Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017) #2

autoreview

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017) #2
Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017) #2Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017) #2Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017) #2Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017) #2Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017) #2Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017) #2Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017) #2Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017) #2Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017) #2

Signalement

UitvoeringRAV4 2.5 Hybrid 4WD Style
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf125.987 km
KM-stand laatst136.626 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoektocht en aankoop

  • 125.987 km

Toen eind 2021 duidelijk werd de vorige auto (Avensis 2.4aut5 '06)eruit moest (hoog benzine en olie-verbruik & schades) kon de internet speurtocht beginnen.

Het moest wederom een (betere) caravantrekker worden, dus sterkere motor en moderenere automaat. Veel wagens met 4/5 traps automaten vielen daardoor af en tevens wilde ik ook geen BMW of VAG turbomotor of DSG bak.

Na veel specs en prijzen vergelijken en inlezen kwam ik op de volgende long list;
Toyota RAV4 2.5hybrid
Volvo XC60 2.0turbo
Lexus IS250 2.5v6
Alfa Giulia 2.0 turbo
Ford Kuga 2.5turbo (oude model)
Volvo V50 2.5turbo

De verschillende auto's vervolgens goed bekenen wanneer we ze ergens op straat tegen kwamen.
Hierna vielen de IS250, Kuga en V50 als snel af. Toch te klein/lelijk/oud.
Inmiddels begonnen de inflatie ook op te lopen waardoor we de rationele keuze hebben gemaakt, de XC60 en Giulia vielen af en besloten ons op een RAV4 AWD hybride te richten.
Qua aanschaf en wegenbelasting nu niet de goedkoopste maar op de langere termijn qua brandstof en onderhouds kosten wel.

De uitrusting was onze vorige auto prima maar maar toch wilden we nu ook stoelverwarming en parkeersensoren aan de voorkant. En uiteraard het liefst een model met trekhaak.
Bij de RAV4 kom je dan al snel uit bij de luxere modellen vandaar dat we vanwege het budget keken naar autos met 75k~150k op de teller.
Omdat het een Toyota hybride is durven we dat wel aan. Eerst ter orientatie in een (te dure) RAV4 Dynamic gereden en dat beviel prima qua rij beleving.

Midden januari kwam er een mooie RAV4 Style online bij een leasemaatschappij, een zwarte in luxe uitvoering met trekhaak, sensoren vóór en stoel verwarming.
Na een proefrit en enig onderhandelen hebben we de auto gekocht. Voorlopig bevalt ie prima, we gaan er goed voor zorgen en er hopelijk heel erg lang mee doen.

Eerste 5 maanden

  • 131.200 km

Zoals gezegd, gekocht van een lease maatschappij, heeft 1 bestuurder gehad die bijna 30k per jaar reed. Toyota dealer onderhouden, volledige onderhoudsgeschiedenis erbij gekregen.
Van binnen is de auto als nieuw, van buiten zie je enkel aan het bestuurdershandvat dat ie vaak gebruikt is.
Bij aflevering bleken de zomerbanden kwijt dus kregen we er een set gloed nieuwe Hankook Ventus Prime3x (k125a) onder, ook nog eens met een hele hoge snelheidsrating (100v). Deze zijn lekker stil vergeleken met de set winterbanden en de all-seasons bij onze vorige auto.

Bij aflevering/onderhandelen overeengekomen;
-Onderhoudsbeurt
-12mnd ANWB/Autotrust garantie
-zomer banden eronder
-winterbanden los erbij
-krasjes weggewerkt
-nieuwe ruitenwissers vóór

Wat ons bevalt/aanspreekt aan de uitrusting;
-Zwart interieur (incl raamstijlen en dakbekleding)
-18inch sportvelgen
-Leer&alcantara bekleding
-Full Led verlichting met grootlicht assistent
-Geblindeerde ramen achter de B-stijl
-Stoelverwarming voor
-Cruisecontrol met radar
-Parkeersensoren voor en achter
-Verstelbare achterbankleuning.
-Electrische achterklep
-Trekhaak
-Reservewiel (thuiskomer)
-Goed (standaard) audio systeem met DAB+ en Bluetooth

Wat minder is;
-Navigatie systeem.... Valt in het niet bij het TomTom abonnement op mn telefoon.
-Ingebouwde microfoon voor handsfree bellen (slecht verstaanbaar aan andere kant van de lijn)
-Geen ventilatieroosters voor achterbank
-Rijstrook assistent waarschuwt enkel en doet (soms) erg laat een noodcorrectie, houdt de auto niet binnen de lijnen
-Automatisch cruisecontrol houdt teveel afstand en remt soms te abrupt


Qua rijden is het een heerlijke ervaring, wegligging en sturen bevallen goed.
Als je wilt kan je behoorlijk sportief rijden, zeker in de sport stand.
Hierbij loeit de CVT bijna niet, zeker vergeleken met de Priussen en CT200H's die ik in het verleden vaak heb geleend.
De electromotoren voor+achter helpen goed mee.
Toch nodigt de auto vooral uit tot rustig met het verkeer mee rijden en genieten van de stilte.
De zitpositie is heel goed en tevens heb je veel overzicht op het verkeer, mooi meegenomen.
Op de achterbank heel veel ruimte en de koffer bak is ondanks een verhoging voor de accu heel erg ruim en bruikbaar.

