Toyota Corolla 1.6 16v VVT-i S-Line (2005)

autoreview

Toyota Corolla 1.6 16v VVT-i S-Line (2005)
Toyota Corolla 1.6 16v VVT-i S-Line (2005)Toyota Corolla 1.6 16v VVT-i S-Line (2005)Toyota Corolla 1.6 16v VVT-i S-Line (2005)Toyota Corolla 1.6 16v VVT-i S-Line (2005)Toyota Corolla 1.6 16v VVT-i S-Line (2005)Toyota Corolla 1.6 16v VVT-i S-Line (2005)

Signalement

UitvoeringCorolla 1.6 16v VVT-i S-Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf161.000 km
KM-stand laatst268.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een goede keuze ?

  • 247.000 km

Hallo,

Bij deze mijn ervaringen met een Toyota corolla 1.6 S-line uit 2005, voordat ik de auto kocht ( Juli 2016 ) ook veel andere reviews gelezen, wil graag mijn ervaring met jullie delen, zodat je er wat aan hebt.

Het is een echte allrounder deze auto, maar blinkt niet echt ergens in uit, ik heb vele auto,s overwogen, had de voorkeur voor een Honda civic maar die lag buiten budget, waardoor het deze Corolla 1.6 S-Line geworden is, deze is ook nog in Japan gebouwd, de kwaliteit van de techniek is echt zeer goed, en vindt het persoonlijk een mooie auto in het zwart met de S-line velgen, het is een fijn rijdende auto en zo trouw als een Labrador.

Rijden met de auto:

Starten doet die altijd, bij lage buitentemperaturen loopt die hoog stationair, dat is zo ontworpen, het kan vreemd lijken als het het niet gewend bent, de reden is om z.s.m olie rond te pompen ( motorolie is dik bij koude start ) en zo slijtage minimaal te houden van de koude start.
Stationair loopt de auto 1.6 VVTI niet heel lekker schud een beetje, ik tank altijd Ron 98 omdat die daar duidelijk beter op loopt, de motor is zo arm mogelijk afgesteld,vanwege emissie en zuinigheid, wat wil helpen is regelmatig de PVC klep schoonmaken ( zit rechtsboven in je kleppen deksel)
Koppeling gaat vrij zwaar, pakt goed en direct op.
Remmen zijn gewoon goed en voldoen, pedaal gevoel is redelijk goed, de kwaliteit van je remschijven/blokken speelt hier ook in mee.
Stuur ligt goed in de hand, de stand is goed, heeft diepte en hoogte verstelling waardoor je hem lekker dichtbij kan halen, de slag van het sturen ( helemaal naar links en rechts ) is naar mijn mening teveel draaien.
Schakelen niks op aan te merken, heel soepel en goed gevoel, lengte van slagen ook precies goed.
Stoelen zitten lekker en comfortabel, zijdelingse steun is goed ook bij stevig bochtenwerk blijf je op je plek, de zittingen zijn vrij kort maar voldoen, ik heb vrij lange benen en dan zou de stoel eigenlijk iets verder naar achteren moeten kunnen, stand van de pedalen is ook afgestemd op mensen die wat kleiner zijn, waardoor als je langer bent is dat niet optimaal maar goed te doen.
Alleen de bestuurdestoel is in hoogte verstelbaar.
Achterin kun je met 3 volwassen zitten, maar de beenruimte is beperkt, waardoor de voorstoelen iets naar voeren moeten.
Kofferbak is ruim en er kan genoeg in, zittingen achterin kun je er uithalen dan heb je een mooie vlakke laadvloer.
Interieur wil op slecht wegdek wel eens rammelen, er zijn merken die beter doen een mooier/beter interieur enzv hebben.
Geluid in de auto, hij is niet heel goed geisoleerd maar het is niet storend.
Radio is niet veel bijzonders, heb een goede radio en composet ingebouwd.
De 1.6 VVTI motor is bij lage toeren heel soepel en stil, je kunt in 4de versnelling vanuit 1200 rpm zo optrekken, als je prestatie,s wil moet je toeren maken,en dat doet de motor graag, hij rearageert over hele toeren bereik vrij direct op het gaspedaal, boven 3500 rpm is die veel gretiger en maakt die wel een hard geluid en klinkt vrij rauw, tussen 115 en 125 kmh hoor je een brom dat de motor duidelijk aanwezig is, wat je als storend kunt ervaren, het is een gebrek aan isolatie, de motor loopt gewoon heel mooi door de toeren of je nu rustig of flink doorrijdt, als je economisch wil rijden kan dat heel goed maar omdat het een toerenmotor is moet je dan geen haast hebben, je zit zo op 4000 rpm, meeste koppel zit tussen 3000 en 5500 rpm, eigenlijk mis je wel die 6e versnelling op de snelweg.
Versnellingsbak en motor zijn wel echt goed op elkaar afgestemd, maar je moet wat meer toeren maken als je prestatie,s wil.
Onderstel is comfortabel en licht sportief, korte richels voel je wel redelijk goed, maar dat wijt ik meer aan de laag profiel banden en Michelin Pilot sport 3 banden ( 205/50/16 ) je voelt opzich goed wat er gebeurt maar echt spannend is het allemaal niet, stuuruitslag is te groot, maar het gevoel met de wielen is wel weer redelijk goed.
Je kunt zeer hard de hoek om met de auto, op hoge snelheden ligt die mooi stabiel, je hebt nooit het gevoel de controle over de auto te verliezen, onderstuur is bijna niet op te wekken ( dat de kont omkomt ) waardoor het echte sportieve rijgevoel ontbreekt, hij doet alles goed maar een beetje inspiratieloos je krijgt nooit het gevoel lekker aan het sturen te zijn.

