Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Dynamic Business (2013)

autoreview

Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Dynamic Business (2013)

Signalement

UitvoeringPrius Wagon 1.8 HSD Dynamic Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf22.240 km
KM-stand laatst143.993 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prius+ Dynamic Business

  • 37.000 km

In Juli dit jaar kon ik mijn Prius Wagon aka Prius+ ophalen als vervanger van de trouwen Auris Hybrid.

De auto is simpelweg gekozen vanwege de goede deal die ik bij de dealer kon krijgen, ik was op zoek naar een jong gebruikte Auris TS met JBL audio of gelijkwaardig waarna de dealer met deze auto aan kwam, als met al een hele andere manier van kiezen dan voor de leaseauto waar je alles nog zelf kon kiezen.

De auto betreft een Prius wagon in de Dynamic Business uitvoering welke als optie voorzien is van:
- leren bekleding
- 17" inch lichtmetalen velgen
- parkeersensoren voor
- parkeersensoren achter

Wat valt er op:
Het ding is ontzettend ruim! Fantastisch hoeveel spullen of personen (specifiek of) je kwijt kunt.
Op het moment dat je met 7 man in de auto zit hou je wel serieus weinig bagageruimte over maar het is prima te doen qua personen (met twee kinderen op de achterste rij).
Je kunt nog wel wat bagage kwijt dus met een kinderfeestje met 7 man in de auto en alle zwemspullen is ook nog goed te doen.
Beenruimte is op de eerste en tweede rij ruim voorhanden.

De auto rijdt heerlijk comfortabel alleen is het wel wennen dat de adaptive cruisecontrol toch wat ruim staat (ook op de kortste van de drie standen), voor je het weet rij je 90 achter een vrachtwagen dus je moet wel op tijd naar de linkerbaan. Het systeem werkt verder uitstekend.

Audio: Het geluidsysteem van de prius bevalt prima, het valt wel op dat het scherpe randje van de bas uit het JBL systeem van de Auris hier niet zit, er zit dan ook geen aparte woofer meer in maar eigenlijk is dat wel prettig. Het geluid is in iedergeval erg helder en redelijk vol van geluid (soms mis ik wat extra ondertoon).

Telefoon: Het telefoonsysteem zit netjes verwerkt en synchroniseert zowel met Android als IOS het telefoonboek en de smsjes, dit maakt het bellen erg makkelijk omdat het telefoonboek beschikbaar is in je auto, er is ook prima een gesprek te voeren.

Stoelverwarming voor: Het is jammer dat je alleen een aan/uit knop hebt, soms is het fijn om het systeem wat minder hard te hebben staan dus dat zou wel verbeterd mogen worden (in de Auris kun je kiezen uit verschillende standen).

Dan verder nog wat losse puntjes: LED verlichting voor is perfect, je hebt een goed zicht. Wat ik jammer vind is dat de richtingaanwijzers niet standaard LED zijn en dat de computer ook geen LED verlichting aan kan.
Bevestiging voor de telefoonhouder: Brodit én Kuda hebben een aantal montagepunten echter zijn deze vrij ver van de bestuurder af, ik zou het liefst (zoals ook in de Auris) een punt hebben op de middenconsole om het ding te bevestigen dus daar moeten we nog iets voor vinden.

Inmiddels rijdt de auto alweer een maandje op winterbanden (16" inch lichtmetaal). Het valt op dat de krikpunten zich vrij ver onder de auto bevinden, als iemand daar nog betere punten voor weet hoor ik ze graag aangezien het wisselen zo best een klus was. De auto wordt wel iets zoekerig merk ik met deze banden (maar dat kan natuurlijk ook aan de banden liggen) verder rijdt het nog steeds super (wat meer rolgeluid maar dat is altijd met winterbanden). Het verbruik gaat natuurlijk iets omhoog maar blijft aardig in de buurt van de ervaringen met de Auris.

Tot nu toe nog geen seconde spijt van de aankoop, het is een hele vooruitgang ten opzichte van de vorige. Zal na de eerste onderhoudsbeurt (ergens in januari/februari) een update plaatsen.

anderhalf jaar in bezit

  • 53.670 km

De prius mocht vandaag voor zijn tweede onderhoudsbeurt terwijl ik hem in bezit heb wat inhield:
Grote onderhoudsbeurt
Flesje brandstofsysteem reiniger
Airco geurbehandeling met reiniging (omdat het interieurfilter ook vervangen werd).

Hiermee kwam de schade net niet op 400 euro terecht.

Bijzonderheden: Geen

In de tussenperiode zijn er geen zaken defect geraakt of in storing geweest. De winter van een jaar geleden met sneeuw en glibberigheid is prima doorstaan. De zomer was lekker warm waarbij de airco het ding prima koel hield.
Ik merk wel dat ik steeds meer verknocht raak aan de adaptive cruise control en het gemak van parkeersensoren voor- en achter, dat wordt nog een uitdaging als dit apparaat aan vervanging toe is.

Afscheid voertuig

  • 143.993 km

Na 121718 kilometer gereden te hebben komt er dan afscheid, het voertuig is verkocht aan een bekende en blijft dus redelijk dichtbij.
Zelf ga ik nu over op electrisch rijden maar zal zeker de ruimte van het voertuig enorm missen.

Totale kosten voor onderhoud en afschrijving komen op 0,20 per kilometer, dat is inclusief alles dus banden, onderhoudsbeurten, accessoires etc.
Brandstof was een kleine 5000 euro in totaal.

Het enige onverwachte onderhoud in de tijd was een wiellager die de geest gaf en vastzittende remklauwen.
Wegenwacht is er een keer bij geweest omdat de binnenverlichting nog brandde en dan heb je na een aantal dagen toch echt starthulp nodig.

Al met al beschouw ik de auto na dik 7 jaar bezit als een succes. De auto heeft ons altijd op een erg comfortabele manier van a naar b gebracht, heeft ons nooit echt in de steek gelaten (die lege accu was gewoon eigen schuld). De ruimte om mensen en dingen te vervoeren is absurd en het verbruik is prima te noemen (1 op 16/17).
We gaan zien hoe de volgende fase bevalt (volledig electrisch).

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.