Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 147.000 km |
KM-stand laatst | 199.500 km |
Al een half jaar geen seconde spijt van deze auto
- 152.000 km
Vanwege verdere gezinsuitbreiding zijn we op zoek gegaan naar een grotere auto dan de Mazda 6 SportBreak die we eerder hadden. Die was ook niet geheel probleemloos.
Omdat de auto daarvoor (Avensis station) ons nooit voor verrassingen had laten staan terug gegaan naar Toyota.
Als je 3 kinderen achterin wilt en een budget van 5K dan heb je bij Toyota wel wat keuze:
- Corolla Verso
- Avensis Verso
- Avensis Wagon
- Previa
Lange tijd gezocht op internet en ook wat auto's bij garages bekeken. De Corolla Verso vond ik altijd te oubollig, zeker het eerste model.
Ik had twijfels bij een Avensis Wagon omdat je dan minder hoogte hebt en de kinderen moeilijker vast kunt zetten.
De Previa was te duur in wegenbelasting en verbruik dus uiteindelijk uitgekomen bij de Avensis Verso.
Bij Pluym in Delfgauw een mooi exemplaar gevonden met net geen anderhalve ton op de teller.
Na een eerste proefrit een aankoopkeuring laten doen en daar kwam verder ook niks uit behalve de banden die binnenkort wel vervangen moeten gaan worden.
Ze maken sowieso aardig wat herrie (Yokohama) en ik hoop dus met andere banden het comfort wat omhoog te krijgen.
Verder zitten er niet zo veel opties op aangezien het een Terra versie betreft. Bij deze versie is Climate Control niet standaard en moet je de radio ook nog met de hand bedienen en niet op het stuur. In de Mazda zaten wat meer opties maar ik heb liever een wat kale auto die betrouwbaar is als een Mazda met veel toeters en bellen die veel kuren heeft en olie slurpt.
De ruimte is voor ons verder ook een zeer belangrijk punt, onze dochter is inmiddels 3 weekjes oud en de 3 kids passen met gemak achterin. De andere kinderen zijn 3 en 8 jaar oud. Ik wilde de Maxi Cosi eerst in het midden op de tweede zitrij hebben maar dit ging niet omdat de gordel van de middelste stoel te kort was. Dus de kleine achter mij gezet en dat is achteraf ook wel makkelijker vastzetten. Dochter van 8 zit nu in het midden en kan goed zien hoe hard ik rijdt en me desnoods corrigeren: "Papa, je mag hier maar 100!" :-)
De kofferruimte is gigantisch en er zit ook nog een groot opbergvak helemaal achterin. Deze ruimte is bruikbaar omdat het reservewiel helemaal onder het midden van de auto hangt. Dat hebben die Jappen slim bedacht. Verder hebben wij de versie met 5 stoelen, er kunnen nog 2 stoelen bij als we dat zouden willen maar we vinden het wel even best zo. De stoelen zijn redelijk eenvoudig uit te nemen maar zijn niet licht. Als je ze eruit hebt gehaald kan je de IKEA plunderen want dan heb je zowat een bestelbus.
De 2.0 liter motor is krachtig genoeg, het is zeker geen strepentrekker en de auto weegt ook 1400 kg dus dan moet je wel een sterke motor hebben. Verder komt hij goed met het verkeer mee en kan je indien nodig redelijk accelereren op de snelweg als je wilt inhalen.
Na aanschaf had ik wat problemen met plotseling afslaan van de motor in de 2e versnelling, dit was me vooral een paar keer overkomen bij het naderen van een rotonde. Dit werd veroorzaakt door een vervuild gasklephuis en is netjes door Pluym opgelost. Er zat ook nog een recall op vanwege de airbag dus dat heb ik gelijk ook even laten doen. Daarna ben ik niet meer bij ze geweest. De auto doet het verder prima en heeft ook geen olieverbruik of andere gebreken, dat was met de Mazda wel anders.
Deze auto bevalt ons tot nu toe dus prima. Toyota is niet het meest spannende merk maar betrouwbaarheid is voor ons erg belangrijk. Hopelijk is deze Toyo net zo betrouwbaar als onze vorige Toyota Avensis. Die heeft ons nooit in de steek gelaten.
Het verbruik ligt rond de 1:11 dus dat merk je wel maar dat is nou eenmaal de prijs die je betaalt voor een dergelijke grote auto. Gelukkig rijden we ook niet heel veel kilometers per jaar.
Defecte Lambdasonde
- 156.000 km
Helaas, vorige week ging het motorstoringslampje branden en waar ik aan dacht was ook het geval: Defecte lambdasonde!
Afspraak voor vervangen is al gemaakt. Kost toch aardig wat centen maar kan natuurlijk altijd gebeuren. Deze auto heeft 4 lambdasondes, hopelijk is de rest nog goed en ben ik hierna niet weer snel aan de beurt.
Verder merk ik niks aan de auto, verbruik blijft normaal en hij hapert en stottert ook niet. Het is de lambda achter de kat.
