Toyota Corolla 1.6 Linea Terra (1999)

Toyota Corolla 1.6 Linea Terra (1999)

UitvoeringCorolla 1.6 Linea Terra
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2004

Ik heb aan de Toyota Corolla een goede betrouwbare auto gekocht. Ik heb een Linea Terra met Comfort-pakket wat inhoudt dat er aan de buitenkant enkele carosseriedelen met de kleur van de lak zijn meegespoten (deurgrepen, bumpers, strip boven de kentekenplaat achter).

Voor het interieur geldt het voor comfortverhogende zaken als Airco, electrisch bedienbare ramen en stoelen met de bekleding uit de G6 versie. Ook aan veiligheid is gedacht: dubbele airbag en ABS zijn ook aanwezig. Verder is de vorige eigenaar zo aardig geweest om de chromen grille te vervangen voor de zgn. G6 honingraat grille. Ik heb er vorig jaar lichtmetaal op laten zetten(195/50 15’) omdat ik dat gewoon iets mooier en sportiever vind dan de reguliere wieldoppen. De wegligging is er hierdoor wel wat op vooruit gegaan maar ik moet zeggen dat die al op een vrij hoog niveau stond. Ik vind de motor lekker soepel in de zin dat ie makkelijk oppakt bij lagere toeren en daarom dus redelijk schakellui kunt rijden. Wat voor mij wel een zwaar kritiek punt is dat de motor niet zuinig met zijn brandstof omspringt, ik mag blij zijn als ik in de winter 1 op 12 haal. Er zijn absoluut zuinigere 1600 16 Valve motoren. Daarbij moet wel gezegd worden dat deze meting bestaat uit een woon-werk rit en die is 16 km, voornamelijk stad en een stukje snelweg, niet bepaalde gunstige omstandigheden. In de zomer met de airco aan is het niet veel beter, dan zit ik ongeveer op de 1 op 12.8

Qua interieur is het niks spectaculairs, dit is te wijten aan het minder hoogwaardig kunststof waar het dashboard uit opgetrokken is. Verder is de bekleding van de stoelen niet bepaald slijtvast.

1 keer per jaar gaat er een caravan achter om naar zee te rijden dus ik heb geen ervaring met steile hellingen enz. Dit doet ie echter goed in ons platte landje.Over het algemeen is het een fijne auto!

Update: 02-03-06 (106.800 km)
De Corolla start héél incidenteel slecht, na de eerste keer starten slaat ie niet aan. De 2e keer wel, alleen komt ie dan hortend en stotend tot leven waarbij soms ook nog eens een beetje gas gegeven moet worden om hem draaiende te houden. Misschien een garage bezoekje als het blijft gebeuren

Update: 03-04-’06
Afspraak gemaakt voor 27 april voor de auto. Distributieriem wordt vervangen. Ook wordt de auto gekeurd.
Wat betreft het startprobleem: dit wijden ze aan dikke olie op koude dagen, maar kan bijvoorbeeld ook de lambda sonde zijn. Is zo op een afstand moeilijk te zeggen. Nu het warmer weer is verdwijnt het probleem naar de achtergrond dus waarschijnlijk is het toch de olie.

Update: 27-04-’06 (108.373)
De Corolla is weer glansrijk door de APK gekomen. De distributieriem is vervangen, versnellingsbak olie en verder weet ik het niet excact, want de rekening moet nog in de bus vallen.Het kwam op een € 300,- ongeveer. Wel gaf de werkplaatschef aan dat er bij de volgende APK/beurt (in mijn geval volgend jaar aangezien ik 12000 p/j rijdt) de remblokken vervangen moeten worden en de schijven moeten afgevlakt worden. ’jij merkt daar tijdens het remmen nu niks van en er kan ook niks gebeuren, maar moet gewoon de volgende keer gebeuren’. Schijven vlakken kost € 30,- per 2 stuks en de blokken € 50,- à 55,- voor 2 stuks. Verder vroeg ie of er ooit iets aan de Airco gedaan is qua onderhoud. Ik zei dat ik daar zo niks van wist en denk ook dat het niet het geval is.Hij gaf me een folder mee en vertelde me wel eerlijk dat het een prijzige aangelegenheid is, rond de € 200,-. Tja, wat is nu wijsheid he, heeft iemand ervaringen met zijn auto die al eens airco onderhoud heeft gehad?!Ik hoor het graag! Voor de rest geen bijzonderheden, ’goeien auto’ werd gezegd!

Update 05-05-’06

Nou de rekening is binnen, er is gedaan:
- Distributieriem
- Pakking en oliefilter
- Motorolie Formula LLSYN 10w/40
- Ruitensproeier (......)
- APK keuring (gratis) en afmelden
- Versnellingsbakolie Rotra HY DB GL4 EP80 vervangen.

Rekening is op €0,49 cent na € 300,-. Als je daar weer een jaar voor kan rijden ben ik tevreden!

Update 01-06-2006:
Nou, dit is de laatste update van deze auto, ik heb hem namelijk ingeruild tegen de liftback versie, van na de facelift. Als ik hier wat rij ervaringen mee heb dan zet ik ze snel op het forum!

Er zijn al lampjes vervangen in het dashboard. Verder heeft ie al een nieuwe accu gehad, en het dashboard is er een keertje uit geweest om de inhangpunten te smeren zodat ie minder kraakt, tevergeefs overigens. Ook zijn de dempers van de achterklep vernieuwd, omdat ie heel traag omhoog ging. Al met al kleine dingetjes die iedere auto kan hebben.

PRIVATE LEASE Toyota Corolla