Toyota Avensis (2009)

autoreview

Toyota Avensis (2009)
Toyota Avensis (2009)Toyota Avensis (2009)Toyota Avensis (2009)Toyota Avensis (2009)Toyota Avensis (2009)Toyota Avensis (2009)Toyota Avensis (2009)Toyota Avensis (2009)

Signalement

UitvoeringAvensis
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf159.000 km
KM-stand laatst159.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop, en de eerste 1000 km

  • 159.000 km

Zie ook de video op: https://www.youtube.com/watch?v=qUdyoXA5vx0

Ik was op zoek naar een lichte, betaalbare, en betrouwbare benzine auto uit 2009 die - met de nodige speelruimte - een caravan van 1300 kg kan trekken. Franse merken heb ik vanwege de betrouwbaarheid overgeslagen. Een Golf of Octavia? Zeker serieus te nemen: relatief licht qua gewicht, en de 1.4 TSI motoren bereiken enorm koppel al bij lage toerentallen. Keerzijde: toch wel fundamentele problemen met cilindercoating, oprekkende distrubutiekettingen en motorschade.

Good old Toyota dan? De Auris uit 2009 vind ik voor haar afmeting zwaar en aan de prijs. De Honda Civic is een lichtgewicht en de Avensis met de nieuwe valvematic is weliswaar een maatje te groot (en te zwaar) maar heeft naar het schijnt goede verbruikscijfers.

Proefritten gemaakt in een Avensis met de oude 1.8 motor uit eind 2008 - samengevat: beetje slomig. Een Honda Civic met een 1.8 Vtec - samengevat: fel, hoogtoerig en lawaaierig.

Het is een Avensis sedan geworden omdat de prijsstelling van sedans gunstiger lijkt te zijn dan die van de ruime, dus populaire wagon uitvoering. De dealerhistorie kon geraadpleegd worden, en daaruit bleek dat de koppeling bij 95.000 km was vervangen, en de remschijven recentelijk waren vervangen. Zowel goed nieuws als slecht nieuws dus: Ik doe met caravan en al ruim 150..170 duizend kilometer met een set koppelingsplaten, zijn de platen van de nieuwe Avensis dan zo snel versleten?

Men wilde voor de vraagprijs wel een trekhaak inbouwen, en omdat het een business special edition betrof (navigatie plus lichtmetalen velgen) was de auto een lekker hapje te noemen.

De eerste ervaringen:
1. De stuurbekrachtiging is elektrisch en zeer licht.
2. De auto is stil. Stationair hoor je de motor nog nèt lopen.
3. Het is geen scheurwonder - maar wel feller dan de oude 1.8 VVT-i
4. De instap (de afstand stoel - wegdek) is iets hoger dan het 2005 model. Voor de ouderen onder ons: het stapt iets makkelijker in- en uit.
5. De middenconsole is handig: een forse thermos of een 2 liter PET fles past er rechtopstaand in. Er zit een handige beker houder in verwerkt, en er zit een 12 volts oplaadpunt in de afsluitbare console, zodat jouw telefoon onzichtbaar opgeladen kan worden.
6. De voorstoelen zitten prima, achterin meer dan voldoende been- en hoofdruimte aanwezig.
7. De achterbak is enorm groot,het reparatiesetje bij een lekke band kan je vervangen door een thuisbrenger of...koop voor een habbekrats 4 winterbanden met velgen, pomp een van de banden op tot 3,5 bar en gebruik dit als reservewiel. De uitsparing is diep genoeg om een normaal wiel, krik, en wat gereedschap te herbergen.
8. En nu het ècht leuke nieuws: Gebruik je voor lange afstanden op de snelweg cruise control, en beperk je de snelheid tot 100..105 km per uur dan wordt je beloond met een verbruik van 1:18,5..1:19. bij een toerental van 2300 omw/min. "Who needs a Diesel?" Aldus de onvolprezen UK testsite van honestjohn. Ik heb de auto nog te kort om betrouwbare brandstofverbruiksgegevens te produceren, maar "gemengd bedrijf" over snelweg/stad/secundaire weg in combinatie met een rustige rijstijl lijkt een verbruik van 1:14..1:16 mogelijk te maken.
9. De gecombineerde navigatie/radio unit werkt prima. Radio ontvangst is goed, en de navigatie unit - die volgens alle auto journalisten lastig te bedienen is - doet het ook prima. O...er zit geen DAB unit in de TNS510 unit, en die is ofwel niet te krijgen, of peperduur. Mwah...
Het importeren van een telefoonboek via bluetooth was wel even puzzelen,maar dat lag aan android 6, binnen een vloeken een zucht was de import geregeld.

Slechts 1 bron van lichte irritatie: de knop van de pook heeft een scherp randje en de opdruk vervaagt. Er zijn ernstiger dingen in het leven.

Omdat deze motorblokken geen turbo hebben, en geen distributieriem verwacht ik lage werkplaatsrekeningen. Maar dat zal de tijd leren.

NB: ik heb de betrouwbaarheid en de gebruikskosten een sterwaardering gegeven omdat het nu eenmaal moest. Daar heb ik nog geen oordeel over.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.