Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015) #5

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015)
Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015)Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015)Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015)Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015)Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015)Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015)Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015)Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015)Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf132.544 km
KM-stand laatst187.677 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zuinig

  • 130.000 km

Geen auto voor tieners, wel voor verantwoordelijke vaders. Verrassend zuinig. In de stad met flink optrekken stijgt het verbruik naar 4,6 per km. Met snelweg is 3,2 haalbaar maar wel afhankelijk van je rijstijl. Gemiddeld met voorzichtig rijden en veel CC kan je onder de 4,0 blijven, maar in een grote stad met normaal optrekken kom je gemiddeld net boven de 4,0 uit. Klein toetertje. Cruise control had ik liever met knopjes op het stuur. Stil, maar wielkasten hoor je. Parkeer geluiden voorkant zijn hard, maar achter staan ze heel zacht. Het zuinigst rijd je op cruise control en anticiperend. Accu werkt het best als er regelmatig een stuk snelweg wordt gereden, bij alleen stadsverkeer wordt de accu weinig opgeladen. Dus geen stadsauto, neem dan een Yaris. Maar als je stukken snelweg rijdt is deze beter. Je gaat door deze auto wel rustiger rijden. Bij flink gas geven maakt de motor veel toeren, maar daar wen je aan en probeer je te voorkomen. Af en toe power knopje gebruiken bij een stoplicht doet je verrassen hoe snel hij is. Het is een zuinige auto waar je zuinig mee omspringt, die standaard op ECO staat en draait vooral om veiligheid en zuinigheid. Geen auto voor tieners, maar een zeer goede auto voor vaders.

Nog steeds zeer tevreden

  • 145.674 km

Blijf me verbazen dat ik, zoals vandaag, vanuit centrum Utrecht naar hartje Den Haag in gemiddeld 3,5l per 100km rijdt. Ik betrap me er echter op dat ik sommige dagen een gat dicht rijd zodat voordringers geen kans krijgen, of dat ik pittig optrek wat funest is voor een laag verbruik. Zodra mijn vriendin erin rijdt stijgt het verbruik aanzienlijk. Ik rij rustig, anticipeer, cruise control zorgt voor zeer laag verbruik, berg af gas bij en berg op iets rustiger net zoals je op een fiets zou doen, in de stad zoveel mogelijk op accu dus langzaam versnellen, geen AC hoewel dat niet veel in verbruik scheelt, altijd super plus omdat dat beter is voor motor (ethanol trekt vocht aan) en slangen, geen onnodig gewicht in de kofferbak, liever achter en tussen andere auto's dan alleen rijden ivm aërodynamica. Er zitten standaard velgen en banden op, ik weet niet of dat nog iets kan schelen. Het hogere verbruik in stad combineer ik met laag verbruik op snelweg. Ik zou eerder moeten vertrekken, want het komt te vaak voor dat ik wat gas bij moet geven om mijn dochter op tijd op school te krijgen. Desalniettemin ben ik erg blij met de auto en het verbruik.

3,7 met volle kofferbak en familie

  • 146.000 km

3,7 Den Haag - Utrecht. Wel met volle kofferbak en familie in auto.
Je merkt dat het wat kouder wordt en verbruik licht stijgt, maar ik zou ook de bandendruk moeten controleren. In de stad haal ik dat verbruik niet, bij voorzichtig rijden 4,0 maar eerder 4,6 in een grote stad.
En 4,0 op de boordcomputer is 4,28 in praktijk, dus 7% minder zuinig dan op je dashboard te zien is. Dat is wel goed om te onthouden.

Niet gemaakt voor Nederlandse files

  • 147.000 km

Schizofrene Nederlandse files zijn niet goed voor deze Auris. Wanneer je op cruise control kan rijden is deze heel zuinig. Automaat in file is handig zodat je niet steeds hoeft te schakelen. Echter stilstaan, hard optrekken 70 rijden, en weer stilstaan is funest voor het verbruik. Blijft gek dat je op lange stukken op de linkerbaan stilstaat terwijl rechts doorrijdt. Puur en alleen doordat aso´s niet netjes in de rij gaan staan, maar nog snel even zoveel mogelijk mensen willen inhalen voor hun afslag.. en vervolgens op de linkerbaan stilstaan omdat ze er niet tussen kunnen. Links zou altijd door moeten kunnen rijden als iedereen gewoon netjes in de rij zou staan voor hun afslag. Gevolg is een hoog verbruik door snel optrekken, stilstaan, snel optrekken. Als je rustiger doet en zorgt dat het gaat stromen wordt er getoeterd, op de bumper gezeten, groot licht en word je rechts ingehaald. Waarna je weer vol op je rem moet staan omdat het daarna weer stilstaat. Dat remmen zorgt juist voor de files. Hoe eerder de mens niet meer mag rijden en alles automatisch gaat hoe beter. Niet remmen, rijden, afstand, tijdig voorsorteren, dan zouden er nauwelijks files zijn en zou Nederland veel minder benzine importeren/verbruiken. Eigenlijk moet iedereen een hybride en zo zuinig mogelijk moeten rijden, dan verdwijnt er minder geld naar het buitenland en zijn er minder irritante files. Maar als je dan toch in een file staat, dan is een automaat echt wel prettig het scheelt heel veel schakelen. En als je stukken 70km/h langzaam op de accu rijdt zou het ook nog wel zuinig zijn, maar hard optrekken-stoppen-hard optrekken geeft een verbruik van boven de 4,7 en zelfs boven de 5,0 afhankelijk van hoeveel je nog kan compenseren. Dat merk je wel in een hybride, dat wat je in de stad teveel verbruikt door heftig optrekken is op de snelweg bijna niet te compenseren. Liefste trek je alleen op dmv de accu, of heeeel kort de ice en dan cruise control 50 met de accu. Maar files zijn zo ideaal voor een hybride als dat ik dacht, tenzij je constant 70 kan rijden zonder steeds te stoppen en weer op te trekken.

