Toyota Avensis Wagon 1.6 VVT-i Comfort (2013)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 1.6 VVT-i Comfort (2013)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 1.6 VVT-i Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Omdat er aan onze vorige Renault scénic toch wel kosten kwamen (als we alles lieten maken wat stuk was had ons dat een fortuin gekost) en de keuring in het verschiet lag zijn we toch maar over gegaan naar de aanschaf van een nieuwe auto. Ook rammelde de scénic echt wel stevig (Franse wagen?).
We zijn voor de nieuwe aanschaf zeker niet over één nacht ijs gegaan. Heel wat garages én merken passeerden de revue. Kort een woordje uitleg bij de auto’s die in de running zaten.
We wilden vooreerst niet opnieuw een Renault, het nieuwe Renault scénic model lijkt teveel op het vorige en ook naar onderhoudskosten waren we bij Renault niet meer zo tevreden. Dan maar een paar andere merken bezoeken. Zo gingen we bij langs bij BMW (te duur, vooral de opties zijn niet betaalbaar), audi (duur in aanschaf en dan moet je nog aan de opties beginnen), huyndai (de i40 leek ons wel leuk maar qua afwerking toch niet zo denderend, ook de garage die voor ons in aanmerking kwam heeft een niet zo’n goede naam – onvriendelijk … je kent het wel). Uiteindelijk bij Toyota terecht gekomen (we hebben nog een paar andere merken gedaan hoor maar die hebben nooit echt in de running gezeten).
De Avensis sprak ons aan… wat een ruimte en wat een mooie lijn (dat vinden wij alvast). En… voor je prijs krijg je echt al heel wat opties. We mochten in de garage onmiddellijk een proefritje maken en zowel m’n vrouw als ikzelf konden ons er wel in vinden. Bij de testrit reden we wel met een diesel en ons exemplaar zou uiteindelijk een benzine worden. Wij rijden jaarlijks maar +/- 15000 km dus dieselen zat er voor ons niet meer in.
Na alles met de verkoper nog eens te overlopen en een schikking te treffen voor het overhouden van onze oude auto tekenden we voor akkoord. Onze nieuwe wagen zou 2 maand later geleverd worden.
We kozen voor de avensis 1.6vtt artic blue (132pk) in de comfort versie. Als opties nog een chrome beschermstrip aan de koffer en een zgn. trunkliner die je koffer beschermt. De matjes hebben we natuurlijk ook mee besteld.
Na twee maand werd ons verwittigd dat onze auto klaar stond. We mochten hem afhalen. Altijd super natuurlijk, een nieuwe auto… het is geen brood hé.
Na een correcte uitleg van +/- een uurtje mochten we vertrekken met onze nieuwe aanwinst. Toen ik echter nog maar van de parking reed kon ik me niet ontdoen van enige teleurstelling. Die auto ging bijna niet vooruit… in tweede en derde… hier ging ik geen snelheidsrecords mee breken. Hij trok gewoon niet. Nu 1000km verder kan ik met een gerust hart zeggen dat mijn vrees ongegrond was. De auto was gloednieuw en diende dus echt ingereden te worden. Nu pakt hij wel snel op in z’n 2 & 3de en heb ik dus wel de pk’s die ik hoopte te hebben. Laat me duidelijk zijn, dit is geen raceauto en ik ben ook geen racepiloot maar je voelt dat je kracht hebt als je gas geeft. Hij moet dus zeker niet onderdoen voor m’n scénic (115pk). Je moet natuurlijk wel meer toeren maken, maar dat is logisch met een benzine.
Dan het rijden zelf…. Eén woord ZALIG. Dit is de rustigste auto die ik ooit reed (ik heb al in Ford Escort, VW Golf, Renault Scénic gereden). Ook de mensen die met me meerijden zeggen keer op keer hoe stil deze auto is. Geen kraakje, geen rammeltje, gewoon stilte .. super. Mijn schoonouders rijden met een Mercedes C klasse en ik kan eerlijk zeggen dat mijn auto zachter rijdt dan de Mercedes. Ook het sluiten van de deuren gaat met een zuchtje. Bravo dus voor Toyota.
