AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota MR2 1.8 16v VVT-i Special Edition (2003)

autoreview

Toyota MR2
Toyota MR2
Toyota MR2
Toyota MR2
Toyota MR2
Toyota MR2
Toyota MR2
Toyota MR2 - interieur
Toyota MR2 - interieur
Toyota MR2 - interieur

Signalement

UitvoeringMR2 1.8 16v VVT-i Special Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

RIJGEDRAG
Zeer goede stuureigenschappen, door:
· middenmotor (gewichtsverdeling)
· achterwielaandrijving
· stijfheid van de constructie
· schokdemping, stevig genoeg om snel te kunnen
sturen, niet zo stug dat je eruit stuitert
· model (relatief kort en breed, laag)
· plaatsing van de wielen (op de uiterste hoeken),
en negatief (schuin)
· het zwaartepunt ligt goed midden onderin

De stuureigenschappen worden enigszins negatief beinvloed (bij iedere auto) door:
· stuurbekrachtiging (minder gevoel op de weg)
· ABS, soms wil ik zelf bepalen of ik mijn wielen
wil blokkeren

De standaard banden zijn acceptabel op droog wegdek, matig op nat, en slecht op sneeuw.

OPMERKING
De eigenschappen die ervoor zorgen dat deze auto zo goed stuurt, zorgen er tevens voor dat hij ineens zonder waarschuwing achterstevoren kan gaan!


VERMOGEN
. 140 PK (bij w6400 tpm, koppel 170 Nm/4400 tpm) is
bij gewicht en overbrengverhouding voldoende om
snel op te trekken.
· Het vermogen zit goed “onderin” (grotere
trekkracht – lagere top)
· 6 versnellingen maakt precieze dosering van het
vermogen mogelijk

· de versnellingsbak schakelt heel soepel
(handgeschakeld, geen speedshift)
· 6e versnelling geeft een rustige, brandstof
besparende kruissnelheid op de snelweg


MOTOR
· Heel soepel
· Bij plotseling gas geven duurt het een fractie
van een seconde voordat de VVT-i reageert.
Inherent aan VVT-i, en niet onacceptabel.


HARDTOP EN SOFTTOP
· Achterruit in de softtop is van glas en met
verwarming
· Mooie afwerking bij opbergen softtop, zonder
gedoe met hoezen
· Hardtop is simpel te plaatsen/verwijderen
· Hardtop is behoorlijk sterk (gebleken bij total
loss)


INTERIEUR EN EXTERIEUR
· Interieur volledig en mooi afgewerkt. Iets
verfijnder dan de modellen 2000-2002
· Instrumentenpaneel is overzichtelijk en duidelijk
afleesbaar
· Stuur is prettig, niet zo groot en redelijk dik
· De lampen en luchtinlaten zijn mooier dan op de
modellen 2000-2002
· Leverbare kleuren geven de mogelijkheid om extra
op te vallen, maar ook om een auto met “nette”
uitstraling te nemen. Met mijn Reflective Blue
kon ik gewoon bij klanten aankomen.
· Het ingebouwde audiosysteem geeft geen
keuzemogelijkheid, en geen verwijderbaar
frontpaneel.
· Standaard speakers zijn redelijk, er is
nauwelijks ruimte voor andere.


VERDER
· Irritant piepje bij het achterruit rijden (omdat
de achteruit en 1 heel dicht naast elkaar zitten?)


COMFORT
· zitpositie is voor mij perfect
· stoelen zijn comfortabel
· bediening van de instrumenten is goed
· instrumentenpaneel is overzichtelijk en duidelijk
afleesbaar
· asbak is zo geplaatst dat de versnellingspook
soms in de weg zit


VEILIGHEID
· Verstevigingsbalken in de deuren hebben bewezen
goed te werken (bij total loss bij ongeluk)
· Goede werking airbags (bewezen)


PRIJS/PRESTATIEVERHOUDING
Geen goedkope auto, maar een geweldige prijs/prestatie verhouding


VERGELIJK MET ANDERE TYPEN MR2:
1.6:
· geen stuurbekrachtiging, daardoor beter weggevoel
· trekt iets minder snel
· iets meer bagageruimte
2.0:
· beduidend mindere stuureigenschappen
· trekt veel minder snel
· meer bagageruimte

CONCLUSIE
een uitstekende auto voor iemand die stuureigenschappen wel, en bagageruimte niet belangrijk vindt.
Makkelijk bestuurbaar, maar leer hem eerst kennen alvorens vol de bocht in te gaan.

PROBLEMEN

Door total loss bij 15000 km geen ervaring met onderhoud en slijtage.

Ik verwacht grote betrouwbaarheid door mijn ervaring met Toyota. Mijn waardering hieronder (5 sterren) is daarop gebaseerd.

Inmiddels heb ik weer zo’n zelfde uitvoering MR2 besteld. Tot levering rij ik in een 1990 MR2 2.0

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Bij de 2.0 trekt minder snel, ik dacht het niet! Die is een stuk sneller met zijn 175pk.
Gr