Toyota Land Cruiser 90 3.0 TD (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Land Cruiser 90 3.0 TD |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 350.000 km |
ERVARINGEN
- 272.000 km
Terecht wordt de Land Cruiser als een van de allerbeste en betrouwbaarste auto’s die er zijn
beschouwd. Ik heb met een beetje pijn en vooral veel twijfel zojuist mijn landcruiser 90 ingeruild
op iets heel anders: een smart roadster coupe (ik zal ook daar een review over schrijven). De
reden: voor de kilometers hebben we inmiddels een LUPO 3L (een verhaal apart, ook hier zal ik tzt
een review over schrijven) en een leuk sportkarretje dat zodanig in de garage past dat er ook
fietsen naast kunnen is handig, rijdt lekker en heeft zeer lage vaste lasten.
Ik heb ruim vier jaar en 152000 kilometer tot volle tevredenheid in deze sterke en comfortabele
landcruiser gereden. Sterk: met 2000 kilo erachter (trailer met auto erop) is de wegligging zelfs
beter dan zonder last en je merkt nauwelijks dat er gewicht aan de staart hangt. Comfortabel:
turbodiesel in combinatie met automaat en cruisecontrol is wel erg relaxed sturen! En krachtig
genoeg om vlot aan het verkeer deel te nemen, dit in tegenstelling tot de Opel Frontera 2,3 TD die
ik ooit reed.
Maar is zo’n ding niet erg duur in het gebruik? Nou, een Smart zal wellicht wat goedkoper zijn,
maar het valt eigenlijk mee. Oordeel zelf:
- afschrijving afgelopen 4 jaar: 8000 euro = 2000 euro per jaar (want gebruikt gekocht)
- wegenbelasting (particulier grijs) = 1180 per jaar (want loodzwaar)
verbruik diesel 1 liter per 11 kilometer (als je niet al te veel blaast)
- onderhoud (altijd bij de dealers, achereenvolgens Kooijman&deGroot in Haarlem en Toonen in
Hilversum en volgens het boekje) per jaar ongeveer 1200 euro, oftewel een grote en 2 kleine
beurten. Let wel, ik reed per jaar 40.000 km in deze wagen.
Terreinkwaliteiten?
Waarschijnlijk erg goed, al moet ik met schaamrood op de kaken toegeven slechts een enkele maal
serieus het zand ben ingeweest.
Een dijk van een auto voor veel comfotabele kilometers. Wel gebruikt kopen (ze zijn ook ouder en
met veel kilometers beter dan vrijwel alle nieuwe auto’s) want nieuw zijn ze haast onbetaalbaar.
UPDATE
Zoals geschreven ingeruild op Smart Roadster. Echter, enkele maanden later de Landcruiser
teruggekocht van de handelaar (inmiddels fraai gepoetst en deukje eruit gehaald) en de Roadster
gedegradeerd tot 2e auto. Weer tot volle tevredenheid met de wagen gereden, zero problemen. En
enige maanden later wederom ingeruild, nu op een lange versie met de nieuwe sterkere D4D
motor, wederom automaat en grijskenteken. Zie voor de dealer review Van Haasteren. Voor de
review van deze lange Landcruiser nog even wachten.
PROBLEMEN
- 272.000 km
Problemen? Weinig. Ik herinner mij:
- een remrelais dat stuk ging waardoor de cruisecontrol (a la marco Bakker?) bleef hangen. Onder
Toyota firstclass (1 jaar) garantie verholpen;
- achterlicht in de bumper door roest en vuil naar zn grootje;
- airco reparatie omdat ik dat ding nooit gebruik (liever A.R.K.O., alle ramen kunnen open);
- niets mee aan de hand maar recent door terugroepactie van importeur zijn er (kostenloos uiteraard)
achter twee nieuwe aandrijfassen ingezet, fraai staaltje van kwaliteitsbesef van toyota.
verkocht en jaren later bijna teruggekocht
- 350.000 km
Mn eerste rode landcruiser 90 (ik ben inmiddels na een witte lange versie d4d en een groene d4d aan mn 4e bezig) kwam opeens weer op de markt! Ben m nieuwsgierig als ik was wezen bekijken: beetje verhoogd maar verder nog zoals ik m kende en met de onderhoudboekjes met mn naar erin in dashboardkastje. Beetje roest rond de achteras, hebben ze bijna allemaal na verloop van tijd. Wel een bod gedaan maar terwijl ik over tegenvoorstel nadacht is ie aan ander verkocht....
Ik ga mn huidige landcruiser 120 ook reviewen!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.