
Gr
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | MR2 1.8 16v VVT-i Special Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
RIJGEDRAG
Zeer goede stuureigenschappen, door:
· middenmotor (gewichtsverdeling)
· achterwielaandrijving
· stijfheid van de constructie
· schokdemping, stevig genoeg om snel te kunnen
sturen, niet zo stug dat je eruit stuitert
· model (relatief kort en breed, laag)
· plaatsing van de wielen (op de uiterste hoeken),
en negatief (schuin)
· het zwaartepunt ligt goed midden onderin
De stuureigenschappen worden enigszins negatief beinvloed (bij iedere auto) door:
· stuurbekrachtiging (minder gevoel op de weg)
· ABS, soms wil ik zelf bepalen of ik mijn wielen
wil blokkeren
De standaard banden zijn acceptabel op droog wegdek, matig op nat, en slecht op sneeuw.
OPMERKING
De eigenschappen die ervoor zorgen dat deze auto zo goed stuurt, zorgen er tevens voor dat hij ineens zonder waarschuwing achterstevoren kan gaan!
VERMOGEN
. 140 PK (bij w6400 tpm, koppel 170 Nm/4400 tpm) is
bij gewicht en overbrengverhouding voldoende om
snel op te trekken.
· Het vermogen zit goed “onderin” (grotere
trekkracht – lagere top)
· 6 versnellingen maakt precieze dosering van het
vermogen mogelijk
· de versnellingsbak schakelt heel soepel
(handgeschakeld, geen speedshift)
· 6e versnelling geeft een rustige, brandstof
besparende kruissnelheid op de snelweg
MOTOR
· Heel soepel
· Bij plotseling gas geven duurt het een fractie
van een seconde voordat de VVT-i reageert.
Inherent aan VVT-i, en niet onacceptabel.
HARDTOP EN SOFTTOP
· Achterruit in de softtop is van glas en met
verwarming
· Mooie afwerking bij opbergen softtop, zonder
gedoe met hoezen
· Hardtop is simpel te plaatsen/verwijderen
· Hardtop is behoorlijk sterk (gebleken bij total
loss)
INTERIEUR EN EXTERIEUR
· Interieur volledig en mooi afgewerkt. Iets
verfijnder dan de modellen 2000-2002
· Instrumentenpaneel is overzichtelijk en duidelijk
afleesbaar
· Stuur is prettig, niet zo groot en redelijk dik
· De lampen en luchtinlaten zijn mooier dan op de
modellen 2000-2002
· Leverbare kleuren geven de mogelijkheid om extra
op te vallen, maar ook om een auto met “nette”
uitstraling te nemen. Met mijn Reflective Blue
kon ik gewoon bij klanten aankomen.
· Het ingebouwde audiosysteem geeft geen
keuzemogelijkheid, en geen verwijderbaar
frontpaneel.
· Standaard speakers zijn redelijk, er is
nauwelijks ruimte voor andere.
VERDER
· Irritant piepje bij het achterruit rijden (omdat
de achteruit en 1 heel dicht naast elkaar zitten?)
COMFORT
· zitpositie is voor mij perfect
· stoelen zijn comfortabel
· bediening van de instrumenten is goed
· instrumentenpaneel is overzichtelijk en duidelijk
afleesbaar
· asbak is zo geplaatst dat de versnellingspook
soms in de weg zit
VEILIGHEID
· Verstevigingsbalken in de deuren hebben bewezen
goed te werken (bij total loss bij ongeluk)
· Goede werking airbags (bewezen)
PRIJS/PRESTATIEVERHOUDING
Geen goedkope auto, maar een geweldige prijs/prestatie verhouding
VERGELIJK MET ANDERE TYPEN MR2:
1.6:
· geen stuurbekrachtiging, daardoor beter weggevoel
· trekt iets minder snel
· iets meer bagageruimte
2.0:
· beduidend mindere stuureigenschappen
· trekt veel minder snel
· meer bagageruimte
CONCLUSIE
een uitstekende auto voor iemand die stuureigenschappen wel, en bagageruimte niet belangrijk vindt.
Makkelijk bestuurbaar, maar leer hem eerst kennen alvorens vol de bocht in te gaan.
Door total loss bij 15000 km geen ervaring met onderhoud en slijtage.
Ik verwacht grote betrouwbaarheid door mijn ervaring met Toyota. Mijn waardering hieronder (5 sterren) is daarop gebaseerd.
Inmiddels heb ik weer zo’n zelfde uitvoering MR2 besteld. Tot levering rij ik in een 1990 MR2 2.0
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.