Onderhoud:

De auto was altijd bij de dealer onderhouden geweest maar ik doe het meeste zelf.

161.000 Kleine beurt
170.000 nieuwe startmotor ( garantie)
178.000 Grote beurt , rubbers deuren ingespoten
188.000 Einddemper vervangen,bakolie vervangen.
196.000 Kleine beurt, div reparatie,s aan remmen, schokbrekers voor vervangen.
204.000 4 Michelin Pilot sport 3 banden rondom
212.000 Airco reparatie aan condensor en nieuw koudemiddel
218.000 Grote beurt
226.000 Nieuwe Accu, nieuwe ruitenwissers
229.000 Kleine beurt, remschijven en blokken voorzijde vervangen + remvloeistof vervangen,waterpomp en radiateur en koelvloeistof vervangen.
235.000 Schokbrekers achterzijde vervangen, remblokken en remschijven achterzijde vervangen
242.000 Klepdekselpakking vervangen, handremschoen achterzijde vervangen, Wiellagers voorzijde vervangen,Toplagers voorzijde vervangen, Draagarmen + fuseekogels voorzijde vervangen.
244.000 remklauwen voorzijde vervangen, onderstel uitgelijnd

Verbruik:

Gemiddeld 1 op 13
Zuinig rijden 1 op 15

Olie verbuik:

De motor vebruikt geen olie ondanks dat ik hem regelmatig zwaar belast, rij hem wel netjes warm en laat hem afkoelen voordat ik hem afzet als die heel hard heeft moeten werken.
VVTI motoren van de eerste generatie hadden veel last van olie verbruik

Onderhoudskosten

  • 247.500 km

Ik heb de onderhoudskosten uitgerekend, in bovenstaand overzicht kun je per kilometerstand zien wat er gebeurt is, een hoop zaken heb ik preventief vervangen omdat de onderdelen hun beste tijd hadden gehad en het gewoon goed moet zijn en gebruik alleen kwaliteitsonderdelen, van 161.000 km tot 220.00 waren de kosten zeer laag, hierna zijn de grote kosten gekomen.

Onderhoud reparatie,s heb ik het meeste zelf gedaan

Kosten 161.000 tot 225.000 = 1500 euro
Kosten 225.000 tot 247.000 = 2700 euro
Bespaard op garage/onderdelen = 2500 euro ( zelf gedaan )

Koppeling en Remmen

  • 251.000 km

Auto is APK gekeurd, nieuwe koppeling geplaatst door garage, en de
Airco laten bijvullen.
De nieuwe koppeling is heel fijn pedaal gaat weer lekker ligt en pakt direct op, bij de oude koppeling ging het pedaal heel zwaar en begon moeilijk op te pakken ( nog niet slippen) oude koppeling gezien was goed versleten en drulager ook.
Nette 2e hands set velgen gevonden en gemonteerd, met Michelin energy saver banden, vindt het een stuk prettiger rijden comfortabeler stiller en rustiger stuurgedrag.
Michelin pilot sport 3 waren echt hele goede banden maar te sportief voor deze auto, alleen leuk om zeer hard door bochten te kunnen gaan, ze geven zoveel feedback en behoorlijk stug waardoor het nerveus is.
De remmen voor gaven opnieuw problemen, eerst zaten de geleidenbussen vast en heb ik de complete remblokhouders waar de geleidenbussen inzitten vervangen, nu ook de remklauw met zuiger vervangen, remt weer super nu en problemen zijn verholpen.
Radiator koelfan preventief vervangen, lagers waren slecht.
Zelf een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd, Motorolie div filters en bougie,s

Kromme remschijven

  • 257.000 km

Na eerder problemen te hebben gehad met remmen aan de voorzijde, heb ik div onderdelen vervangen.
Er zijn veel verschillende type,s remschijven en blokken voor dit type corolla, div leveranciers geven informatie die tegenstrijdig is.
In het voorjaar had ik kromme remschijven wat te wijten was aan geleide bussen en remclinders die vast hebben gezeten, dat is allemaal nieuw maar bleef trillingen houden, dus heb ik in april een setje Brembo schijven en blokken gemonteerd, nu in Juni zijn ze weer krom !
Na lang zoeken bleek dat zowel de garage als ikzelf verkeerde remschijven heb gemonteerd van een sedan, het enigste verschil is dat bij een hatchback naafdiameter 2 milimeter groter is, maar het past wel gewoon, ben nog langs mijn garage geweest ook hij kan niks vinden, dus vermoed ik dat ze overhit zijn geraakt door flink hard remmen.
Heb nu een setje Sportschijven en blokken besteld van Zimmerman, Duitsers zijn zeer bedreven in staal legeringen, deze zijn geboord en voeren de warmte sneller af, nu maar hopen op meer geluk :)

Afscheid

  • 268.000 km

Helaas zijn de zimmerman remschijven ook krom getrokken na een paar duizend kilometer, er zijn nog meer zaken die aandacht nodig hebben om nog een paar jaar mee te blijven rijden met de auto, dat was ik eigenlijk wel plan maar nu ben ik er klaar mee, geen zin meer om nog te investeren in de auto, heb deze auto destijds gekocht met alleen mijn verstand nadat ik was leeggelopen op een Bmw , ik hou echt van auto rijden, maar een Corolla is daar niet voor geschikt die brengt zijn bestuurder van A naar B zonder enige poespas of rijbeleving.
Heb nu een auto gekocht die ik al jaren wilde hebben, Honda Civic 1.8 Automaat Sport uitvoering, 2012 nieuw model

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.