Toyota Carina E 1.8 GLi (1997)

autoreview

Toyota Carina E

Signalement

UitvoeringCarina E 1.8 GLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nadat mijn vorige auto werd aangereden, moest ik op zoek naar een andere. Daar ik redelijk veel kilometers maak, moest het een comfortabele en betaalbare auto worden.
Veiligheid, betrouwbaarheid en ruimte waren ook belangrijke criteria voor mij. Ik kwam uit bij een Toyota Carina E 1.8 uit 1997. Dit is het model na de facelift en als GLI is hij lekker luxe, met o.a. dubbele airbags, ABS, Airco, elektrische ramen etc.
Na 70.000 km kan ik (nog steeds) zeggen dat het een fijne auto is om mee te rijden. De stuurbekrachtiging is niet te licht, de stoelen zitten goed en de 1.8 motor bevalt door zijn souplesse, rust en verbruik erg goed.
Je moet wel even wennen aan deze 1.8 ‘Leanburn’, je hebt nl. het gevoel niet vooruit te komen, totdat je het gas snel en/of diep intrapt. De motor schakelt dan ongemerkt over van ‘arm’ mengsel naar ‘normaal’ mengsel, en dan komt de gang er goed in.Je hebt een klein beetje het gevoel met een turbo te rijden. Als je er eenmaal aan gewend bent is het heerlijk rijden!
Qua motorvermogen is deze 1.8 vergelijkbaar met de 1.6, alleen heeft de 1.8 meer koppel bij (veel) minder toeren. Voordeel t.o.v. de 1.6 is niet alleen dat de motor meer kracht heeft bij lage toeren, hij loopt ook een stuk stiller en zuiniger. Met deze Leanburn is een verbruik van 1 op 15 namelijk goed haalbaar, en dat is een nette waarde voor zo’n grote auto! Zelfs in de winter rij ik gemiddeld 1 op 13,5!
Dat de 1.8 stil en zuinig is komt, naast het ‘Leanburn’principe, mede doordat de auto weinig toeren maakt en je hem nooit ver door hoeft te trekken om de gang erin te houden.
Kortom: ik kan deze auto echt aanraden, de prijzen 2e hands zijn niet hoog en je krijgt er een stevige, ruime en betrouwbare auto voor terug. Je kunt echt merken dat deze auto met een meer ’Europese’ inslag is gebouwd. Met name het weggedrag is sterk verbeterd t.o.v. de oudere Toyota’s.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.