In de Sport stand en vlot met verkeer mee rijden we 1op13,2km.
En in de Eco stand en rustig rijden resulteert in 1op15,2km.
De auto rijdt op een vlakke weg tot 60km/u volledige electrisch, ca 3~4 km is makkelijk te doen.
Als je rustig optrekt slaat de benzine motor niet aan, bij Prius ging dit veel moeilijker.

3 maanden na aanschaf deed de airco het niet meer, dit was wel een domper.
Hierop via de ANWB garantie bij 1 van hun garages langsgegaan.
De airco vloeistof bleek leeg te zijn, deze is gecheckt op lekkages en opnieuw gevuld, de kosten (191eur) zijn gedekt door de garantie.

4 maanden na aankoop preventief CVT & achterdifferentieel olie laten vervangen.
Tevens even de koplampen (hoger) laten afstellen en de achter ruitenwisser vervangen. Dit op eigen kosten @ 275eur.

Binnenkort met de caravan naar Zuid-Frankrijk.

Zomervakantie met caravan

  • 136.626 km

Omdat de Rav4 de meest gestolen auto van NL is heb ik de Keyless entry vrij snel na aankoop uitgezet.

Volgens het boekje is de tankinhoud ongeveer 56 liter, toevallig ging het lampje branden net toen ik wilde gaan tanken.
Ik kreeg er 43.5 liter bij, de reserve is dus ca 12.5 liter.

In aanloop naar de vakantie heb ik zonwering op maat voor de achterportieren gekocht (EUR57), ondanks getinte ramen werd het redelijk warm achterin.

Toen op naar Zuid-Frankrijk, caravan trekken ging heel goed, CruiseControl aldoor op 105~110km/u, op vlakke wegen 115km/u, op afdaling soms 120kmu.
Op de heenweg (1200km in 1 keer) altijd even wennen en rustiger rijdend 1e tank 1op7.5 daarna 1op8 en laatste stuk zelf 1op8.5.
Op de terugreis (ook 1200km in 1 keer) doe ik altijd wat vlotter dus eerst 1op6 en daarna 1op7~7.5.
Deze cijfers vielen mij eerlijk gezegd een beetje tegen, maar het is wel 20%~25% zuiniger dan de Avensis die we hiervoor hadden.

Dat de CVT niet hoeft te schakelen is vooral bij steile beklimmingen prettig, geen geschakel/schokken meer.
Tevens trekt de RAV4 met iets hogere snelheid en minder herrie dan de Avensis, dit is vooral prettig op steile hellingen.
De Eco meter is opgedeeld in 10 delen en enkel het in het laatse/hoogste deel wordt het geluid onprettig, hiervoor een paar keer de cruise op 85kmu gezet vanwege geluid.
De caravan ligt stabieler achter de auto, veel minder deining en zuigwind bij inhalen/ingehaald worden.
Ook is het ontpannend rijden met de adaptieve cruise control, dit werkt met een caravan op een lange rit nog beter dan korte ritten zonder caravan.
Je zet hem vast op een voorganger (meestal een camper of andere caravan) die een prettige snelheid heeft en voor langere tijd kan je iets meer ontspannen.
Door de cvt + adaptive cruise control stap je na een lange rit meer ontspannen uit de auto.
Helaas hebben we in de stoelen nog niet de perfecte zitpositie kunnen vinden wellicht een kwestie van wennen of afstellen.

In Frankrijk viel het op dat op hete dagen (rond de 40C), de airco in ECO mode niet genoeg koelt.
Dit kan je uitzetten in het menu maar makkelijker is het om de auto eerst even in NORMAL mode te rijden (+ recirculatie stand).

De Avensis mocht geen e10 dus dat was altijd goed zoeken naar de juiste pomp, met een caravan erachter wil je niet bij een e10 pomp uitkomen.
De RAV4 mag wel e10 dus geen gedoe met de juiste rij vinden bij een tankstation.
Ik heb geen merkbaar/meetbaar verschil gemerkt tussen e10 en e0/e5, enkel een lagere aanschafprijs.

Na de vakantie snel weer de bandenspanning verlaagd naar standaard (2.2), ik laat ze hierop staan want dat is toch wat comfortabeler dan 2.4~2.5 bar.
Nu in de zomer is het verbruik 1 op 16 in randstad. En als ik echt mn best doen zelfs 1op18, dit is wel met hele rustige rijstijl,
niet harder dan 100 en zoveel mogelijk de ECO meter in het ECObereik houden waardoor de benzinemotor minder aanslaat.

Ik ben van plan om later dit jaar een preventieve oliewissel te doen en een 13polige trekhaak stekker te laten monteren.
Op naar de winter!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens