Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017)

autoreview

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4WD Style (2017)

Signalement

UitvoeringRAV4 2.5 Hybrid 4WD Style
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf10.000 km
KM-stand laatst32.200 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

22000 km onderweg

  • 32.200 km

Hoewel onze Forester er 5 jaar oud en met ruim 65000 km op de klok nog als nieuw uitzag en afgezien van een defecte accu na 4 jaar , absoluut storing vrij was geweest, maar op een aantal punten als trekkracht, stoelen en verlichting niet voldeed, hebben we besloten op zoek te gaan naar iets anders.
Maar wat? Een nieuwe Subaru Outback? Nee, bijna zo futloos als de Forester, bij 1500 kg aanhanger max 12% helling, Eysight werkt uitstekend maar vond ik te opdringerig, teveel piepjes, kan niet worden uitgeschakeld en last but not least, erg duur door de zeer hoge BPM afdracht. Wat dan, een VAG product , VW of Skoda, met 1.5 TSI en DSG, prima trekauto, jong gebruikt ruimschoots beschikbaar maar twijfels over de betrouwbaarheid, of een jonge BMW 2.0 AT/GT met een fantastische aandrijflijn maar AT/GT voelde niet prettig door voorruitstijl, een jonge Volvo XC60 T5 misschien, super interieur, veel vermogen maar duur in gebruik en onderhoud of toch een japanse RAV4 hybrid? We hadden onderweg al eens een RAV4 hybride AWD met dezelfde caravan als de onze die op de autoweg Bastogne Luik gewoon 90 doorreed waar de Forester behoorlijk terug viel. Meer dan 100.000 km storingvrije Hybride ervaring hadden we al in huis met de CT200h van mijn zoon dus maar eens op zoek gegaan op internet naar een passende RAV4 hybride AWD, de FWD mag geen zware aanhanger trekken. Het aanbod was begin 2018 beperkt, wat import auto’s uit o.a. België en Zweden en dure dealer demo’s met leer, open dak , camera’s rondom en navi, dure zaken die vaak in het gebruik ook nog tegenvallen en waar ik niet in geïnteresseerd ben. Na de aankondiging van het nieuwe 2019 model, wat mij niet aansprak, te suzuki /jeep achtig , maar dat is een kwestie van smaak, werd het dealer demo aanbod groter. Uiteindelijk vonden we een dealer demo met 10.000 km een mooie donker blauwe “style” uitvoering met Led verlichting en 18 inch, al was een maatje kleiner voor mij ook prima geweest. De verkoper was zeer goed bekend met Subaru’s en bood een faire prijs, VW, BMW en Volvo verkopers bellen een opkoper die eigenlijk niet geïnteresseerd is in een Subaru Forester waar in hun perceptie altijd van alles aan stuk gaat en dus niets waard is.

Ervaringen

Ruim een jaar en bijna 22.000 km en 1.843 liter benzine verder,
gemiddeld bijna 8,5 l/100 km, net geen 1 op 12 is een fors verbruik vergeleken met de onrealistische fabrieksopgave van 5,6 l/100 km… Een normale 200 km rit in Nederland, met twee personen aan boord kost meestal 7,5 liter per 100 km, hetzelfde als onze 2004 1,5 liter Yaris TS , niet slecht voor een zware comfortabele auto met bijna twee keer zoveel gewicht en vermogen. Ons hoge gemiddelde verbruik van de RAV wordt veroorzaakt door veel gebruik op soms heuvelachtige autowegen in het buitenland met hogere snelheden (tot 150 km/u) en regelmatig met een 1500 kg zware caravan en ligt dan in lijn met dat van andere 150 pk benzine trekkers met 1500 kg caravans . De RAV 4 is wel veel minder dorstig dan de Forester waarschijnlijk door de assistentie van de elektromotoren als er echt aan getrokken moet worden.


Trekken doet de RAV 4 goed met de 155 pk benzine en de twee elektromotoren, volgens de ANWB kan hij met een 1500 kg caravan hellingen van 16% aan, twee maal zoveel als de Forester. De 16% hellingen zijn we niet tegengekomen maar wel 10% en 12% en dat gaat moeiteloos.
Op de route Bastogne Luik is op de display te zien dat op een helling de assistentie van de beide elektromotoren erbij komt en het benzine verbruik binnen de perken blijft, helling af wordt de accu weer vliegensvlug tot het maximum bijgeladen. Stabiliteit is goed, maar op hobbelige wegdekken duidelijk minder dan bij de Subaru ‘s met hun niveauregeling op de achteras en hun altijd alerte ESP en AWD, het lijkt erop dat het Toyota ESP met vertraging reageert. De standaard Bridgestone Ecopia banden verliezen snel grip op nat of modderig wegdek en zijn duidelijk inferieur aan onze fijne Goodyear ultragrip winterbanden.

