Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Toyota
  • Avensis Verso

Toyota Avensis Verso 2.0 16V VVT-i Linea Sol (2001)

Voor- of achteruitgang?

Toyota Avensis Verso 2.0 16V VVT-i Linea Sol (2001)
  • Autotest
5 juni 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Toyota Picnic is niet meer: lang leve de Avensis Verso! Tussen de compacte Yaris Verso en de grote Previa brengt Toyota zijn middenklasse-MPV, de Avensis Verso dus. Is het een vooruitgang ten opzichte van de Picnic of staat de pook nu in achteruit?

Voor deze test beschikten we over de benzinegestookte versie met automatische bak in de luxueuze Linea Sol-uitvoering. Inclusief de automaat praten we dan over een auto die op een haar na zeventig mille (e 31.765) kost. En eerlijk is eerlijk: we knappen dan toch een beetje af op die blikkerige klank van de portieren. Die zijn stevig genoeg, dat is niet het probleem, maar het is doodzonde dat de Japanners kennelijk hebben bezuinigd op de geluiddemping in de carrosserie.
De Toyota-stilisten zetten met de Avensis Verso wel een auto neer die echt goed smoelt. Het kleine driehoekige ruitje achter, zoals die Picnic dat had, is verdwenen; betekent wel dat passagiers op de derde zitrij een wat opgesloten gevoel hebben. Het heeft ook zo zijn consequenties voor het uitzicht, dat schuin naar achteren vrij beroerd is.

Lekkere zeszitter
Toyota laat je de keuze of je je Avensis Verso als vijf-, zes- of zevenzitter wilt hebben. De auto op de foto is de zeszitter waarbij de zes losse stoelen over drie rijen zijn verdeeld. Deze variant heeft op de tweede zitrij twee captains chairs met armleuningen. De vijf- en zevenzitter hebben op de tweede rij smallere stoelen zodat er nog een derde exemplaar tussen past. De vijfzitter kent dan geen derde zitrij, terwijl de zevenzitter daar twee losse stoelen heeft. Zoals in de meeste ruimtewagens van dit formaat kun je op de tweede zitrij heel veel beenruimte cre"ren, maar dan blijft er achterin vrijwel niets over. Je moet dus wat schipperen met de horizontaal verstelbare middelste stoelen en dan kun je met zes volwassenen heel aardig op stap. De twee stoelen op de middelste rij kun je ook nog wat naar binnen zetten, waardoor je minder dicht tegen het portier zit. Met volle bak blijft de bagageruimte gewoon te krap. Met twee koffers is het bekeken en die kunnen dan niet onder een afdekzeil. Dat werkt alleen maar als de achterste stoelen zijn neergeklapt of verwijderd. Houd wel rekening met een hoge tildrempel; goed voor de stijfheid van de koets.
Voor in de Toyota zit je op prima stoelen waarop je probleemloos een flink eind kunt sturen. Ze zijn stevig, maar niet té en steunen op de juiste plaatsen. De stoelen achterin zijn wat minder comfortabel omdat ze beduidend smaller zijn en een veel lagere zit bieden. Dat is nodig om voldoende hoofdruimte te creëren onder het niet zo hoge Verso-dak.  De moderne tweeliter zestienklepper maakt gebruik van Toyota"s VVT-i-systeem, waarbij de openingsduur van de inlaatkleppen afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden vanuit het motormanagement wordt aangestuurd. Je hebt de beschikking over 150 pk en daarmee zit deze Avensis met automaat aan boord in zo"n twaalf tellen op de 100 km/h. De top van deze versie bedraagt volgens de fabriek 180 km/h. De Avensis Verso is mooi stil en zijn testgemiddelde van 1:9,7 is voor een flinke MPV met automaat netjes.
Motor en bak vormen een prettig span dat alleen rumoerig wordt als het onderste uit de kan wordt gehaald. Normaal rijdend schakelt de automaat soepeltjes over, ondanks het feit dat hij het moet doen met vier trappen. De elektronica herkent je rijstijl en past daar automatisch het schakelen op aan. De eigenwijs gevormde keuzehendel zit aan de stuurkolom; best handig in zo"n ruimtewagen, want je kunt nu tussen de voorstoelen door naar achteren lopen. Van een ruimtewagen hoef je geen sportwagenprestaties te verwachten; daar zijn ze niet voor gebouwd. Deze Avensis Verso etaleert dan ook geen aspiraties in die richting, maar is ruimschoots vlot genoeg om niet als een slome duikelaar door het leven te moeten. Daarbij past prima zijn prettige weggedrag met een vering die comfortabel genoeg is zonder dat dat gegeven leidt tot fors overhellen in bochten. Je kunt de Avensis Verso makkelijk plaatsen waar je hem hebben wilt en onder extreme omstandigheden vertoont "ie geen nukken. De besturing is niet van het superstrakke soort, maar communiceert ruim voldoende. Remmen doet de Avensis Verso als de beste met zijn standaard noodstopbekrachtiging: krachtig, strak en standvastig. Met deze nieuwe Avensis Verso zet Toyota een auto in de markt die als ruime gezinsauto gewoon voldoet. Hij ziet er goed uit, voelt prima aan, maar dat beeld wordt wat vertroebeld door enkele details waarop Toyota lijkt te hebben bezuinigd.

