Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 182.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 300.000km in mijn carina op LPG te hebben gereden,met zeer weinig problemen heb ik in oktober 2005 een Avensis Station gekocht een d4d uit 2001.
Ik ben over de uitrusting zeer te spreken,het is een Sol uitvoering met alles er op en aan.
Het enige wat niet aanwezig is is cruise control maar de rest van de uitrusting maakt dat weer goed zoals elektrische en verwarmde spiegels elektrische ramen boordcomputer ABS zei airbags gordelspanners en verwarmd vooruit {alleen op de plek waar de wisser zitten in ruststand}en diverse opbergvakken.
Een minpunt vindt ik de armsteun voorin die is gewoon te laag om hem als armsteun te gebruiken.
De auto heeft meer dan genoeg vermogen om in te halen,en genoeg trekkracht voor een caravan of aanhanger te trekken namelijk 250NM en 110PK.
Verder kan ik de stuur en rijeigenschappen gewoon goed noemen.
Het verbruik ligt bij mij op de 1 op 15,2.
Nu komt het grote minpunt van deze auto waardoor ik overweeg om hem weer weg te doen als ik het niet kan vinden.
De auto trilt namelijk. Ik dacht eerst dat het aan het wegdek lag, maar daar is het te extreem voor, ik ben zelf 1e monteur en heb de hele auto al op de kop gezet om de oorzaak te vinden namelijk, diverse keren de wielen gebalanceerd,4 nieuwe banden gemonteerd,aandrijfassen vervangen,en van de wielophanging achter de draagarmrubbers verstevigd waardoor ze stugger worden verder alle rubbers en draagarmen gecontroleerd.
De trilling zit niet in de motor want die heb ik kortstondig uit gezet en de trilling bleef aanwezig.
De dealers zeggen niet speciaal van dit probleem gehoord te hebben,maar op diverse forums heb ik er wel over gelezen maar uiteindelijk word het door Avensis eigenaren maar geaccepteerd.
Volgende week ga ik naar een bedrijf om de wielen aan de auto te laten balanceren,misschien kunnen we dan een oorzaak vinden.
Als ik het niet vindt ga ik maar weer op zoek naar een vertouwde carina want ik zie mij niet deze zomer 1400km naar Zuid-Franktijk trillen.
Maar als het je lukt dat van je af te zetten rijdt de auto prima.
Update:
Hoera het trillingsprobleem is verholpen,bij het bedrijf waar ik de wielen aan de auto wilde balanceren,balanceerde ze eerst de wielen even los op het balanceerapparaat.
Toen bleek dat met name de achterwielen wel 15 gram onbalans hadden.
Toch vreemd want ik had ze drie weken daarvoor nog tot op o gram gebalaceerd bij mijn werkgever.
Ik heb voor het balanceren aan de auto nog een proefrit gemaakt en toen bleek dat het probleem nagenoeg al opgelost was.
Conclusie: bij navraag bij mijn werkgever bleek dat ons balanceer apparaat al meer dan 1,5 jaar niet meer geijkt was en dat met een gevoelige auto voor onbalans resulteerde dus in een zoektocht van een paar maanden.
Ik ben blij dat het gevonden is ik kan nu met het ouderwetse vertrouwde Toyota gevoel op weg naar zuid Frankrijk deze zomer. {-:
PROBLEMEN
Auto trilt dus.
Diverse dashboard lampjes defect.
Soms metaalachtig geluid {snerpen} uit motor ruimte bleek mutiriempje van de dynamo te zijn is een klein riempje dat apart onder aan de zeikant van de motor zit.{zie je gauw over het hoofd}.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.