Gevoelsmatig is het remvermogen niet echt overtuigend, wordt bevestigd in de Auto Week dubbeltest ( 2017-42), bij 100 km/u 7,6 meter of 23% meer dan een Kodiaq 2.0 tdi. Afstand houden dus met deze toch wel zware auto. Bij afremmen op de elektromotoren trekt de auto soms scheef, bij stevig afremmen op de schijven blijft hij wel keurig in het spoor. De adaptieve cruise control grijpt bij snelheden boven de 100 km/u wel erg krachtig en abrupt in op autowegen met meer rijstroken bij enige beweging op de rechter rijstroken, zo krachtig dat ik het gevaarlijk vind en de adaptieve cruise control niet meer gebruik bij hogere snelheden op dat soort wegen maar wel de gewone cruise control gebruik. Het “lane departure warning” system heb ik meestal uitstaan, zeker als het druk is, onverwacht tegensturen als je plotseling moet uitwijken is niet echt prettig.

Het infotainmentsystem maakt op mijn passagiers weinig indruk , de DAB radio heeft moeite de gekozen zender vast te houden, de bluetooth verbinding met de Android smartphone werkt meestal goed maar soms ook helemaal niet, het memory stickje met muziek werkt wel altijd. De automatische Led verlichting is fantastisch, de grootlicht assistent werkt prima. Het TPMS is door de dealer binnen een half uur afgestemd voor de winterbanden op after-market velgen.

Ergonomie, de schakelaars voor EV en Sport mode zijn verstopt in de onderste dashboard rand en niet blindelings te vinden, de schakelaar voor het inklappen van de spiegels is niet verlicht en was vooral in het begin lastig te vinden in een donkere parkeergarage. De meters zijn voor mij slecht afleesbaar bij zonnig weer, dashboard verlichting doet het alleen als groot licht is ingeschakeld.
De stoelen voldoen ons prima maar we zijn kleiner dan 1m75. Ruimte achterin en bagage ruimte voor ons prima. Voor de caravan hanteren we een kogeldruk van 75 kg of liever wat meer, auto zakt nu niet door met twee personen en wat bagage aan boord, als we met meer personen op pad zouden gaan moeten er waarschijnlijk “carsupport” hulpveren onder om doorhangen te voorkomen.

Prestaties zijn we tevreden over, acceleratie is goed, ook boven de 120 km/u trekt hij goed door, zelfs op de heuvelachtige oost/west autowegen in Duitsland en Polen, de begrensde topsnelheid van 180 km/u op de tomtom wordt voor mijn gevoel vlot bereikt, teller staat dan op ruim 190. Het geluidsniveau , motor en windgeruis is laag

Per saldo zijn we tevreden met deze hybride RAV4, een ritje naar Praag met kruissnelheid in Duitsland boven de 140 km/u en een verbruik van 9 liter /100 km is veel beter dan we de laatste 10 jaar gewend waren, en 7,5 liter / 100 km in Nederland vind ik prima. Wat tegenvalt zijn de Bridgestone ecopia’s, iets minder glibberig dan de Yokohama Geolanders op de Subaru maar toch onvoldoende op nat wegdek, worden bij de 2020 winter/zomerwissel vervangen door Conti’s of Goodyears.

“Onbeantwoorde vragen”
Vragen over de berekening van het max vermogen van 197 pk zijn tot nu toe niet beantwoord, de benzine motor levert max 155 pk bij 5700 rpm, de elektromotoren 143 pk voor en 68 pk achter. De 5700 rpm zal niet gauw bereikt worden, een toerenteller is er niet maar zelfs bij hogere snelheden hoor je de motor nauwelijks. Uit de pers heb ik begrepen dat de stroomtoevoer naar de elektromotoren wordt beperkt om beneden de 197 pk te blijven. Het lijkt onvoorspelbaar wanneer de auto in de EV mode gaat, soms wel bij minder dan 70 km/u soms niet, soms bij vertrek van huis op de oprit wel, soms niet bij volle accu, hangt mogelijk van buitentemperatuur af, wel of niet ingeschakelde airco of verwarming. Het bereik in de EV mode is in files met een snelheid van 10 tot 30 km/u beperkt tot een paar kilometer en dat valt eerlijk gezegd tegen gezien de ervaringen met de weliswaar veel lichtere Lexus CT200.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.