Toyota MR2 (1991)

autoreview

Toyota MR2 (1991)
Toyota MR2 (1991)Toyota MR2 (1991)Toyota MR2 (1991)Toyota MR2 (1991)Toyota MR2 (1991)Toyota MR2 (1991)Toyota MR2 (1991)Toyota MR2 (1991)

Signalement

UitvoeringMR2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf200.000 km
KM-stand laatst250.303 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mr2 turbo 300pk

  • 206.000 km

.. een MR2 turbo daar stap je niet in ...maar die trek je aan...


Mijn keuze voor een Mr2 turbo is geïnspireerd door een ritje in een Porsche Boxter S...

"...eh sorry.?.. hoor ik je denken... "

Wat een gave wagen is dat! Met slechts 311pk, de leukste Porsche die ik gereden heb, tot nu toe .. dat gaf me te denken, want hij is zeker niet zo snel als mijn gezins-Audi, die met twee vingers in de neus gehakt maakt van deze auto ... (en dan neem ik mijn hele gezin met vakantiebagage en skikoffer mee). Maar dat is niet het punt, het is een auto die met een heel ander doel is ontwikkeld: beleving! Want wat een lol had ik in die Porsche! Ingrediënten voor het plezier waren middenmoter, tweezitter, laag, achterwielaandrijving, geen dak en dan dat geluid, 6 cilinder met een catback uitlaatsysteem .. kortom een bochtenridder eerste klas! Een soort Jack Russel terriër die continu met je wilt spelen, en onophoudelijk tegen je opspringt en je uitdaagt.

Die lol die ik had bleef plakken net als stroop tegen je gehemelte: wel lekker maar ook irritant. Ik heb namelijk al een supersporter in familieverpakking, een alleskunner (zie mijn Audi Rs2 review), waarom was dat niet goed genoeg?

Ik moest terug denken aan de leukste auto's die ik ooit had: Peugeot 205 GTI, Renault 5 GTTurbo, Alfa 33 QV. Wat deze auto's hebben in tegenstelling tot de Audi is die speelsheid die ik miste. Deze auto's ging ik lekker uitlaten op het asfalt op een zondagmorgen rond de stad, zonder eindbestemming. Elke rotonde, bocht, stoplicht, op- of afrit was garantie op plezier...

Omdat ik geen 120k ging uitgeven aan die erg leuke Porsche Boxter S en ik overtuigd was dat er auto's moesten zijn die aan mijn nieuwe wensen- en eisenlijstje zou voldoen ging ik opzoek naar een nieuw speelmaatje..

Drie eisen:
1. Sportwagen met veel fun PK's en/of zeer laag gewicht tov Pk's
2. Twee zitter of coupé
3. Open dak

Let the browsing begin: Gaspedaal, MP en Mobile werden mijn nummer één applicaties op mijn telefoon... ik werd er scheel van...

In het oog sprongen de Mazda RX8, Honda S2000, BMW Z4. Alle 3 vielen ze af, omdat ze of geen open dak hadden (vind maar eens een Rx8 met zonnedak), of te veel open dak (S2000 is een cabrio en kan me minder bekoren op het moment dat het dak dicht zit) of ervaring met het merk (de Z4 is een beauty, en ik draag Bmw een warm hart toe, maar ik heb slechte ervaring met Bmw en betrouwbaarheid.. (BMW is gemaakt voor lange afstanden) en ja BMW fans, mijn angst is mogelijk subjectief, en hoeft niet op (jullie) realiteit gestoeld te zijn.

Door het browsen en bekijken van reviews viel mijn oog terloops op de MR2, hij had alles wat ik wilde, maar niet het vermogen, dacht ik... tot dat ik kennismaakte met de turbovariant....

Met een basis vermogen variërend tussen de 200 en 245pk.. verpletterde deze kleine middenmotor
zijn sportleeftijdgenoten (Ferrari, Toyota Supra, Honda NSX) in de 400 meter sprint.
Maar mocht dat niet voldoende zijn, dan is deze gifkikker zeer eenvoudig te upgraden naar 350-450pk, een range dat het blok en versnellingsbak in de basis al aankan.