Buiten dit "incident" zeer tevreden over deze auto. We zijn bezig met een verbouwing op onze zolder en moesten wat spullen in een opslag plaatsen. Met de Avensis Verso gooi je alles achterin. Wat een laadruimte heeft dat ding toch.
Kleine lekkage stuurbekrachtiging
- 165.000 km
Het viel me op dat er op de parkeerplaatsen bij onze woning wat plasjes olie lagen. Ik dacht dat dat van een andere auto was maar het bleek achteraf toch een lekkage aan de stuurbekrachtiging te zijn. Op een gegeven moment een ratelend geluid bij het sturen.
Slangetje was uitgedroogd en gaan lekken. Netjes opgelost en nu geen last meer. Verder geen kwaaltjes en de auto rijdt heerlijk. Ook een kleine beurt uit laten voeren.
Binnenkort vakantie, vanwege de enorme ruimte verwacht ik de dakkoffer geeneens meer nodig te hebben.
Achteruitrijverlichting defect
- 170.000 km
Gisteren de Toyo even naar de garage gebracht omdat de achteruitrijverlichting het zelden meer deed. Er zitten 2 achteruitrijlampjes in dus zou wel erg toevallig zijn dat ze allebei opeens kapot zouden zijn.
Bleek in de bekabeling achterin te zitten, monteur moest lang zoeken maar het is inmiddels weer verholpen. Toch weer een defectje aan de auto maar het is hem vergeven.
Verbruik ligt rond de 1:11,5 en dat is te overzien. Verder nog steeds zeer tevreden over hoe praktisch de auto is.
Vakantie Noorwegen, brakke bobine
- 178.000 km
Voordat we naar Noorwegen gingen heeft de auto een grote beurt gehad.
Paar weken daarna hield de auto bij het accelereren in de 2e versnelling opeens kort in. Dit gebeurde na verloop van tijd vaker dus ik heb hem toch even naar de garage gebracht. Bij het uitlezen kwamen er geen foutmeldingen naar boven. Ik dacht in eerste instantie aan een defecte lambdasonde maar dat was dus niet het geval. Volgens de garage zou het een bobine kunnen zijn die niet helemaal lekker meer is. Maar aangezien er 4 in zitten en zowel ik als de monteur niet wisten welke het was heb ik besloten om het nog even aan te kijken. Anders is het toch weer een grote investering.
Tijdens de vakantie in Noorwegen heeft de auto zich perfect gehouden, de bergruimte achterin blijft me verbazen en de 3 kids hebben ook genoeg ruimte achterin.
Nog steeds tevreden met deze auto alhoewel hij wel wat defecten heeft gehad sinds de aanschaf:
- Vervuild gasklephuis waardoor de motor soms afsloeg bij rotondes (garantie)
- Defecte lambdasonde (Coulance)
- Achteruitrijverlichting die het niet meer deed
- Lekkage stuurbekrachtigingspomp
- Nu waarschijnlijk een defecte bobine, dit kijk ik nog even aan want het inhouden komt heel af en toe voor maar verder rijdt de auto nog prima.
Het is nog te overzien en ik weet verder dat de motor zelf goed is en geen olie pakt. Dat was wel anders met mijn oudere Mazda 6. Maar zo goed als mijn eerste Avensis Wagon uit 2000 is hij ook weer niet maar dat is niet echt een eerlijk vergelijk :-)
We gaan hem inruilen
- 199.500 km
De Avensis Verso gaat plaats maken voor een Avensis Station 2.0 met automaat.
Ik vond het niet per se nodig om in te ruilen maar er kwam toevallig een hele mooie Avensis voorbij bij een Toyota dealer in de buurt. Afkomstig van eerste eigenaar en altijd daar onderhouden. We kregen nog een goede inruilprijs voor de Avensis Verso en het te betalen bedrag valt ons erg mee.
We hebben de auto inmiddels ook alweer 5 jaar in bezit. Mijn vrouw vindt het fijn om met automaat te rijden dus vandaar de keuze om in te ruilen.
Over de Avensis Verso hebben we zeer weinig aan te merken. Het is een enorm ruimtehok waar je ontzettend veel in kwijt kunt. De jongste is inmiddels ook alweer 4 en dan hoef je geen kinderwagens en buggy's meer mee te zeulen of een campingbedje achterin te gooien bij vakanties. Dus we kunnen best wel een station gaan rijden.
Nog even een opsomming van mankementen aan de Avensis Verso:
- Lambdasonde kapot na 9 maanden (Bij dealer met coulance laten vervangen)
- Lekkage slang stuurbekrachtigingspomp
- Rotte bobine waardoor de auto soms schokte. Vanwege geen storingscode heeft het heel lang geduurd om dit rotte onderdeel te vinden.
Verder heeft de auto het altijd goed gedaan en kwam altijd netjes door de APK keuringen. Verbruik ligt volgens de boordcomputer rond de 10,6 km per liter. Stevig maar niet verwonderlijk met een 1400kg wegende auto met 2 liter motor en weinig aerodynamica.
Overall dus een hele fijne en betrouwbare auto, niet zo robuust als de eerste Avensis T22 met 1.6 4A-FE waar ik niks mee had gehad in 6,5 jaar maar toch weinig gedoe mee gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.