Toyota Prius+ (2012)

autoreview

Toyota Prius+ (2012)

Signalement

UitvoeringPrius+
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf46.381 km
KM-stand laatst48.950 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen Toyota Prius Plus

  • 48.950 km

Afgelopen donderdag 16 maart was het dan zover. We hebben onze Honda Jazz ingeruild en afgelevert bij Toyota van Gent in Ede. Daar stond de Toyota Prius+ klaar voor de aflevering.
Na de noodzakelijke formaliteiten, de fotosessie en de gebruikelijke topservice van van Gent, mochten we dan eindelijk plaats nemen in onze nieuwe auto op weg naar de thuisbasis in Utrecht.

Wat hebben we aangeschaft?
Het betreft een parelmoer witte Toyota Prius+, bouwjaar augustus 2012, km stand 48606 km.
De aanschafprijs was 19.950 euro minus de 2.850 inruil voor de Jazz. Geen gekke deal dus.
Wat een fijne reiswagen is dit! De Honda Jazz was ook niet oncomfortabel maar in de Toyota zit je als een vorst in de perfecte stoelen. De eerste kilometers hybride rijden was het even wennen. Het vraagt toch om een andere en meer zelfbewuste manier van autorijden. Het euvel dat ik steeds op zoek was naar de versnellingspook was al snel verleden tijd en wat is de CVT toch een fijne automaat. En nee, bij het accelereren heb ik absoluut geen last van een lawaai Prius. Sterker nog, ik heb nog nooit in een zo stille auto gereden. Ligt wellicht ook aan de nieuwe Michelin Green Energy banden die zorgen voor het stille contact tussen het wegdek en de Prius.

En wat een ruimte in de Plus! Onze 3 honden vinden het helemaal geweldig en kunnen nu languit op de bank genieten van het uitzicht rondom en het panoramadak. De rit van Ede naar ons huis in Utrecht deden we met een zuinig gemiddelde van 1:21. Rustig rijdend met de cruise control op 100 km per uur. Eenmaal thuisgekomen was het wel even flink manouvreren in de parkeergarage. We hebben een parkeerplek direct rechts van de ingang en dat is toch wel krap met de brede Prius. Maar oefening baart kunst en (klop af) na de eerste paar keren in en uit parkeren is schade gelukkig achterwege gebleven. De hulp van de parkeercamera heb ik niet echt nodig gehad, wel het gepiep van de sensoren.

Na 12 jaar met veel plezier de Honda Jazz te hebben gereden valt het natuurlijk op dat de techniek en de gadgets niet meer te vergelijken valt met betrekking tot de Honda uit 2005. Er zijn zoveel nieuwe dingen aan de Toyota te ontdekken. Wat dat betreft loop ik echt hopeloos achter en zijn zaken als cruise control, parkeersensoren en camera, het mediasysteem en de HAD voor mij volstrekt nieuw. Het was moeilijk en emotioneel afscheid nemen van "Jazzy", die ons nimmer in de steek heeft gelaten en ons veilig, goedkoop en betrouwbaar bijna 160000 km door lands wegen heeft geleid. Nu, de Toyota Prius+ mag dit op zijn minst evenaren en na onze eerste echte rijervaringen hebben we daar het volste vertrouwen in! Op naar de volgende review!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.