Dit zou hem worden. Hij voldeed aan mijn Sinterklaaslijst:

MR2: (Mid engine, Rearwheeldrive, 2seater)
Targa dak!
Laag gewicht
Genoeg Pk's

Ik had alleen een probleem: vind maar een linksgestuurde, schadevrije, niet afgeragde, roestvrije auto. Bij voorkeur een versie die vrij is van Dr. Schumachers toegepaste plastisch chirurgische ingrepen waardoor een MR2 er uitziet als een strakgetrokken overjarige Gooise BNer die getransformeerd is tot plastic pornomodel waar ik alleen met afschuw naar kan kijken..

En ze passeerde de Revu: compleet met Picknick tafels waar je met gemak met 8 vrienden staand aan kan eten, Ferrari body kits, Techart imitaties, spinners, digitale displays, Carbon diffusers, al dan niet in Disneyland kleuren... knap gedaan hoor (en ik respecteer de autoliefde), maar ... not my cup of tea...

Mijn geduld werd uiteindelijk beloond: ik vond er zowaar een in Nederland. De vorige eigenaar had hem in een aantal jaartjes opgeknapt en alles zo veel mogelijk teruggebracht in een bijna originele staat en al dat moois roestvrij! Niet originele componenten zijn: een RVS uitlaatsysteem (zonder Kat, viergasmeting is uitgesloten voor dit bouwjaar), grotere intercooler, grotere injectoren, FCD, open sportluchtfilter en after market turbo/olie/temperatuur meters.

De eerste testrit gaf me het gevoel die een 6 jarige heeft nadat hij een kilo pepernoten achter zijn kiezen heeft: wat een rush! Ik kreeg een glimlach van oor tot oor... dit is de funfactor waar ik naar zocht!

1 Rijeigenschappen

In een woord: fenomenaal.

Je moet in jouw achterhoofd houden dat deze Samurai op wielen geen nanny software of airbags heeft. Daardoor is er een kans dat je leven voortijdig wordt beëindigd en iemand opgezadeld wordt met een van jouw ledematen. Er is dus geen ABS, geen ASR, geen ESP en ook geen stuurbekrachtiging. Maar je krijgt er wat voor terug: het is puur, het is Oldskool, het is jou, de machine en de weg met mogelijkheden die stervelingen toekomst noemen.

Rijden in de MR2 is een combinatie van spanning, sensatie en plezier samengeperst in een auto die je in een willekeurige kledingkast kan parkeren. Je kan de spanning vergelijken met een speelse bullterrier: het is leuk zolang je kan spelen maar het wordt penibel als je even niet oplet en hij per ongeluk zijn tanden in jouw hand begraafd .. elke bocht neem je met enthousiasme, en vraagt om herhaling, de MR2 is daarin zeer vergevingsgezind totdat hij jou de nek wilt omdraaien bij een iets te enthousiast genomen bocht.. zonder correctie is het laatste wat dan nog door je hoofd gaat vermoedelijk een 2 liter motorblok...

Sensationeel is niet alleen de wegligging, maar ook de acceleratie. Het blok klimt snel in de toeren waarop je onmiddellijk getrakteerd wordt op de eerste klapper van de dag: de turbo compressor. Deze jongen die een diameter heeft van schoenmaat 45 doet zijn werk tot aan de 7000rpm op slechts 0,6bar. Alsof dat nog niet genoeg is want hoog in het toerengebied komt dan het toetje: het TVIS systeem (Variable air Induction System, zeg maar Toyota's antwoord op VTEC) zorgt voor de tweede en laatste klap tot en met de begrenzer... en het mooie is er wachten nog 4 verzetten op je om dit spektakel te doen herbeleven! En o ja, dit wil je herbeleven!

Het beruchte turbogat zoals bijvoorbeeld bij mijn RS2 is minimaal, (Nu vind ik geklaag over een turbogat, nonsens, want het gat is makkelijk te vermijden door correct te schakelen) waardoor de MR2 onwaarschijnlijk gretig aan het gas hangt.

Ook op de snelweg is dit scheurijzertje sensationeel te noemen. De ruim 300 paardjes op de achterwielen geven je het gevoel dat je in een raket zit. De verzetten zijn kort en nodigen uit om continu te schakelen. De sportuitlaat brult als een mannetjes leeuw op oorlogspad. De vibraties van de motor voelen alsof het blok geïntegreerd is in je ruggengraat. Deze sportcocktail zorgt ervoor dat de MR2 niet slechts een verlengstuk van jouw lichaam wordt, maar tot aan je DNA toe in je lijf zit. Of je nu wilt of niet: je bent één met deze machine.

De topsnelheid heb ik nog niet geprobeerd, maar zou, ondanks de korte verzetten, makkelijk de 250 moeten passeren. In een paar tellen zit je sowieso op de 200 maar dat voelt als het dubbele van de werkelijke snelheid... namelijk de auto is zo laag dat je serieus kans maakt om te winnen bij een limbo danswedstrijd. Daarnaast is de neus van de auto zo stijl dat je het gevoel hebt dat de auto ophoudt bij de voorruit... een versnelling op de snelweg voelt dan ook alsof je aan het base jumpen bent vanaf een steile rotswand, maar nu verplaats je je horizontaal, langs een wand van asfalt, en het is echt bloedstollend!

2 Comfort

"Welk comfort?" zul je denken na het lezen van de rijervaring. De auto heeft geen stuurbekrachtiging, is zo hard en zo laag als een kart, het motorgeluid is oorverdovend bij acceleratie en je voelt de motortrillingen tot in je vullingen. Daarbij komt dat de binnenruimte klein is, de stoelen niet plat kunnen (ivm middenmotor) en mijn versie slechts twee luxe opties kent: elektrische ramen en spiegels.

Allemaal waar, echter zou ik deze auto prima als woon-werk auto kunnen rijden. Na zelfs 27 jaar, piept en kraakt er niets. Hij voelt en rijdt als nieuw. Bij 130km/u kan ik zonder stemverheffing praten over de carkit (onderdeel van de radio). Van versnelling wisselen gaat net zo soepel, snel en precies als bij het overhalen van de trekker van een punt 38 in single action. De vijfde versnelling voelt al prettig bij 50km/u. De sportstoelen zitten voortreffelijk, ook als je lekker aan het cruisen bent. Met mijn 1m91 heb ik genoeg hoofdruimte ook al staat de stoel in een hoek van 90 graden (dat vind ik het prettigst rijden). Hoe anders is dat bij de opvolger van deze generatie MR2 (mijn hoofd zit dan klem tussen het dak).

Verwacht niet het comfort van een Air Ride systeem, maar kom op, we wonen in Nederland, waar het afvalt zo glad is als een babyhuidje! Tenzij je in Naarden woont en alleen maar over klinkers rijdt, dan zou deze auto je kunnen tegenstaan. Drempels in steden zijn goed te nemen, tenzij je de auto middels de schroefset nog lager zet; een onzinnige actie als je niet op het circuit van Zandvoort woont.

Het Targa dak is van glas gemaakt en laat veel licht binnen. Ik vind het geweldig. Hoewel de binnenruimte klein is, geeft dit het gevoel van ruimte. Bij mooi weer gooi je hem open en je kan desgewenst nog blinderingsschermen ophangen om de warmte buiten te houden als het dak dicht moet.

De bagageruimte van 219 liter (frunk-front trunk- niet meegerekend) stelt je in staat om met partner een lang weekend weg te kunnen of een riante picknick te organiseren voor je geliefde. Moet je na afloop wel normaal rijden als je wilt voorkomen dat het interieur een random make over krijgt a la Jackson Pollock..