Signalement

Merk Toyota
Model Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Sol
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 31.845

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 192 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.650 mm / 1.760 mm / 1.675 mm
Wielbasis 2.825 mm
Massa leeg 1.435 kg
Laadvermogen 645 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 12,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,8s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 213 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Toyota Avensis Verso
Toyota Toyota Avensis Verso
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Avensis Verso specificaties
  • Toyota Avensis Verso occasions
  • Toyota Avensis Verso video's
Advies en informatie
  • Toyota Avensis Verso tests
  • Toyota Avensis Verso gebruikersreviews
  • Toyota Avensis Verso index
PREMIUM
Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Ook al denk je met de huidige brandstofprijzen misschien niet meteen aan een SUV, voor velen...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Sol (2005)

    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea...

    5
    • 24 april 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Sol (2003)

    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea...

    2
    • 3 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna (2002)

    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea...

    12
    • 2 december 2019
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Sol (2004)

    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea...

    12
    • 27 december 2018
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna (2003)

    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea...

    3
    • 3 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna (2004)

    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea...

    1
    • 22 juli 2012
  • Gebruikersreview
    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna (2005)

    Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea...

    5
    • 16 juli 2012
meer reviews
Toyota Yaris Cross Hybrid- Afscheid Duurtest

Toyota Yaris Cross Hybrid- Afscheid Duurtest

35

Ruim een jaar geleden namen we afscheid van de Toyota Yaris die we een half jaar gehad hebben,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Toyota Avensis Verso 2.0 VVT-i Linea Luna (2004)

    Toyota Avensis Verso 2.0 VVT-i Linea Luna...

    • 20 maart 2006
  • PREMIUM
    Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe – Toyota Avensis Verso 1.8 Linea Luna –

    Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe...

    • 18 mei 2004
  • Opel Agila 1.2-16V Color Edition - Hyundai...

    • 27 november 2001
  • Eerste rijtest
    Toyota Avensis Verso

    Toyota Avensis Verso

    • 27 augustus 2001
  • Nieuws
    Meer Avensis: Toyota Avensis Verso

    Meer Avensis: Toyota Avensis Verso

    • 3 juli 2001
Merk
Merk
  • Nieuws
    Prijsverhoging Toyota bZ4X

    Prijsverhoging Toyota bZ4X

    16
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota Starlet volop in leven en wordt vernieuwd

    Toyota Starlet volop in leven en wordt...

    10
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota boekt recordwinst, voorzichtig over komend jaar

    Toyota boekt recordwinst, voorzichtig over...

    109
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    37
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ SDN: elektrische sedan vanuit alle hoeken

    Toyota bZ SDN: elektrische sedan vanuit...

    47
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota GR Supra nu ook met handbak

    Toyota GR Supra nu ook met handbak

    64
    • 28 april 2022
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    • 26 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden