Renault Laguna (2011) vs Toyota Avensis (2009) - Occasiontest
Mag het een maatje meer zijn?
114 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Tegenwoordig is het SUV voor en SUV na. Auto's als de Renault Laguna en de Toyota Avensis doen daar niet aan mee en zijn nog traditionele middenklassers. Maar dat betekent niet dat je tekort komt. In tegendeel, zo ondervindt Marc Klaver in deze occasion dubbeltest.
We shoppen voor deze test in het zogeheten D-segment. Deze categorie kreeg het de afgelopen tien jaar al aardig voor de kiezen en die neerwaartse trend lijkt zich door te zetten, onder meer ten faveure van de SUV en de cross-over. Desalniettemin blijven er nog altijd heel wat zakelijke rijders over die kiezen voor een Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Audi A4, BMW 3-serie of Mercedes-Benz C-klasse, om maar eens een paar voorbeelden van een D-segmenter te noemen. Minder populair zijn de Toyota Avensis en Renault Laguna, hoewel diens opvolger Talisman relatief goede verkoopresultaten laat zien. Alle reden om deze twee zakenauto's eens ten tonele te voeren.
De Avensis kwam in deze vorm in 2008 op de markt en wordt, net als zijn voorganger, gebouwd in Engeland. Hij is leverbaar als sedan en als stationwagon. Een handige vijfdeurs liftback-uitvoering zoals zijn voorgangers kenden, is er helaas niet meer. Er zijn drie benzinemotoren, een 1,6-, een 1,8- en een 2,0-liter. De diesel is er als 2.0 en 2.2. De laatste generatie Renault Laguna werd in 2007 gepresenteerd als liftback en als stationwagon. Voor het eerst kwam er ook een coupé, zelfs met een V6-diesel. Omdat Renault nogal wat had goed te maken na de eerste lichting van de Laguna 2 (2001-2004) is er veel geld en tijd besteed aan de bouwkwaliteit van generatie 3. Dat zie je en dat voel je. Er zijn drie benzinemotoren, een 1,6-liter (niet in de Estate) en een 2,0-liter mét of zonder turbo. Dieselen kan met de 1.5 en de 2.0, die laatste in verschillende vermogensvarianten. Beide testauto's beschikken over een courante benzinestoker. Deze brandstof is natuurlijk ook het interessantst voor de particuliere markt; het is in deze klasse steeds moeilijker een gebruikte diesel te slijten.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Avensis Touring Sports 1.8 VVT-i Aspiration /Clima/PANO/NAVI/Cruise/LED/Lane/Camera/LMV
- 2015
- 113.611 km

Renault Laguna Estate 2.0 dCi Initiale Climate control, Panoramadak, Schuif- kanteldak, Automaat, Navigatie, Lederen interieur, Stoelverwarming
- 2011
- 217.304 km

Toyota Avensis 1.8 VVTi Dynamic Business automaat
- 2015
- 198.106 km
Lezersreacties (114) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.