3 Minpunten

Voor een sportwagen waar zo veel plezier mee te beleven valt en nog behoorlijk praktisch is ook, zijn er wel een aantal minpunten te noemen.

Zo zou een zesde versnelling welkom zijn als je super relaxt wilt cruisen. Bij 120km per uur ben je wel continue bewust van een grommende hond, formaat Bordeaux dog die achter je ligt.

Het gemiddelde verbruik (Ron98 ) ligt op 1:12,3 (relaxt cruisen, vmax=130) of op 1:8,5 (sportieve rijstijl). Voor mij acceptabel, maar veel Vinex-ecoboost-plug-in bijtellers schrikken van dat soort prehistorische cijfers. Met een 55 liter tank is het in elk geval genoeg om Parijs of Berlijn te halen, in een oogwenk, dat dan weer wel.

Met een hoogte van 1200 millimeter en sportstoelen waarbij je nagenoeg op de grond zit, is met name het uitstappen een lastige exercitie, vervoer je een dame met een kort rokje, parkeer dan niet recht voor een restaurant, tenzij exhibitionisme haar ding is. Deurhendels van naastgelegen auto's bieden uitkomst, maar gespierde bovenbenen genieten de voorkeur als je soepel vanuit een halve hurkstand wilt uitstappen (dit gaat overigens makkelijker met open dak).
Als de benen dan toch getraind worden, train ook je kuiten voor de zware koppeling en doe meteen je armen want dat komt erg van pas bij het parkeren!

4 Conclusie

Zo enthousiast als ik over de MR2 schrijf, zo enthousiast is het om hem te berijden. Dit is met afstand de meest sensationele auto (qua beleving) die ik heb gereden (en ik heb aardig wat snelle auto's gereden (van AMG's, RSen, tot en met Porsches en Ferrari's). Wil je een pure sportauto waar beleving centraal staat en plezier de hoofdrol vervult, een auto die tegelijkertijd excentriek, betaalbaar en betrouwbaar is, dan zal de MR2 je niet teleurstellen.

Enjoy the ride!

It is in Toyota's DNA that mistakes made once will not be repeated.
Akio Toyoda

Opa's midlife crisis
https://www.youtube.com/watch?v=GrICbEkTu3A

Post Scriptum

Toyota MR2 truth
https://m.youtube.com/watch?v=ryDr2WfxyqA

My Mr2 story {300pk, mr2}
https://www.youtube.com/watch?v=gytk7jM07G0

WATCH THIS BEFORE You BUY a TOYOTA MR2 SW20!
https://www.youtube.com/watch?v=rqbtKyOHnTw

450 pk MR2
https://www.youtube.com/watch?v=JGW-SZPoQ9E&t=13s

What is it like? Sw20 turbo
https://www.youtube.com/watch?v=xG3mzdFh1KY

Mr2 turbo vergeleken met de 3e generatie
https://youtu.be/fDrJJ7yJ77A?si=Zd5EymlaXAtM7bui

dragrace s2000 rx7 en mr2
https://www.youtube.com/watch?v=ovErxh6hpYI

Review van een 200pk US turbo
https://youtu.be/QkYFr6RC-wk

Doug Demouro (nu met de turbo)
https://www.youtube.com/watch?v=wRdP2BMkdoU

Doug Demouro heeft een leuke review, en is super enthousiast
https://youtu.be/wRdP2BMkdoU?si=DlEFKHzxg2eAZIn8

De liefde voor de MR2
https://www.youtube.com/watch?v=szNTIRb09b0&list=RDQMX7ZfLyTPWIU&start_radio=1

JayEmm on cars mr2 als goede investering
https://www.youtube.com/watch?v=yRsmvxM6xfQ

Honda k20 swap, bizar!
https://www.youtube.com/watch?v=aJUbcGzvlWQ

Aussie review
https://www.youtube.com/watch?v=3bGDKPz_cSE

1991 MR2 Turbo review
https://www.youtube.com/watch?v=QkYFr6RC-wk

de lange weg van de toyota MR2 (AW11)
https://www.youtube.com/watch?v=V6jAQA8DV4g

