Toyota MR2 2.0 GT-i (1991)
autoreview

Signalement
Uitvoering | MR2 2.0 GT-i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 205.000 km |
KM-stand laatst | 262.000 km |
De leukste betaalbare sportauto?
- 262.000 km
In mijn tienerjaren viel mij de Toyota MR2 SW20 voor het eerst op. Wat vond ik het een mooie auto! Die lijnen, de uitstraling, het geluid, het had alles wat een echte sportauto zou moeten hebben! Zonder dat ik een flauw benul had wat de auto kostte zette ik mezelf als doel om dat als eerste auto te kopen.
Jaren heb ik erover gedroomd en gefantaseerd en toen mijn achttiende verjaardag in zicht kwam, begon ik heel internet af te speuren, op zoek naar mijn MR2. Tot een vriend van mij ineens aan kwam zetten met een Nissan 200SX. Dat was ook wel een leuke auto, en een stuk betaalbaarder in aanschaf. Kort nadat ik mijn rijbewijs had gehaald werd het dus toch eerst de Nissan, maar iedere keer als ik een MR2 zag rijden, begon het weer te kriebelen. Na iets minder dan een jaar verkocht ik de 200SX en kocht ik een MR2. Eindelijk had ik hem!
De auto had bij aanschaf al ruim 2 ton gelopen, maar ik wist dat ik een goeie had gekocht. Hij was helemaal standaard, op de velgen na, en reed als nieuw. Vijf jaar lang heb ik er van genoten, regelmatig uiterlijke aanpassingen doorgevoerd en kende de auto van binnen en van buiten door en door. Alle onderhoud heb ik zelf uitgevoerd, waardoor ik nog meer met trots kon rondrijden. Het was echt míjn MR2, en nooit meer zou ik hem weg doen.
Na 5 jaar heb ik uiteindelijk toch besloten de auto te verkopen. Dit had niets te maken met de auto zelf, maar ik kwam er langzaam maar zeker achter dat ik de tijd en de (financiële) ruimte niet meer had voor de auto. Nu ik getrouwd ben en mijn vrouw een auto nodig heeft voor dagelijks woon-werkverkeer, is het zonde om de MR2 daar voor in te zetten. Bovendien was ik te bang dat er iets met de auto zou gebeuren. Daarnaast hadden we geen eigen parkeerplaats om de auto van de weg af te kunnen stallen, en konden we het geld beter voor andere dingen gebruiken. Toyota onderdelen zijn helaas erg aan de prijzige kant en aan een auto van bijna 20 jaar oud wil nog wel eens wat kapot gaan. Uiteindelijk is het besluit genomen om de auto te verkopen en op zoek te gaan naar een leuke, jongere en luxere, dagelijkse auto.
- Onderhoud:
In 5 jaar tijd heb ik aardig wat onderhoud gepleegd, maar het zijn nooit gekke dingen geweest. Voornamelijk is het regulier (door slijtage veroorzaakt) onderhoud.
* Remschijven en -blokken voor en achter
* Nieuw luchtfilter (Green open luchtfilter)
* Distributieriem, vsnaar, spanrollen, waterpomp (bij 245.000 km)
* 2x een nieuwe dynamo
* Nieuwe schokbrekers voorzijde
* Nieuwe bougies en bougiekabels
* Olie en filter elke 7500km ververst
(er is vast nog wel wat onderhoud wat ik vergeten ben)
Al met al niet slecht, maar de prijzen van Toyota onderdelen vond ik erg aan de hoge kant. Gelukkig is er veel te vinden via Marktplaats, CAR Toyotaparts en natuurlijk de MR2 club!
Conclusie: een geweldig stoere, betaalbare en toch zeer betrouwbare sportauto. In de zomer heerlijk genieten met het dak open en de wegligging is, voor zijn leeftijd, ongeëvenaard. Zou ik weer één kopen? JA! Maar dan wel een Turbo :) Meer vermogen is wel welkom, de 2.0 GTI is leuk voor beginners, maar 156pk went snel...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota MR2 2.0 GTi 16v 156pk SW20 T-Bar Targa Elek.pakket Volledig origineel *NL auto* 99978km! *Distributieriem v.v.* 1 Eigenaar! Uniek
- 1991
- 99.978 km

Toyota MR2 1.8-16v VVT-i | Airco | Soft top en Hard top | Lage km stand |
- 2000
- 112.595 km

Toyota MR2 2.0 GTi T-Bar Targa - NL Auto - Top Staat!
- 1993
- 195.072 km