Toyota Corolla 1.3 DX (1986)

autoreview

Toyota Corolla 1.3 DX (1986)

Signalement

UitvoeringCorolla 1.3 DX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf142.000 km
KM-stand laatst155.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste dagen met een 1986 Toyota Corolla

Een 1986 Toyota Corolla SLX met 5 versnellingen en een zonnedak!

Deze auto is nu nog maar een krappe twee weken in mijn bezit, niet heel erg lang maar deze 1.3 liter 4 cilinder heeft mij dusdanig verrast dat de auto wel een stukje tekst verdient.

De Toyota heeft een lange tijd stil gestaan. Sinds de distributieriem in 2009 is vervangen zijn er maar 9000 en nog wat kilometers bijgekomen. Niet heel veel en omdat ik van plan ben om hier in juli 2014 mee naar Parijs te rijden wil ik eerst hier in Nederland wat kilometers maken.

Ik heb er inmiddels bijna 2000 kilometer mee gereden en hoe! Ik rijd er voornamelijk mee naar het werk, de supermarkt etc. en hierbij red ik een brandstof verbruik van gemiddeld 1 op 16,5. Het beste wat ik heb gehaald is over een afstand van 515km 1 op 17,5! Dit model heeft een eco-lampje onder de toerenteller, dit brand altijd groen maar als je veel gas geeft wordt het rood. In eerste instantie is dit erg vervelend omdat er plotseling een rood lampje oplicht maar dit went snel, het zorgt er voor dat je onbewust dat lampje groen wilt houden, en dus economisch gaat rijden.

Deze auto laat je rustig rijden, niet langzaam, gewoon rustig. Ik ben ook eigenaar van een Mazda RX-7 uit 1984 en het verschil kan niet groter zijn. Waar de RX-7 spannend, snel, luid en agressief is, rijd de Toyota je in uiterst comfort naar huis. Maar toch niet saai, de auto voelt stevig en degelijk, rijdt zonder trillingen, rammeltjes en al te veel wind geruis lekker over de snelweg.

De auto heeft wel een paar vreemde dingetjes, bijvoorbeeld een knopje op het stuurkolom om je sleutel te kunnen verwijderen, of een extra knopje dat je moet indrukken om het elektrische zonnedak te kunnen sluiten. Het nut hiervan ontgaat mij een beetje maar grappig is het wel.

Tot slot kan ik nog weinig vertellen over de betrouwbaarheid van de auto behalve dat alles werkt. (kan ook weinig stuk gaan) Ik ben benieuwd hoe de auto deze zomer zal presteren en ik zal sowieso dit artikel nog gaan updaten.

  • 155.000 km

Inmiddels zijn er aardig wat kilometers bijgekomen op de teller, en daarmee tijd voor een update.

Nog altijd is de Toyota een hele fijne auto voor dagelijks gebruik. In de vakantie ook zonder problemen ritten van 8 tot 9 uur gereden. De stoelen zijn uiterst comfortabel. En sowieso is het interieur erg goed, geen kraakjes of piepjes en alles voelt ook erg degelijk.

Toch heeft de auto wel z'n problemen:

- De verlichting van het verwarmingspaneel is stuk. Eén deze dagen zal ik daar even naar gaan kijken maar echt een groot probleem is het niet. Wel heb ik gemerkt dat er meer zijn die dit kunnen vertonen.

- Roest, roest en roest. Roest is wel een probleem van deze auto, echt verrassend is het niet maar het is wel iets waar op gelet kan worden bij de aanschaf van zo een auto. Het zonnedak zoals aangegeven in één van de reacties vertoond wat roest, de achterklep en helaas ook de dorpels. Verder is de auto wel solide.

Er is in de ongeveer 13000 km dat ik er in gereden heb niks stuk gegaan, wel heb ik een aantal dingen vervangen.

- De standaard dingetjes bij een beurt zoals bougies, filters, olie etc. Deze onderdelen zijn niet duur en makkelijk verkrijgbaar.
- De carterpan. Deze was makkelijk verkrijgbaar maar, wel wat duurder. De carterpan die er onderzat was behoorlijk aangetast door roest en het is nu toch wel wat netter.

Wat ik verder nog heb gedaan is een rechter buitenspiegel opgespoord. Deze zat er bij dit exemplaar niet standaard niet op, en nu wel. Staat gewoon wat mooier.

Onderdelen zijn allemaal gemakkelijk zelf te vervangen, en over het algemeen niet duur.

Het is een oerdegelijke auto en ik zou hem iedereen aanbevelen. Wel belangrijk om te benoemen, mijn auto kwam van de eerste eigenaar en is altijd netjes onderhouden geweest. Dit kan bij een ongeveer 30 jaar oude auto ook anders zijn en hoe de auto dan nog presteert is natuurlijk een gok.

Voor nu ben ik van plan nog lang te genieten van mijn Corolla en is het plan beetje bij beetje de auto verder op te knappen. Updates zullen volgen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.