How The Toyota MR2 Won The Hearts Of Many And Then Died
https://www.youtube.com/watch?v=DpQzbUfcc6Y

leuke review over mr2 turbo
https://www.youtube.com/watch?v=ZeJ7UzkuTp8

Mr2 myths
https://www.youtube.com/watch?v=FVKJDeoGT-w

Amerikaanse review uit de jaren 90
https://youtu.be/vMEQJHdyNo0

JayEmm review 300pk sw20
https://www.youtube.com/watch?v=GQQ1Qt1BYNI

dutch texan review
https://www.youtube.com/watch?v=YlMFq2fmN1g

Peters proefrit
https://www.youtube.com/watch?v=3fpNYDTDz0Q

not my cup of tea
https://www.youtube.com/watch?v=dkeLmXjNUKY&t=160s

Een getunede Mr2 vs McLaren...
https://youtu.be/bBiZGSda6RA

Leuke review van Throtlehouse!
https://youtu.be/wN8QQSmkPRI

Een leuke MR2 turbo review, die mij mede overtuigde de MR2 Turbo een serieuze kans te geven: :
https://m.youtube.com/watch?v=5VZCelGQGLM

Een Mr2 rij-impressie met de Japspeed sportuitlaat, dit is standaars MR2 met 245PK: https://m.youtube.com/watch?v=t6tMjohSFmw

300PK MR2 driving experience
https://www.youtube.com/watch?v=9PWobhCkRKU

Stock MR2 Turbo
https://youtu.be/iibDUwQDgj4

Mr2 turbo vergeleken met een Lotus
https://youtu.be/GQQ1Qt1BYNI

een bevallige dame die haar MR2 berijdt....
https://www.youtube.com/watch?v=ZJteA4nhmXs

Een Australische Doug Demuro:
https://youtu.be/pMaP6e6G0Vg

Sw20 vergeleken met AW11
https://youtu.be/F-qM11OzieI

Ander koek een MR2 met ruim 1100pk:
https://youtu.be/cqR6DQzyU6Q

Grappige review van regular car review:
https://youtu.be/tFnUysUwm88

Review uit de US van een MR2 bezitter, Mr2 how good is iT?:
https://youtu.be/Z-sRrGF6yJ4

Een walk around review van eigenaren:
https://youtu.be/G5vvOiS_j9U
https://www.youtube.com/watch?v=tVqrEC-BUac

Nog meer sound:
https://youtu.be/UIAnsghHNBQ

Mr2 ride met 300whp
https://www.youtube.com/watch?v=JJB9jR48bZc

MR2 The good the Bad
https://www.youtube.com/watch?v=H3GDzXmeV60

MR2 en BRZ
https://youtu.be/UfGf_G1jJzY

3s-gte mod
https://youtu.be/aFz9NmtKGk4

Mr2 turbo rijervaring
https://www.youtube.com/watch?v=UZApwHj6gDs

Mr2 origineel
https://www.youtube.com/watch?v=rYw2Z5KWZGY

Mr2 modellen en revisies
https://www.youtube.com/watch?v=R-_aHVyaSL0

Koppakking

  • 210.000 km

Koppakking lek

Complete revisie uit laten voeten: klepsteelrubbers, slangen (met hoses of Hell), distributieriem etc etc vervangen.

Kosten 1500 Euro.

