Toyota Corolla Stationwagon 1.8 D XL (1990)

autoreview

Toyota Corolla Stationwagon

Signalement

UitvoeringCorolla Stationwagon 1.8 D XL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf180.000 km
KM-stand laatst312.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

5 jaar geleden heb ik deze wagen gekregen van mijn vader. Ik heb er leren mee rijden en ik gebruik hem sindsdien elke dag om naar mijn werk te rijden.

Deze auto is totaal niet ’blits’ heeft totaal geen comfort en vermogen in vergelijking met de huidige wagens.
Geen elektrische ruiten, geen elektrische spiegels, geen abs, geen servo, geen airco, geen airbags... niets, noppes, zo spartaans als het maar kan.

Ik mis deze opties ook totaal niet. Het grote voordeel: hoe minder electronische snufjes hoe minder er kapot kan.
Eén ding staat als een paal boven water: deze auto doet wat hij moet doen: starten en rijden. Hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten!

Hij rijdt, zijn leeftijd in acht genomen, nog altijd zeer comfortabel en zuinig. Hij voelt totaal niet aan als een goedkoop blikken doosje met en stuur en dashboard in. Wegligging, geluidsdemping, windgevoeligheid zijn denk ik normaal te noemen voor een auto van 15 jaar.


Op de autosnelweg voelt hij zich volledig in zijn sas tot +/- 135 km/h, daarna wordt de motor te lawaaierig en gaat het verbruik echt wel de hoogte in. Maximum dat ik ermee gereden heb is 173 km/h (op teller), niet slecht voor een teller die maar tot 180 km/h kan!
Enkel voor stadsverkeer is deze wagen iets te log om goed te zijn. Motor mist wat kracht om vinnig overal tussen te kunnen en parkeermanoevers gaan minder vlot door gebrek aan servo.


[Edit 24 okotber 2005]
Oeps! er is dus duidelijk een foutje geslopen in de waardering ’gebruikskosten’ en ik kan er eerlijk gezegd niet goed aan uit hoe ze het precies bedoelen.
Gebruikskosten:
uistekend = laag
slecht = hoog
Dus 1 ster zou moeten betekenen dat de wagen weinig kost.
En 5 sterren zou dan moeten betekenen dat er veel kosten aan zijn. Aangezien de totaalscore daardoor slecht beinvloed wordt heb ik 5 sterren gegeven.
Dus ik bedoel: deze wagen heeft een (zeer) lage gebruikskost!


[Edit 9 januari 2006]
Even een update over de ’kosten’ aan deze wagen: een overzichtje van de voorbije jaren. De vorige facturen kan ik wel terug vinden, maar liggen ergens op de zolder en had niet direct zin om te gaan zoeken...


20/12/03, 243850km (Mistlicht herstellen, Olie, Dichting, Glasclean, Oliefilter, Lampje)

31/03/04, 245400km (Batterij, Batterijklem+, Lamp)


09/04/04, ? (Additief Diesel, Roetmeting) voor de keuring
15/05/05, 249089km (Olie, Dichting)

25/10/04, 254066km (Remblokken voor vervangen, Remschijven afdraaien, Uitlaat lassen, Olie, Oliefilter)

31/03/05, 258329km (Nazicht keuring + carrosserie lassen, Lichten regelen, Additief Diesel)

31/07/05, 262099km (Olie, Dichting)

20/02/06, 270000km (Groot onderhoud, exacte gegevens plaats ik nog wel eens)

[Update 28/03/06]
Vandaag met de auto naar de keuring (271000km) en mijn auto is terug gekeurd zonder 1 opmerking. We kunnen terug een jaartje bollen :D

PROBLEMEN

Buiten de normale slijtage (banden, remmen, schokdempers): GEEN

De wagen heeft wel wat last van roest ter hoogte van de achterste wielkasten. Maar als je hier op tijd bij bent kan je dit euvel repareren. Op 258000 km heb ik er plaatjes laten overzetten om er mee door de keuring te raken. Mijn wagentje is in april 2005 met een blanco schouwingskaart gekeurd!

De radiator en koppeling zijn nog steeds origineel! De uitlaat is de 2de die er onder zit, een beetje roest dat wel, maar nog geen gaten. Batterij de 3de, alternator is een 5 tal jaar geleden vervangen (kapotte diode), voor de rest zeer weinig problemen...

  • 312.000 km

Toen ik in 2006 van werkgever veranderd ben is de auto naar mijn zus gegaan en zij heeft er nog een tijdje mee rond gereden.
Voor zover ik nog weet is de oliepomp van de koppeling vervangen geweest op driehonderd-en-x duizend kilometers. Dat was de laatste kost wat er aan deze auto gedaan is. Op 312.000 km is de auto 4de hands zonder enig probleem verkocht

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.