3,3 Zeist - Den Haag

  • 148.000 km

Als ik voorzichtig rustig rij, haal ik een verbruik van 3,3. Ik doe niet aan hypermilen, kachel staat aan, radio staat aan, paraplu en gourmetstel etc staat nog achterin. Ik ben serieus benieuwd hoe zuinig deze auto echt kan als je nog zuiniger rijdt dan ik nu doe. Ik merk wel dat je het grootste rendement haalt in de stad. Op de snelweg is het heel moeilijk om het verbruik verder te laten dalen. En jammer dat je niet zelf kan kiezen wanneer de auto de accu wil laden. Soms wil hij de accu laden terwijl je net op weg bent in de stad.. dan stijgt het verbruik heel erg, terwijl als hij de accu oplaadt op de snelweg merk je er vrijwel niets van. Het is dus zaak om de accu niet volledig leeg te rijden, maar probeer de accu wel zoveel mogelijk te gebruiken. De accu in de stad is wat deze auto zo zuinig maakt. EV knop gebruik ik soms om op te trekken bij een stoplicht om wat meer snelheid te krijgen. Normaal springt hij van EV af als je boven ECO komt, maar als je de EV knop gebruikt kan je wel boven ECO. De accu is alleen wel veel sneller leeg, dus ik gebruik het slechts af en toe voor optrekken. Verder vooral veel op CruiseControl met langzame acceleratie. Het gas diep intrappen laat het verbruik extreem stijgen, wat je op de snelweg niet meer goedmaakt. Ja als ik mijn dochter haal en te laat ben verbruik ik ook 4,6 maar verder rijd ik rustig. Wel vervelend was dat mijn auto lang bij de garage stond omdat de katalysator gestolen was (of poging daartoe). Daardoor nog even in een Opel Astra gereden die op de snelweg verrassend zuinig was, maar totaal niet in de stad. En een Yaris (geen hybride) die veel minder zuinig was dan ik dacht. De Yaris was nog nooit gereset en gemiddeld verbruik na 30.000 km was 17,3 ofwel 5,8. Ik kon zelf 1op19 realiseren, maar in combinatie stad en snelweg niet veel beter dan dat. Ik had verwacht dat een Yaris veel zuiniger kon rijden, maar dat geldt waarschijnlijk alleen voor hybride. Afgezien van de katalysator diefstal ben ik nog steeds heel tevreden. Er zit nu een rooster over en hopelijk blijven ze er nu vanaf.
Enige andere punt is dat je dus niet veel keuze zelf hebt wanneer de accu wordt opgeladen, jammer dat daar geen knopje voor is want opladen op de snelweg is het zuinigste.

Italië

  • 159.000 km

Met de Auris op vakantie. Door Duitsland 160km/u, bergen en gotthardtunnel. Ruime achterbak, 12v aansluiting voor achterbank, drankjeshouder, ruggensteun. Goed te doen. Ik weet dat je met deze auto met kleine motor niet zo hard moet, maar we waren moe en wilden in één dag naar huis. Als je langzaam versnelt met CC dan loeit de motor niet zo en merkte ik weinig verschil tussen 100 of 160. Gemiddeld verbruik in bergen en met 160 lag op zo'n 5,9. Ja verbruik ligt dan veel hoger maar om 23:59 aankomen is beter dan om 02:00. Af en toe flink moeten remmen door mensen die er ineens voor duiken, maar het voelde altijd veilig en dat je volledige controle had. Automaat is ook erg fijn in de bergen. Hij maakt inderdaad wat geluid als je berg af gaat en de batterij is vol, maar ik dacht dat dat luider zou zijn.. ik hoorde het bijna niet. Panorama dak ook erg fijn op vakantie. Je moet alleen oppassen dat je niks achter de bestuurder zet zodat de batterij zijn temperatuur kwijt kan. Het is erg verleidelijk om hier van alles tussen te proppen.

2,5 Zeist - Amersfoort

  • 187.677 km

Expres wat zuiniger gereden, zoveel mogelijk elektrisch, langzaam optrekken, op snelweg iets rustiger moeten rijden ivm stilstaande vrachtwagens langs de kant. Kijken hoe zuinig het kan. Vooral omdat ik ook een proefrit in een Yaris heb gemaakt, waarbij ik dacht dat die heel zuinig zou zijn maar toch een verbruik van 4l/100km had. Met deze auto kan je lezen en schrijven en precies zelf uitkienen wat je van de motor verwacht. Bij de nieuwe hybride Yaris lukte me dat niet, wat ook tevens zal komen doordat ik een auto moet leren kennen. Het blijft me echter verbazen dat ik met een oudere Auris dan toch nog een veel en veel zuinig kan rijden ondanks dat dit een station is en de Yaris maar een klein bakkie. In de Auris zit Prius technologie maar met een sportievere uitstraling en dat blijkt dan toch superieur te zijn dan wat ze nu in een 9 jaar jongere Yaris stoppen. Overigens is dit de terugweg, nadat de auto al warm is. Op de heenweg zit ik net onder de 4, gemiddeld kom je dan voor heen en terug uit op 3,3 wat ik ook al heel netjes vind.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja