Toyota Celica 1.6 STi (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Celica 1.6 STi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 113.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toyota Celica 1.6STi
Ik zag deze auto voor t eerst écht staan voor Hogeschool Brabant in Breda, wat n mooie lijnen.. en die neus! Wat voor n ding.. n Celica... nou zo een moet ik hebben!!! Na lang zoeken n net uitziende ’n rode 1.6STi gevonden met spoilers.. uit 1993 met 113000km (ik praat over 2002) voor 6500 euro. Veel mensen vinden dit veel geld, maar deze auto staat ook in de klasse sportcoupé en mag die naam met trots dragen.
Beetje geschiedenis: Toyota heeft 2 Wereld Rally Championship titels evenals 3 constructeurskampioenschappen met dit model Celica op z’n naam geschreven, en t recordaantal eerste plaatsen! Dit record heeft van 1994 tot 2003 standgehouden!
Ik heb eigenlijk alleen maar goeie ervaringen gehad met deze auto, hij ziet er mooi uit, rijdt heel erg fijn voor n auto van meer dan 10 jaar oud..heeft me nog nooit echt in de steek gelaten (+40C of -15C, maakt helemaal niks uit)
Motorisch gezien dacht ik dat de 1.6 mij tegen zou gaan vallen, maar de 105pk zorgen toch voor sportieve prestaties! De auto is n klein beetje aan de zware kant voor n 1600tje (1135kg) maar 10sec naar de 100 en n top van iets onder de 200 is geen kattepis voor n 1600. Tussensprints is de auto sterk in.. 80 naar 120 in 3, en van daaruit verder knallen in 4.. weinig auto’s die t zomaar eventjes bijbenen. En t geluid bij 6000rpm.. heerlijk! Genoeg om mensen op de linkerbaan naar rechts te jagen als t moet. Maar lui rijden is eveneens mogelijk al heeft de auto niet zo heel erg veel trekkracht onderin.. maar met 60 in 4 door de stad cruisen gaat prima! Benzine verbruik: met constant trappen 1 op 8; maar zet de bandenspanning wat hoger, en met constant 120 op de lange afstand..1 op 15 ongv!! Wat resulteert in n behoorlijke actieradius met n 60liter tank! (lampje brandt helaas wel erg vroeg, bij ongeveer 45 liter)
Uiterlijk, ja..een en al uitstraling! En vuurrood! Alleen wel vaak poetsen! Mensen vergissen zich al gauw en denken dat er n beest van n motor inhangt..en met n snellere BMW of Mercedes laten zich niet verleiden tot n sprintje bij n stoplicht!
Interieur.. degelijke materialen, lekkere sportstoelen, bekleding goed schoon te maken. Achterin was de ruimte nogal krap als je langer dan 1.80m bent. Maar zeer royale kofferbak! Had wel iets meer kleur kunnen gebruiken dan verschillende kleuren grijs. Maar goed, dit is bijzaak..daar koop je zo’n auto niet voor.
Paar leuke details zijn de luchtuitlaten in de achterste knipperlichten, en de plastic beschermkapjes om zand en ander vuil weg te houden voor t remsysteem bij de voortrein, bij de garage wilden ze er al af knippen omdat ze zoiets nog nooit gezien hadden!
Kortom.. een écht leuke auto, ik wou dat ik altijd n Celica kon blijven rijden, maar dat zit er financieel gezien denk ik niet in.
PROBLEMEN
Eigenlijk vrij weinig, alleen problemen die aan ouderdom/slijtage gerelateerd zijn. Verder heeft de auto me nog NOOIT in de steek gelaten, altijd z’n beurtjes strak op tijd gekregen, elk noodzakelijk onderhoud uitgevoerd. in 2,5 jaar tijd zeer weinig kosten aan gehad..ondanks de hoge leeftijd en kilometerstand! Wat dat betreft heeft Toyota z’n reputatie eer aangedaan met deze Celica!!!
De radiator begon te lekken omdat die verrot was, begon te stomen op de snelweg, maar ik had dat al eens eerder meegemaakt, en ik weet hoe robuust en warmte ongevoelig de auto is, en gewoon nog paar dagen verder mee gereden, geen enkel probleem, en de garage heeft de radiator keurig vervangen, opgelost!
Lampje in de koplamp vervangen, dit is n auto met klapkoplampen,en om n lampje te vervangen, zal heel de unit eraf geschroefd moeten worden, wat resulteer in n half uur werk! Onderweg vervangen zou eventueel wel kunnen, maar je moet wel n sleutelsetje bij je hebben (zit standaard bij de auto!!!)
Electrische Antenne, deze was met de winter vastgevroren, en t interne mechaniek was naar z’n grootje. Nou ja niet zo’n probleem..dan staat tie maar altijd uitgeschoven en maar hopen dat niemand m eraf sloopt. Maar na n week of zo stond ik op n ochtend met n lege accu, me vader de auto weer gestart met startkabels..en dat ging wel weer, kon weer heen en terug komen..en daarna naar de garage want n accu loopt niet uit zichzelf zomaar leeg. Wat bleek, t mechaniek van de electrische antenne maakte kortsluiting..en had mijn accu in n week leeggetrokken beetje bij beetje. Originele Toyota elec. antenne was 280 euro ex btw ex montage bij de dealer, nou laat maar zitten! Ergens n andere antenne van n Kia Sephia opgescharreld..was n universele.. probleem opgelost.
Knopje van de ventilator zat n scheur in.. was al zo toen ik m kocht, maar na 2 jaar gebruik door mij, brak hij alsnog finaal af. Bij de dealer n nieuw knopje besteld, €6,50 en was weer als nieuw.
Al met al..eigenlijk n behoorlijk probleemloze auto geweest, ontzettend robuust uitgevoerd, erg velig door de grote neus!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.