Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna (2003) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 138.661 km |
KM-stand laatst | 191.000 km |
Een lange zoektocht
- 138.661 km
Laat ik deze review beginnen met mezelf voor te stellen. Ik ben Nathan, geboren in 2002 en woonachtig in België. Sedert november 2022 ben ik in het bezit van een Toyota Avensis Verso in Linea Luna uitvoering uit bouwjaar 2003. Het betreft een benzine, automaat in 7-zit uitvoering.
Geboren in 2002 dus, dat klinkt natuurlijk als een snotneus van 21 jaar oud, en horen die niet in een BMW E36 met neppe M-logo's of een 7de-hands VW Polo te rijden?
Nee dus. Waarom kies ik voor een doordeweekse monovolumewagen en niet voor een hippe, sportieve Duitser?
We keren 21 jaar terug in de tijd. Het is Augustus 2002 en ik sta op het punt om het levenslicht te zien. Mijn ouders zijn op zoek naar een grotere auto omdat hun toenmalige Toyota Avensis uit 1998 niet genoeg plaats biedt voor 3 kinderstoeltjes naast elkaar (ik heb nog 2 oudere zussen). Het oog van mijn ouders valt op een Avensis Verso, ruimer dan een Corolla Verso en minder ‘lomp’ dan een Previa. De bestelbon is getekend en slechts enkele weken later rijdt de Avensis Verso de toonzaal buiten. Nog eens enkele weken later rijdt de Avensis Verso de parking van het ziekenhuis af, met mij in het babystoeltje.
De allereerste auto waar ik ooit ingezeten heb is dus een Avensis Verso. Mijn ouders hebben 11 jaar lang met die auto gereden, waarna mijn peter de auto heeft overgenomen. Hij rijdt er nog steeds in en de teller staat ondertussen op 260.000km. Tot op heden ben ik nog heel vaak mee geweest in die auto na de verkoop en sporadisch mocht ik hem zelf ook eens dagje lenen.
Vanaf mijn eerste dagen op deze aardbol tot nu, ben ik dus letterlijk opgegroeid in een Avensis Verso. Je hoeft je dus niet af te vragen waar(om) de vlam is overgeslagen.
In maart 2021 heb ik als dagelijkse auto een 2dehands Mazda 6 gekocht, heel fijne auto, maar de invloeden van Ford slaan de positieve indruk nogal snel naar beneden. Afijn, in Januari 2022 ben ik de Mazda grondig beu en begin ik de zoektocht naar de volgende auto.
De auto moest aan de volgende zaken voldoen:
Comfortabel, zowel ophanging als stoelen.
Ruim (ik ben vaak hobbymatig op weg met auto-onderdelen, wielen en banden,…)
Betrouwbaar (ik werk als autotechnicus en het laatste waar ik zin in heb, is om iedere week zelf problemen te hebben aan mijn eigen auto, ik heb al werk genoeg met anderen hun auto’s ?, ik hou wel van wat sleutelen, maar met pech komen te staan is het laatste waar ik op zit te wachten)
Auto’s als de Toyota Camry, Picnic, Carina E, Mazda 5, Mitsubishi Grandis en zelf een Lexus IS250 passeren de revue. Maar toch blijf ik steeds op éénzelfde model terugkomen, en na enkele dagen twijfel staat mijn besluit vast. Ik moet en zal een Toyota Avensis Verso hebben.
Nota bene: de Avensis Verso is de enige auto waar ik ooit ingezeten heb waar ik totaal geen last krijg van mijn rug, zelf de stoelen van een Lexus van dik 70.000 Euro helpen mijn rug naar de knoppen!
Specifiek was ik opzoek naar een uitvoering op benzine, met automaat van vóór de facelift (dus 2001, 2002 of 2003) en liefst in Linea Sol uitvoering. Dagen, weken, maanden gaan voorbij, maar de export heeft auto’s als dit bijna volledig uitgeroeid. Zelf in Nederland, Frankrijk en Duitsland zoek ik naar een goed exemplaar, maar pas in November van ‘22 is het bingo! In Zuid-Beijerland staat er eentje te koop bij een dealer. Amper 138.000kms, 1ste eigenaar en steeds jaarlijks onderhouden door dezelfde garage. Gebeld en de avond zelf nog gaan kijken. Om 19u kom ik na dik 2,5 uur rijden aan bij de dealer. Het is ondertussen al stikkedonker buiten, maar de Avensis Verso met kenteken 62-LP-NV glimt me tegemoet in de showroom. Duidelijk een heel ‘zuiver’ exemplaar. Nergens schade gehad, interieur in nieuwstaat en volledig ingevuld onderhoudsboekje. Na een testrit van een klein uurtje - ik mocht de auto zelf in m’n eentje meenemen!- ben ik overtuigd. Dit wordt ‘m.
Het betreft een Linea Luna uitvoering, dus geen Sol. Ik moet dus de verwarmde buitenspiegels, mistlichten en gordijn- en zijairbags missen.
Na een korte onderhandeling weet ik amper €100 van de vraagprijs af te knibbelen een zet ik voor het stevige bedrag van €5800 mijn handtekening. Best veel geld, maar na zo lang zoeken en na eindelijk een mooi exemplaar gevonden te hebben had ik het er graag voor over. Verder is dit type auto nog steeds erg gewild, de dealer werd bijna platgebeld in de paar uur dat de auto te koop stond, ik was gelukkig de eerste beller..
Het lampje van de motorstoring brandde tijdens de testrit, dit bleek een slechte lambdasonde te zijn. Typisch voor een Toyota met VVTi motor uit begin jaren 2000, dit is verder ook netjes opgelost door de dealer.
5 dagen later staat de Avensis Verso klaar met exportkentekens om aan de reis terug naar België te beginnen. Uiteraard probleemloos!
Zoals steeds in België duurt het importproces weer onnodig lang. De DIV (= Belgische RDW communiceert via brief, het lijkt wel 1980!). Maar na een klein maandje geduld mag mijn aankoop legaal de Belgische wegen op.
Winter
- 142.500 km
Het is december, dus donker, kil en nat. Geen vakantieweer dus de Avensis Verso wordt gewoon gebruikt voor woon-werk verkeer, ongeveer 80 kilometer per dag. Het enige wat me opvalt met het koude weer, is dat de Toyota nogal sloom start, bij vrieskou blijft de startmotor zelf soms hangen.
Op internet een nieuwe startmotor van Denso besteld voor nog geen €120. Voordeel is dat deze 1,7Kw startvermogen heeft, de oude slechts 1,2Kw. Installatie is kinderspel en het starten gaat een stuk vlotter nu, mede dankzij de tegelijk vernieuwde Bosch batterij, die was een cadeautje van een collega in ruil voor een namiddag helpen in zijn werkplaats. Ik heb vlak na aankoop de zwarte plastic spiegelkappen in het kleur van de carrosserie gespoten, 1C0 zilver. Staat een stuk mooier.
Het verbruik ligt tot nu toe net rond de 9.0L op 100KM (1 op 11.1). Dit is met winterbanden en een gemiddelde snelheid van 110 op de snelweg. Dan draait de auto net geen 3000 toeren, daarboven wordt het wat rumoerig en gaat het verbruik snel omhoog!
Voor de rest geen speciaal nieuws te melden. De Avensis Verso heeft de kapotte Ford Fiësta van mijn grootouders met een touw rond te trekhaak naar huis getrokken, helemaal geen probleem ondanks het geringe 192Nm koppel en ook de automatische versnellingsbak was niet onder de indruk ? .
Verder heb ik bij 142.500km heb ik een onderhoudsbeurt uitgevoerd;
10W/40 Olie + origineel Toyota Oliefilter, Luchtfilter, Interieurfilter, bougie’s en (Denso SK20R11) en nieuwe ruitenwisserrubbers voor en achter (Denso). Kostprijs ongeveer 100 Euro. (Ik doe het onderhoud zelf)
Het verversen van de versnellingsbakolie, remvloeistof en koelvloeistof staan nog op de planning.
Het voorjaar is er
- 145.000 km
De teller van de Avensis Verso staat ondertussen al op 145.000.
Vorig jaar heb ik een setje originele 15” lichtmetalen velgen gevonden op internet, voor €150. Hier heb ik 4 nieuwe Continental UltraContact zomerbanden opgelegd in de maat 205/65/r15 94H. Kosten 511 Euro voor de banden, die ik zelf gemonteerd heb. Een week later valt er een dik pak sneeuw uit de lucht, laat ik nu net de winterbanden opgeborgen hebben. Typisch!
Verder is het wat tijd om wat zaken aan te pakken die als sinds de aankoop ‘aanwezig’ waren:
De voorste remschijven zijn heel lichtjes krom, en de blokken zijn van een goedkoop merk. Piepen als een malle en weinig remgevoel. Dus vooraan een nieuw setje schijven en blokken gemonteerd. Schijven zijn van het merk ATE en de blokken van Aisin (=Advics, Origineel Toyota). Trilling is weg en de Avensis Verso remt een heel stuk scherper! Remmen achter heb ik ook liggen, maar die zijn nog prima dus die laat ik er nog op zitten.
De kleppendekselpakking en de waterpomp zijn beginnen lekken. Vervelend, maar ergens te begrijpen aangezien de auto bij de vorige eigenaar de afgelopen 10 jaar amper 2.000km per jaar reed. Sinds ik de auto heb rijd ik 2.000km per maand, waarvan bijna altijd langere ritten, dus dan krijgt alles natuurlijk wat vaker goed warm. De kleppendekselpakking heb ik vernieuwd, heel simpel klusje en de motor ziet er nog heel schoon uit (Zie Foto). Dit is de reden dat ik steevast elke 7.500km de olie ververs. Ik geloof niet in langere intervallen!
De waterpomp laat ik voorlopig nog even met rust, het niveau zakt amper en je kan er bij deze auto door de compacte motorruimte echt niet goed bij.
Verder maakt de homokineet rechtsvoor een heel klein beetje lawaai. Helaas een bekende kwaal bij dit model, maar dit is niet dringend dus hier wacht ik nog even mee.
Verder is het altijd starten en lopen met de Toyota. Geen piepjes, kraakjes of rammeltjes en ook nog geen roest te bespeuren. Dat alles was bij mijn Mazda wel anders..
Het grootste minpunt tot nu toe is de slechte kwaliteit van de voorruiten die Toyota gebruikt. Het lijkt wel gemaakt van boter, de voorruit is bezaaid met steenslag en er zitten inmiddels 4 echte ‘sterretjes’ in het raam die er ook voor zorgen dat de ruitenwissers strepen achter laten bij het vegen. Ik hoop dat er ooit een steen van een vrachtwagen valt die de voorruit doet scheuren, dan heb ik een goeie reden om een nieuwe te laten plaatsen (en kan ik het van de verzekering trekken ???).
APRIL 2023
Ik heb voor de auto in Nederland een originele dakspoiler en ‘luxe’ instaplijsten en tapijtjes kunnen bemachtigen. De achterkant van de auto ziet er nu echt 10 keer beter uit met de dakspoiler. Subtiel, maar toch een sportievere look die de auto echt afmaakt vind ik!
Ik heb in de maand april op 17” Toyota Motorsport velgen gereden (zie foto), gewoon voor de gein. Het staat eigenlijk helemaal niet verkeerd, maar ik mis het comfort van de 15” velgen, en daar liggen pas nieuwe banden op, dus zonde om die niet te gebruiken, begin mei de auto terug op de 15 inchers gezet. Dat rijdt een stuk fijner. Verder heb ik de auto eens goed verwend met het mooie weer eind mei. Ik heb de auto gekleid en in 2 stappen gepolijst om de wat diepere krassen eruit te krijgen en om de lak goed te doen glanzen, heel therapeutisch werk met een knap resultaat. Ik houd het wassen en poetsen goed bij, dus echt smerig wordt hij eigenlijk niet.
Zomer!
- 149.140 km
Weinig te melden, het verbruik is met de zomerbanden en het zachte weer gezakt op sommige ritten naar gemiddeld 8,4L op 100km (1 op 12). Dit is zelf iets beter dan de fabrieksopgave voor een automaat (8,9L). Voor de geïnteresseerden; ik houd het verbruik bij op de app van Spritmonitor ( https://www.spritmonitor.de/en/detail/1405269.html )
Enkel de waterpomp begint nu wel behoorlijk te lekken, er hangen inmiddels koelwatersporen aan het oliefilter en de carterpan dus het vervangen moet er nu wel echt van komen. Volgende week, als de Toyota de 150.000km aantikt, ga ik de olie en het filter vangen, alsook de waterpomp, koelvloeistof, thermostaat (preventief) en de multi-riem.
Het is ondertussen al 2 weken echt mooi zomerweer. Ik mis de luxe van een open dak. Mijn Toyota Celica en Paseo die ik naast de Avensis Verso ook nog in bezit heb, hebben deze optie wel en dat is voor mij echt een genot.
Ondanks dat vele mensen het afraden i.v.m. waterlekkage en roest, ga ik toch een open dak laten inbouwen. De afspraak ligt vast op 27 juni en er komt een Webasto Hollandia H700 dak in. Kost een slordige €2800, maar voor mij is de luxe van een open dak dit zeker waard. In mijn andere twee auto’s staat het dak bijna altijd open, ongeacht de temperatuur, zolang het niet regent, gaat het dak open!
Ik plaats nog wat foto’s na de inbouw van het dak!
“Kosten” tot nu toe: (ongeveer)
Startmotor, Onderhoud en remmen: 350 Euro
Banden en velgen: 661 Euro
Climair zijwindschermen: 110 Euro
Dakspoiler (incl. Spuiten), tapijten en instaplijsten: 317 Euro
Radio, Dashcam en andere banaligheden: +- 300 Euro
‘Verplichte’ kosten:
Belastingen (inschrijvingtaks + wegentaks): 1.167 Euro (slik!)
Keuring voor verkoop en invoeren: 87 Euro
Ik ben vast nog wat vergeten, maar ik zal deze review zo goed mogelijk proberen bij te houden.
Tot nu toe:
Positief:
Verrassend stil in de auto, tot snelheden van 120km/u is een normaal gesprek met passagiers perfect mogelijk
Comfortabel! Oneffenheden en slecht wegdek wordt goed geabsorbeerd. Ik vind deze Avensis Verso comfortabeler dan de Lexus van mijn ouders..
Ongelooflijk ruim, met alle stoelen eruit heb je een bestelwagen. Ook de extra bergruimte in de koffer is enorm praktisch.
Vlotte prestaties; De 192Nm en 150Pk maken van deze auto geen scheurijzer, maar wel ruim voldoende om vlot in te halen en je komt ruim mee met het verkeer. Als je echt wil optrekken dan reageert de ‘kickdown’ van de automaat snel en schiet de toerenteller richting de 6000 toeren en gaat de Avensis Verso wel echt goed vooruit.
Minder goed:
Bij koude motor wilt de automaat niet opschakelen naar z’n 4 (of overdrive eigenlijk) om de motor te laten opwarmen. Dit zorgt er echter voor, dat ik het eerste deel van mijn traject naar het werk dus aan 70km/u en ruim 3000 toeren moet doen in plaats van 2000. Kan niet goed zijn voor de koude motor en maakt bovendien ook nog eens veel herrie. Je kan de automaat dwingen om op te schakelen, maar dan moet je goed gas geven en voorbij de 5000 toeren gaan. Hetgeen nog slechter is voor een koude motor..
De standaard geluidsinstallatie is echt ondermaats. Met de nieuwe Kenwood 1-DIN radio is het er al sterk op verbeterd, maar als de muziek luider staat kunnen de speakers het volume niet aan en vervormt het geluid nogal. Ik was natuurlijk wel verwend met de Bose geluidsinstallatie in mijn vorige Mazda.
De achterkant van de auto is moeilijk in te schatten bij het inparkeren, zeker met de trekhaak die er aan hangt. Ik moest in het voorjaar fileparkeren in het centrum van Brussel en dat ging echt niet goed zonder dat er iemand achter de auto stond om de afstand aan te tonen. Ik overweeg om parkeersensoren in te bouwen, al vind ik dat er wel echt niet uit zien.
Open dak + waterpomp,,,, en de schijven weer krom!
- 152.500 km
Eind juni is de Avensis Verso in Nijmegen langsgeweest voor het inbouwen van het open dak. Er is een Webasto Hollandia H700 dak in gekomen en ik ben er 200% tevreden mee. Bij iets frisser weer gaat het dak steevast in de kantelstand en als het zonnetje schijnt dan doe ik het dak helemaal open, heerlijk! Er is een nieuwe dakhemel ingekomen om plaats te maken voor de 'bak' waar het dak in verdwijnt, maar het ziet er echt netjes uit en het dak zelf is helemaal waterdicht en van extra windgeluid of andere klachten is geen sprake. Super!
Verder is iets later dan gepland ook de waterpomp vervangen, naar aanleiding van een kleine koelwaterlekkage.
De 1AZ-FE motor is best sleutelvriendelijk, maar in de compacte motorruimte van de Avensis Verso is het wat zoeken naar een makkelijke weg om overal lekker bij te kunnen. Ik heb de alternator eraf gehaald alsook de motor wat opgekrikt om beter bij de waterpomp te komen, verder weinig speciaals bij het demonteren en installeren. Ik had preventief een nieuwe spanner gekocht omdat deze vaak durven vastzitten of afbreken bij het ontspannen, maar de spanner heeft de werkzaamheden prima overleefd, dus kan ik de nieuwe bijhouden voor reserve.
Omdat de alternator er af moest, kon ik erg makkelijk bij de thermostaat. Deze deed het nog prima, maar voor die €90 neem ik het risico niet en na 20 jaar kon het vast geen kwaad. Dus deze ook preventief vervangen.
Zowel de waterpomp als thermostaat + dichting zijn origineel Toyota, de multi-riem is van Gates en de koelvloeistof (kleine 6L) is van Kroon-Oil.
Totale kostenplaatje hiervoor was rond de €330, plus een namiddagje werk in de schuur.
Minder positief is het feit dat de voorste remschijven toch weer krom zijn geraakt!! Ik weet dat dit een zwak puntje is van de Avensis Verso, maar met mijn rustige rijstijl (de laatste paar tankbeurten 7,7L/100km / 1 op 13!) en het feit dat ik zelden mijn voet op de rem houd na het afremmen ben ik toch best teleurgesteld. Je merkt het hetmeest bij afremmen van 100 naar 80km/u. Ik laat het voorlopig maar zo, de remmen zitten verder ook gewoon netjes los en bewegen zoals het hoort.
Ook de airco zou er misschien wel eens deugd van hebben om eens bijgevuld te worden. Vooral als je wat langer stilstaat (bv file) wordt de koude lucht eerder lauw. Dit is iets wat ik misschien volgend jaar ga laten doen, want de airco gebruik ik alleen maar als er passagiers mee zijn op een warme dag, en dat gebeurt zelden. Ik rij altijd met de ramen open in de zomer, dus heb ik er weinig last van.
Voor de rest altijd starten en lopen met de Toyota. Geen rammeltjes, kraakjes, storingslampjes... Hij heeft me in 1 maand tijd 3000km in alle comfort en zonder problemen door heel België en een stuk van Nederland gebracht! Ik denk nog lang niet aan verkopen :-)
Grote update zomer 2024: Remmen,,.
- 176.000 km
Alweer een tijdje geleden dat ik een update plaatste, dus bij deze.
Vorige zomer heb ik een andere radio geplaatst, vooral omdat ik een achteruitrijcamera miste. Dagje sleutelen en alles is gemonteerd. Stuk makkelijker inparkeren nu! Ook fijn dat ik nu Android Auto kan gebruiken. Niet veel later nog een subwoofer van Pioneer bijgeplaatst onder de passagiersstoel. de kwaliteit van de audio in de auto is nu echt dik prima!
Bij exact 160.000km ging het motorstoringslampje branden, P0420 en P0430, foutcode van de katalysator. Niet veel later ook een fout van één van de lambdasondes van na de kat. Beide een gekende kwaal, maar niets ernstigs. Ik heb beide sondes vervangen (andere preventief) en tegelijkertijd ook spacers gemonteerd, hiermee zijn de P0420 en P0430 ook direct verleden tijd.
Bij 165.000km heb ik preventief de versnellingsbakolie en het filter daarvan vervangen. Prima zelf te doen, je kan zo bij de carterpan! Echt een sleutelvriendelijke auto. De auto schakelt bij koud weer iets beter nu en de olie is weer mooi roze.
De remmen van deze auto zijn echter minder mooi. Dramatisch slecht te noemen zelf. Zo slecht zelf dat ik meerdere malen op het punt gestaan heb om de Avensis in te ruilen. Elke 5000km(!!!) zijn de remschijven vooraan krom. Bij 155.000km heb ik wederom nieuwe schijven geplaatst, deze keer ook de klauwen vervangen in de hoop het probleem op te lossen. Helaas, toch weer krom. Bij 165.000 kort na de beurt de remschijven laten afdraaien aan de auto, in de hoop eventuele slingeren in de naaf daarmee te elimineren. Maar nee, bij 170.000 opnieuw krom. Ophanging, remmen en de naven zijn perfect in orde.
Ik werk bij een Toyota dealer en ben wat beginnen opmeten aan de remmen van andere modellen, en wat blijkt, de remmen van een RAV4 hybride (en Lexus NX) passen op een Avensis Verso!
Ik heb een setje klauwen met remzadels, schijven en blokken gescoord en gemonteerd. Ze zitten er nu op sinds 174.000 dus even wachten tot 180.000km om te weten of ze nu wel recht blijven. Ik hoop het, want de schijven zijn nu maar liefst 330mm groot i.p.v. van de originele 275mm. Nadeel is wel dat ik nu opnieuw met 17inch wielen rondrijd, aangezien de originele 15 en 16 inch wielen niet over de klauwen passen.
Binnen een paar maanden staat de 180.000 beurt voor de deur alsook de jaarlijkse keuring, ik hoop dat de grotere remmen hier geen probleem gaan geven, want in België... :-)
Met de remmen buiten beschouwing gelaten, is de Avensis Verso wel echt nog steeds een hele fijne auto. Deze zomer geniet ik er iedere dag van de week van. Ik rijd zo'n 80km per dag aan woon-werk verkeer en dat is prima vertoeven aan 100km/u met het schuifdak en de raampjes open.
Deze zomer ben ik een dagje naar de Ardennen geweest en op de bochtige wegen aldaar blijf ik mij verbazen over de bijzonder goede wegligging van deze auto!
Het totale gemiddelde verbruik sinds aankoop ligt nu op 8.7L/100km (1 op 11.5). Een keertje ben ik naar Nederland geweest, en omdat ik veel tijd had heb ik achter de vrachtwagens gereden. Resultaat: 6.8L/100km (1 op 14.7)!
Ik hoop nu de komende tijd geen kosten meer te hebben, toch zeker niet voor de 200.000km erop staan.
Ik houd jullie op de hoogte, en bij vragen, stel ze gerust!
Update begin 2025
- 191.000 km
Het nieuwe jaar is ingezet en er is weinig nieuws op gebied van de Avensis Verso. In het najaar van '24 zijn de kilometers er echt snel opgevlogen. In november alleen al bijna 4000km. Sinds 5 oktober 2024 zijn er al 10.000 probleemloze km's bijgekomen.
Met de 17 inch winterbanden is het verbruik wel best stevig te noemen. In de zomer haalde ik nog zonder veel moeite 8,5L/100km (1 op 11,7) maar in de winter raak ik maar niet onder de 9.7L/100km (1 op 10,3).
Met de vele kilometers die ik de laatste rijd snijdt dat wel behoorlijk in de portefeuille. Ik heb weer LPG overwogen maar ik vind de investering en de twijfelachtige betrouwbaarheid van de zachte klepzittingen van de 1AZFE motor toch net iets te spannend. Ik heb de laatste tijd wel weer overwogen om een vervanger te zoeken. Maar, waar moet je zo'n auto mee vervangen?
Hij rijd nog steeds zo lekker, de stoelen zitten heerlijk, hij is gigantisch praktisch (ik heb een bijverdienste in wielen en banden) en ik sta er nooit mee langs de kant van de weg. Dus hij mij nog een tijdje blijven!
Met de eerste koude heeft het dashboard wel een tijdje enorm gekraakt maar dat lijkt zichzelf opgelost te hebben. Bij de laatste beurt aan 190.000km vastgesteld dat de remmen achter aan vernieuwing toe zijn, kost een paar tientjes en is makkelijk zelf te doen dus geen enkel probleem. Niet veel later is de voorruit gescheurd na steenslag. Niks aan te doen helaas, dus daar komt binnenkort een nieuwe in.
Verder heb ik spiegelverwarming ingebouwd in deze auto. Hiervoor kabelbomen en spiegels gekocht uit een Linea Sol. Toch wel erg fijn hoor in de winter! I.c.m. met het lederen stuur, de voorste mistlichten en nu dus de verwarmde spiegels in kleur verschilt mijn Linea Luna enkel nog van een Sol door de ontbrekende gordijn- en zijairbags.
Ik verlang ernaar om deze zomer weer naar de Ardennen te trekken met deze auto. Wel ga ik van bandenmaat veranderen, want met de huidige 215/50/17 banden is het comfort (met name achteraan) wel echt belabberd. Dus ik ga upgraden naar 215/55/17. Dat scheelt eigenlijk kwa flank van de band maar weinig met 205/60/16 en de keuze in banden is een stuk groter.
Op naar de volgende 10.000km! (n.b: De voorste schijven zijn nog steeds niet terug krom getrokken, dus "big brake kit" Geslaagd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.