Toyota Corolla 1.3 Linea Terra (1997)

Toyota Corolla

UitvoeringCorolla 1.3 Linea Terra
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2001

Ik heb 5 jaar met veel plezier in deze auto gereden. Ik rijd ieder jaar ongeveer 12000.km. De auto (3D) heeft me nog nooit in de steek gelaten (op een kapotte accu na, maar mag dat ook na 100.000 km.?) Ik zou zo weer een Toyota kopen.

Ik schakel altijd snel over naar hogere versnellingen (zo rond 2500 toeren), en dat is prima voor deze auto. als t nodig is, dan ga je hoog in de toeren zitten, al blijft het een 1.3, dus echt snel is t niet, maar er is wel wat extra aanwezig, indien nodig.

Geen kraakjes te melden in mijn auto. Alleen de richtingaanwijzer maakt zo’n zacht geluid, dat ik die wel eens vergeet, als hij niet automatisch terugschiet. Olie verbruikt hij bijna niet. Ik heb er in een jaar tijd een litertje totaal bijgevoegd. Al wordt de olie natuurlijk wel ieder jaar vervangen bij de beurt. Het ontwasemen van de auto is niet altijd even makkelijk, zo zonder airco. Mijn nieuwe auto (Kia Cerato) heeft dat wel.

Als je dan zo tevreden bent over de Corolla, waarom dan toch een Kia? Ik heb de nieuwe Corolla getest, en het is een hele mooie auto. Ik zou ’m zo kopen, maar de Cerato die ik ga kopen, is bijna nieuw, en nochtans goedkoper dan een Corolla van 3 jaar oud! Kia, veel value for money. Nu maar hopen dat ook Kia betrouwbaar is. Met mijn Corolla heb ik, op die accu na, die trouwens door de dealer bij mijn huis werd vervangen, nooit een technisch probleem gehad. Chapeau voor Toyota, absoluut!

De dashboardlampjes zijn diverse keren vervangen, maar blijven kapot gaan.

De achterklep opent zwaar en traag. Er is roestvorming bij die stangen te zien. Als hij dicht is, kan je hem alleen openen van binnenuit, dus niet je sleutels in de autoklep laten liggen!

Omdat ik weinig rijd, heb ik nu roestvorming op mijn remschijven. En dat na amper 2 jaar, en 30.000 km. De dealer adviseert ze te vervangen, maar ik vervang dus de auto. (waarom goedkoop doen als het ook duur kan, toch?)

Voor de rest is hij 5 jaar door de dealer onderhouden geweest. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Prima auto. Zeker aan te bevelen als eerste auto voor de minder draagkrachtigen onder ons.

Groetjes, en Qapla!