Aanrader: https://www.jmajoor.nl/

oliedruk lampje

  • 217.000 km

Het leek even of de oliedruk wegviel. Gelukkig was het een los contactje

Plastidip

  • 221.000 km

Door kleurverschillen tussen de kunstofdelen, Wilde ik alles weer netjes maken. Met de zomer in mijn hoofd wilde ik hem niet lang kwijt zijn. Plastidip leek daarom een prima keuze, en dat is het ook mits je een goede spuiter vindt. Een jongen uit het zuiden die veel promotie maakt op FB en marktplaats had mooie praatjes en mooie foto’s, maar om nu te zeggen dat hij mooi werk levert? Niet echt. Of beter: Echt niet! Ik heb mijn geld teruggekregen, na een hoop gesteggel. Volgend jaar maar kijken of ik mijn auto laat wrappen of spuiten..

thermostaat

  • 220.000 km

Hiij

Banden balanceren

  • 221.000 km

Mijn ietwat bruuske hoekgedrag met mijn kart voor de openbare weg, leidt tot het verdwijnen van balanceer lood... dit keer de voorwielen..

Targa rubbers vervangen

  • 224.000 km

Nadeel van een targa is dat de auto in een badkuip verandert op het moment dat de rubbers versleten zijn... kosten 350 euro per kant.... hoewel het maar een kant betrof, meteen de andere kant ook maar preventief gedaan.. 800 euro ex.btw....

Nieuwe stoelen

  • 226.000 km

Het leder van de originele stoelen begon toch wel erg te slijten.. (.niet zo gek na 29 jaar... ) Het werd dus tijd voor een update, gevonden op Marktplaats voor 700 Euri

Lucht massa meter

  • 232.000 km

Het verbruik ging van 1:12 naar 1:7
Knipperlicht uilezing wees uit dat de temperatuursensor van LMM niet goed was... 2e hands vervanging gevonden voor 60euri

nieuwe accu

  • 236.000 km

vanaf het begin wist ik dat de accu niet fantastisch was... heeft het toch lang volgehouden... nu stond ik voor het eerst stil voor mijn huis... :) fijn om startkabels te hebben en meer dan 1 auto.... mijn garage zit om de hoek, 15 minuten totaal, wel de moeite genomen om het dak los te schroeven.... wat een weer!

4x nieuwe banden

  • 238.042 km

Twee jaar geleden bij aanschaf van 4 nieuwe velgen zaten er een paar nieuwe Banden om. Deze banden vielen in de categorie gerecycled kauwgum Uit China dus ik wist dat ze geen lang leven beschoren waren. Ik vond het zonde om ze meteen weg te gooien, dus ik heb ze opgegumd. Nu zitten er een paar fatsoenlijke continentals onder: 215/40r17 achter en voor: 195/45r17..

Lekkage ruit

  • 241.000 km

Balen lekkage... net voordat ik hem in de winterstalling wilde plaatsen... droogmaken en op zoek naar het euvel.. gevonden bij een achterraampje ... professioneel laten repareren bij Hoefa in Utrecht... 175 euri... Aanrader voor glasreparatie... echte professionals, met leuk team van mensen.

Spuitwerk

  • 243.000 km

De auto eindelijk helemaal laten spuiten... wat een beauty! Even wennen: aan het gegeven dat ik mijn auto nergens meer kan parkeren zonder dat mensen (uit alle lagen van de bevolking) mij aanspreken ...

Afwatering kapjes

  • 243.001 km

Ik had toch nog een klein beetje kritiek op mijn afdekkapjes van de afwatering van het dakje. Die waren niet mee gespoten en daardoor een dissonantie met het overige strakke sluitwerk. Dit is kosteloos rechtgezet door de spuiter.

Millennium edition stuur

  • 244.000 km

Het standaard stuur kon me nooit echt bekoren. Het had net zo goed een stuur uit een Corolla kunnen zijn. De dikte was ook niet goed (te dun)

Bij toeval kwam ik een Millenium edition stuur tegen.. van Momo..140 Euro op EBay…

Stuurt echt goed!

Nadeel is wel dat ik het deel van de kilometerteller tussen 100-200km/u niet vanaf een normale zitpositie kan zien. Het stuur is namelijk een paar centimeter naar mij toe gekomen, wat weer ten goede komt aan mijn beenruimte...

Nieuwe raamrubbers @ 300 Euri

  • 244.100 km

omdat ik mijn auto in concours-staat wil krijgen heb ik maar de raamrubbers vervangen. Ze waren aangetast door de platisDip blow job, waar ik tot op de dag van vandaag spijt van had....