De afwerking zelf is dus naar mijn mening echt goed. In de middenconsole worden er wel nog te veel harde plastics gebruikt. Deze lijken me ook vrij krasgevoelig. Dit zou beter kunnen. De materiaalkeuze bij de premium merken zal dus wel nog hoger liggen.
Het touch & go systeem werkt goed maar ik heb een aantal opmerkingen die beter zouden kunnen. Het kaartmateriaal is niet altijd correct, vooral de snelheden kloppen niet. Waar je 70 mag rijden geeft hij vaak 50 en omgekeerd. Ook is er een vervelende instelling die je niet kan wijzigen. Als je kiest voor “toon flitspalen” dan geeft hij telkens een piepje ook al staat er geen flitspaal (volgens forums stond er dan vroeger eentje maar nu niet meer). Nog vervelend… als je deze functie aanzet en je zet je NAV niet op dan nog geeft hij constant die piepjes. En zet je het af dan zie je ook de flitspalen op de kaart niet meer.
Connectie met iphone (4 iOS7) loopt prima. Wel kan ik geen sms laten zien op het scherm, gemiste kans. Hij speelt ook de liedjes netjes af via bluetooth maar je kan ze niet kiezen, hij loopt ze gewoon random of in volgorde af. Je kan dus niet aan je afspeellijsten of zelf liedjes kiezen. Ook jammer.
De aanwezige achteruitcamera is oké. Vooral interessant bij het parkeren om te zien hoe ver je verwijderd bent van het muurtje of andere bumper. Echt puur op camera achteruitrijden… doe dat maar niet. Wat ik wel mis zijn de hulplijnen bij de camera. In het model dat wij proefreden waren die hulplijnen wel aanwezig (ik heb heel het systeem & handleiding uitgespit… het zit gewoon niet op deze softwareversie).
Nog iets over de grootte van deze wagen. Ikzelf ben niet van de kleinste en kan me prima vinden in deze wagen. De stoelen kunnen prima afgesteld worden (er is zelfs een elektronische afstelling van de lendensteun – wist ik niet) en de zithouding is voor mij prima. Ook achteraan hebben de kids een zee van ruimte. De koffer is heel diep, je kan er een halve slaapkamer in kwijt (bij wijze van spreken natuurlijk). Die trunkliner (optie) is handig. Hij beschermt goed je koffer.
Qua verbruik kan ik nog niet zoveel zeggen. 1000 km is nog niet veel maar ik vermoed dat ik rond de 7 à 8 liter uitkom. Rij je echt zuinig (o.a. met cruise control) dan haal ik 5,8l. Maar dan moet je er echt naar rijden.
Wat me nog opviel is hoe goed de servo is. Die is volgens mij adaptief, stuurt prima mee op de kleine wegen en op snelwegen “helpt” hij net iets minder. Zalig gewoon. Als ik nu in mijn vrouw haar auto stap (Renault Clio die ook servo heeft) is het alsof ik met een vrachtwagen rijd, je moet sleuren aan het stuur.
Nog kort de plus- en minpunten:
Plus:
+ de stilte
+ grote auto
+ prijs (en wat je ervoor bijkrijgt aan opties)
+ verbruik lijkt voor zo’n grote wagen mee te vallen
+ motor doet prima z’n werk (als je echt doorduwt op het gas krijg je ook een heel mooi motorgeluid)

Min:
- misschien minder plastic op middenconsole daar krasgevoelig
- afspelen liedjes / sms iPhone gemiste kans
- het scherm van de touch & go mocht wat groter geweest zijn
- ontbreken hulplijnen bij de achteruitcamera.

Zo dit was m’n review. Ik hou jullie op de hoogte van verdere evoluties. Voorlopig kan je als eindconclusie alvast onthouden dat ik een blije Toyota-rijder ben.
Voorlopig geef ik voor comfort 5 sterren / prestaties 4 / betrouwbaarheid 4 (maar de toekomst zal dit moeten uitwijzen natuurlijk) / gebruikskosten 4. Ik blijf dus nog voorzichtig.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.