Toyota RAV4 2.2 D-4D-F 4WD Executive Business (2014)

autoreview

Toyota RAV4
Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4

Signalement

UitvoeringRAV4 2.2 D-4D-F 4WD Executive Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst9.700 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 9.700 km

Na ruim 11 jaar Landcruiser te hebben gereden is de keuze op de Rav gevallen, er hoeven geen zware aanhangers meer achter en een stapje terug kan dan geen kwaad, ook de volwassen uitstraling van dit nieuwere model sprak ons wel aan.

Motor:
Rustige soepele motor die ook bij lage toeren goed oppakt, koud tokkelt hij een beetje maar warm is hij mooi stil.
Bij behoorlijk accelereren hoor je het blok even ronken maar bij constante (hoge) snelheden is het weer rustig.
Het koppel van 340 Nm geeft je het gevoel altijd genoeg power te hebben.

Versnellingsbak:
De bak schakelt prettig, behalve... van 1 naar 2, bij een beetje pittig wegrijden lijkt het alsof de hele aandrijflijn meeklappert, bij normaal / rustig rijden zul je er geen of weinig last van hebben, de dealer kreeg deze opmerking wel vaker (hij was zo slim om het geen klacht te noemen).
De schakelindicator wil graag dat je bij 2000 toeren naar de volgende versnelling schakelt, de zesde versnelling gebruik je eigenlijk alleen op auto(snel)wegen,
in de vijfde versnelling geeft de teller rond de 100 km/u aan als je 2000 toeren draait.

Weggedrag:
Ondanks de hogere opbouw rijd de Rav behoorlijk strak, ook in lange bochten zullen de buitenspiegels niet gauw het wegdek raken.
Het stuur voelt stevig en geeft je goede controle over de auto.
Winterbanden (op 17" velgen) geeft bij hoge snelheden (140+) een ietwat vaag weggedrag, op zomerbanden (op 18" velgen) is dat verholpen.

Navigatie:
hier slaat Toyota toch wel de plank mis, een bestemming invoeren gaat nog goed maar als je andere instellingen wil beland je in een weinig intuïtief menu, op den duur weet je het wel te vinden maar het is niet logisch.
Ook de stem met nogal vreemde tongval en instructies van de begeleiding wekken (bij mij) enige irritatie,
men heeft afzonderlijke instructies zo dicht achter elkaar geplakt dat het in 1 zin afgerateld wordt, vooral in een stad met veel afslagen kort na elkaar raakt deze dame behoorlijk in de war, het grote heldere scherm is dan je beste aanwijzing en wens je de warrige dame hier uit de auto te zetten.
De stem en wijze van instructies zijn volgens de dealer niet te wijzigen.

Ook kun je de snelheid niet wijzigen, iets wat ik voorheen deed als er een aanhanger mee moest, de navigatie laat je kiezen uit 3 opties: snel, kort en eco,
geen van de 3 opties waren (op dit traject) optimaal als je met aanhanger of caravan op pad gaat.

Verder werkt dit "media center" naar behoren, Androïd en Iphone telefoon makkelijk te koppelen, muziek via usb en bluetooth met een redelijke geluidskwaliteit.

Comfort:
Stoelen met "semileer" zitten goed en geven voldoende steun, alle belangrijke functies binnen handbereik maar functies zoals b.v. stoelverwarming zitten een beetje weggemoffeld, om te zien of ze in de hoge of lage stand staan zul je onder het dashboard moeten duiken.

Ook had ik verwacht dat bij deze complete uitvoering de bijrijdersstoel elektrisch verstelbaar zou zijn, niet dus.

Genoeg opbergvakken met degelijke afwerking, eenvoudig (in delen) opklapbare achterbank, veel beenruimte (ook achterin).

Grote buitenspiegels en goed zicht rondom, al is de prominente neus, door de diepere zit, wel even wennen, camera voor achteruitrijden met (uitschakelbare) sensoren.