Nieuwe vloer matten met opdruk

  • 244.100 km

Nieuw vloer matten besteld met opdruk bij Just carpets.. rode rand met rode opdruk: MR2

Kosten 90 Euri

wilwood big brake kit

  • 244.100 km

Big break kit (voor en achter) besteld van Wilwood.... binnenkort haal ik mijn MR2 van stal om te genieten van het mooie weer.

De reden van aanschaf is tweeledig:
1. ik vind de standaard turbo remmenset niet goed genoeg werken bij hoge snelheden en fading treedt ook wel rap op als je sportief rijdt.
2. Ze zien er gaaf uit en kleuren goed met de auto.

Ik zal een update geven als ze er onder zitten.

Big brake kit geïnstalleerd

  • 244.140 km

De Big brake kit is geïnstalleerd door mijn garage. Ik moet de eerste 200kilometer nog even inrijden. Ik ben erg benieuwd naar de remcapciteit.

De looks zijn geweldig, vind ik… Mooi rood in lijn met de auto.

nieuw achterlicht

  • 244.340 km

linker achterlich, was aangetast. vervangen voor 45 euri

Nieuwe koppeling platen

  • 244.350 km

Alles gaat een keer stuk… de koppelingsplaten moesten vervangen worden… prijskaartje 713 euro in de btw

Revisie dynamo

  • 244.360 km

Dynamo deed het niet meer kosten met nieuwe riem: 180 euri

Nieuw gen 3 turbo blok

  • 244.400 km

Herken je dit: dat je jouw auto zo goed kent, dat je instantaan voelt dat er iets niet klopt bij het wegrijden met jouw auto? Dit had ik op een zonnige morgen. De auto leek verder goed te functioneren. Ik riep een collega erbij (ex auto monteur) die niets raars opmerkte. Toch was ‘something off’.. Dit bleek later die dag te kloppen, toen ik van een klant weer naar huis reed. Het voelde alsof de wagen op 1 cilinder minder liep en er zand in de motor zat. Ik hoopte op ontstekingsprobleem, maar het bleken de lagerschalen en met een hoge kans een kapotte krukas.

Dat betekent revisie of vervanging gen2 blok. 1100 euro ex.montage als ik een compleet blok zou kopen. Ik liet me verleiden om voor een gen3 blok te gaan. Prijskaartje 4K ex montage ex aanvullende onderdelen.

De montage bleek een aardige bevalling: garage 1 deed de inbouw, maar kreeg het blok niet aan de praat. Garage 2 kreeg het blok aan de praat, maar niet goed lopend. Garage 3 kreeg het voor elkaar. Dit grapje kostte bij elkaar meer dan ik had gehoopt, maar het resultaat mag er zijn. Het gen3 blok is een performance upgrade van jewelste. Niet dat dat echt nodig was, maar wel leuk dat ik nu wel een merkbaar andere auto heb. Ik zal daar binnenkort een review update over schrijven.

Cold Air K&N sportluchtfilter @120 Euri

  • 146.000 km

Nieuwste sportluchtfilter van K&N gekocht … gaat 100k km mee… we gaan het zien…

Eerste ervaring: toch wel een verschil met de oude, had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Vooral bovenin het toerengebied krijgt de motor significant meer zuurstof. 👌

NRG Steering Wheel Quick Release

  • 247.001 km

Aanschaf:

NRG Innovation Steering Wheel Quick Release
met
NRG Short Hub Steering Wheel Adapter (die moest ik nog na bestellen)

Dat allemaal om mijn glaxon weer werkend te krijgen (ontbreken sleepring).

Extra antidiefstal: Nu kan ik in een handomdraai het stuur uit mijn auto halen.

Olie wissel

  • 250.303 km

Elke 5k een Oliewissel Castrol 5w30… geen bijzonderheden. Lente in aantocht, dus wind in mijn haar, rijden maar!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (105)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.