Toyota Corolla 1.6 GTSi (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.6 GTSi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Ik heb een poosje getwijfeld of ik wel een review van mijn auto zou schrijven, ik heb namelijk niet zo veel toe te voegen aan hetgeen hier al wordt geschreven. Toch leek het me leuk om mijn ervaringen te delen, dus hier komt ie.
Zo'n drie en een half jaar geleden ging ik opzoek naar een betrouwbare, redelijk vlotte auto. Ik twijfelde tussen een Golf type III GTI en een Corolla GTSI. Ik heb in beide auto's gereden, en omdat ik de corolla niet echt attractief vond rijden, in ieder geval niet zo als een Golf GTI, heb ik gekozen voor een GOlf III GTI uit '95 (toen 10 jaar oud). Deze auto beviel helaas niet zo goed en heb ik dus snel weer verkocht. (met winst, dat dan weer wel)
Nadat ik de Golf verkocht had was het voor mij dus zo klaar als een klontje. Er moest een Corolla GTSI komen. Een GTSI heeft namelijk een wat flitsender uiterlijk met zijn spoiler en zijskirts, daarnaast is de auto luxe uitgerust met elektrische ramen, spiegels en een sportinterieur. Na lang zoeken (een paar weken, GTSI's waren best zeldzaam, zeker gezien mijn specifieke eisen zoals niet rood, stuurbekrachting, max 150 dkm, etc.) kwam ik mijn auto tegen op marktplaats. De auto was van de tweede eigenaar die er zelf vier jaar in gereden had. Verder was de auto in een nette staat van onderhoud met zo goed als nieuwe banden en remschijven voor. Ook de apk was vier maanden ervoor vernieuwd. Koop gesloten voor 2850 euro voor een GTSI van '95 met 145.000 km op de klok.
Al vrij snel na aanschaf raakte ik gehecht aan de auto. Hoewel de wagen zijn sportieve uiterlijk niet helemaal waarmaakt met een snaarstrak weggedrag of een super snelle motor. Je gaat zo'n auto waarderen omdat hij je het vertrouwen geeft dat ie nooit stuk gaat, en dat vertrouwen niet schaadt. Bovendien rijdt de auto, ondanks niet supersportief, toch wel erg lekker. Alles gaat lekker soepel en licht. De motor is lekker elastisch, je hoeft
eigenlijk niet eens boven de 3000 tpm uit te komen om vlot mee te komen met het verkeer. Verder is de wegligging gewoon adequaat, en werkt de versnellingsbak volgens het klik-klak principe, heerlijk precies en soepel. De auto helt wel een beetje, maar toch kun je er erg hard mee de bocht om. Grip is er genoeg. Bovendien is de auto, als je hem doortrekt in de toeren, toch ook wel erg snel. Het ligt er alleen allemaal niet zo dik bovenop. Je hoeft niet te scheuren met deze auto, maar als je daar toch zin in hebt dan vindt ie dat geen
probleem. En dit alles met een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5 in de winter, en 1 op 13 in de zomer (ik rijd voornamelijk korte afstanden, anders zou het nog veel zuiniger kunnen). Olie verbruik was zo'n halve liter op 15.000 km. Geen enkel probleem dus, en is tijdens mijn in bezit hebben ook niet meer geworden.
In totaal heb ik drie en een half jaar met de auto gereden, in deze tijd heb ik zo'n 44.000 km afgelegd. Ik heb de onderhoudskosten redelijk nauwgezet bijgehouden. En ik moet bevestigen dat dit gewoon hele betrouwbare en onderhoudsvriendelijke auto's zijn. Je ziet bij reviews over andere auto's vaak staan dat ze je nooit in de steek laten door met pech langs de weg te staan, maar ondertussen heb je wel 1000 euro onderhoud per jaar. Natuurlijk heeft mijn Corolla mij ook nooit met pech laten staan, sterker nog, er is nooit iets aan stuk gegaan. Alleen normaal onderhoud. En het leuke, dat onderhoud is ook nog best goedkoop.
Hier een schema met het onderhoud en de prijzen daarvan:
146.000 km Grote beurt incl. distr.riem, etc. 340 EURO (Vriend)
148.000 km Uitlijnen, Rem- en Koppelingsvlst. 80 EURO (Garage)
153.000 km Apk keuring 50 EURO (Garage)
160.000 km Kleine beurt (incl ruitenwissers) 75 EURO (Vriend)
166.000 km Apk keuring en voorwielen balanceren 60 EURO (Garage)
171.000 km Grote beurt 100 EURO (Vriend)
178.000 km Apk keuring 45 ERUO (Garage
179.000 km Voorste flex.uitlaatdeel en ashoes 330 EURO (Garage)
188.000 km Kleine beurt(olie filter,0,5l koelvl.)65 EURO (Garage)
Totaal in drie en een half jaar tijd en 44.000 km: 1145 EURO
Tussen haakjes is af te lezen wie het onderhoud heeft uitgevoerd. Ik deed dit meestal samen met een bevriende monteur (Vriend), of bij een garage bij ons in de buurt waar ik al een poosje bekend mee ben (Garage). Zoals blijkt uit het schema is er eigenlijk nooit iets stuk gegaan, alleen regulier onderhoud. In drie en een half jaar tijd maar 1100 euro aan onderhoud is volgens mij echt
super. Natuurlijk was ik meer kwijt geweest als ik alles door de garage had moeten laten doen, maar nog steeds doen niet veel oudere auto's dit na. Hier was ik dan ook super blij mee. Ik heb trouwens berekend dat de totale kosten per km 0,207 euro bedragen, dat is inclusief verzekering (WA bep casco), wegenbelasting, brandstof, onderhoud en afschrijving. Alles bij elkaar dus. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het goedkoper doen, maar die zullen over het algemeen ook meer kilometers maken, de vaste lasten per km worden dan lager.
Uiteindelijk heb ik de auto bij een km-stand van 189.000 verkocht voor 2000 euro. Hij was binnen een dag verkocht (en enkele weken later niet meer in NL geregistreerd, export dus), dus misschien had ik er nog meer voor kunnen krijgen, hoewel ik 850 euro afschrijving in drie en een half jaar al erg weinig vind.
Ik heb de auto weggedaan om twee redenen; ten eerste is mijn budget ivm met studie wat geslonken. Ten tweede begon er nu dan toch wat onderhoud aan te komen (zoals 4 banden, schokdempers, uitlaat en ik rook af en toe koelvloestof wat werd bevestigd door het feit dat er een halve liter bij moest bij de laatste beurt). De leeftijd en kilometers begonnen dus toch te tellen (hoewel het meeste normale slijtage is). Al met al vind ik dat deze auto het perfect gedaan heeft. De meeste auto's gaan al mankementen vertonen bij de 100dkm, een toyota dus pas bij 200dkm. Het zal nog knap lastig worden om een opvolger te vinden die mij voor net zo weinig geld (of liever voor minder) van A naar B brengt. Zeker gezien het feit dat de export er nu voor gezorgd heeft dat oudere Toyota's erg duur zijn.
Voor iedereen die de aankoop van zo'n auto overweegt kan ik hem dus met klem aanbevelen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.