De vijfde deur (die nu naar boven open gaat) moet je elektrisch bedienen, persoonlijk zie ik er het voordeel (nog) niet van en is het meer een gadget,
even snel opendoen is er niet bij, de "lockcensor" en de "opencensor" zitten naast elkaar, je doet hem makkelijk onbedoeld juist op slot en sta je nog langer met je handen vol te martelen, eenmaal open heb je wel toegang tot een riante kofferbak, de afstandbediening in de hand nemen voordat je spullen oppakt was nog de beste manier.
Bij de vorige auto wilde ik bij (vakantie) belading de vijfde deur nog wel eens met extra druk dicht doen, een paar slaapzakken ertussen en de zaak ligt mooi vast in de kofferbak, de elektrische deur stopt bij teveel tegendruk, als je dan handmatig de deur verder drukt, gaat hij alsnog in de vergrendeling, ah, gelukkig.

Verbruik:
Om te beginnen wil ik weten of de verbruiksmeter redelijk nauwkeurig is,
elke keer na het tanken met verschillende rij omstandigheden de liters en verbruiksmeter noteren/resetten, bleek hij behoorlijk overeen te komen met mijn handmatige telling.
Bij een constante snelheid van 80 a 90 km/u (over 30 km) was het verbruik 1 op 21.
Bij een snelheid tussen 150 a 170 km/u (over ruim 120 km) was het verbruik 1 op 10.5 , precies twee keer zo veel dus.
Bij gemiddeld gebruik (bebouwde kom, binnen- en provinciale wegen) zat ik op 1 op 14.5.

Vakantierit: (zonder aanhanger)
Belading incl. inzittenden ongeveer 400 kg.,
Totale afstand 3770 km.
Weggebruik hoofdzakelijk snelwegen en lokaal kleine bergweggetjes.
Filerijden ongeveer 45 min. (in het weekend, buiten het vakantieseizoen)

Nu komt de Rav duidelijk tot zijn recht, de heenweg (1700 km.) hebben we in 1 keer gereden met regelmatige wissel, we stapten uit zonder vermoeide rug of zere kont, door de rust in de cabine konden we beide als bijrijder prima een tukje doen (en dat wil bij mij wel wat zeggen).
Het hogere gewicht is ook bij hogere snelheden nauwelijks merkbaar en blijft de Rav mooi strak sturen, lange hellingen op de snelweg kun je gerust in de 6e versnelling nemen en hebt dan ook nog genoeg koppel om behoorlijk te versnellen.
Door de zee van ruimte was de binnenspiegel normaal te gebruiken en kun je het gewicht mooi laag bij de vloer houden.
Op de snelwegen in Duitsland reden we meestal rond de 150 a 170, in de andere landen rond de 120 a 140, het gemiddelde verbruik over de hele vakantie kwam uit op 1 op 12.5

Lokaal hebben we steile grindwegen gereden, de "helling assistent" is dan een prettige hulp bij het wegrijden, even het rempedaal dieper indrukken tot je een korte piep hoort, dan blijven de remmen vast tot je wegrijd, de voorwielen zetten dan aan voor een korte spin maar worden dan direct opgevangen door de achteraandrijving, fluitje van een cent.

Rijden met aanhanger:
Rijden met een aanhanger van 1500 kg. is met de Rav geen enkel probleem, kracht genoeg om vlot met het verkeer mee te komen, ook bij spoorvorming loopt de combinatie mooi strak.
In mijn geval gebruik ik een tandemasser met naar achter geplaatste assen, dat loopt natuurlijk altijd wel mooi.
Maar de eigenschappen van de Rav spelen hier ook een belangrijke rol als je met b.v. een enkelassige caravan op pad gaat:
Krachtige motor, lange wielbasis, korte afstand van hart achteras naar trekhaak, hogere kogeldruk, 4wd en de gewichtsverdeling van de auto zelf.
Je moet wel erg weinig "aanhanger belading ervaring" hebben om deze combinatie bij normale snelheden in de slinger te krijgen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.