Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015) #4

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015) #4

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
Bouwjaar2015

Smart hybrid in alle opzichten

Sinds maart in bezit v.e. gebruikte Auris TS Hybrid Lease Pro na twee BMW's 3 serie touring (E91). Met pijn in mijn hart afscheid genomen van de 320d EDE want diesel rijden particulier in Coronatijd werd me een te dure hobby. De overstap naar een (gebruikte) hybride eerder overwogen maar vond ik in 2017 te kostbaar. Dit voorjaar was het aanbod gebruikte ex-lease Aurissen overweldigend en dat maakte mijn onderhandelingspositie gunstiger. Bewust gekozen voor een luxe variant vanwege de (veel) betere (lees steviger) stoelen van half leer/stof. Ik had proefgereden in de Auris van mijn ouders die stoffen stoelen heeft en die zat matig. Deze versie dus veel beter en verder zitten alle gemakken en veiligheidssystemen die je van een moderne auto mag verwachten. Na een kwartaal rijden en ruim 2.000 km kan ik het melden dat ik het een heerlijk comfortabel en zeer economisch rijdende station vind. Verrassend fijne optie vind ik het glazen panoramadak dat ik altijd open doe en een prettig ruimtelijk gevoel geeft. Mijn volwassen kinderen waarvan de jongste mij heeft ingehaald qua lengte (ca. 1.88 m) stoot zijn hoofd door deze accessoire niet met zijn hoofd tegen de hemel achterin. De Auris 'verleidt' mij continu tot een zuinige rijstijl door allerlei statistische info en de alternatieve 'toerenteller' die ik zoveel mogelijk in het 'Eco' deel probeer te houden. Dit resulteert in een keurig dagelijks gemiddelde van 1:20,5 liter voor wisselende belasting en afstanden. Het enige minpuntje dat ik heb ervaren is de CVT automaat die soms mechanische bijgeluiden maakt bij het in zijn werk zetten. De garage waar ik de auto heb gekocht heeft dit keurig opgepakt en grondig onderzocht maar er zijn geen 'lijken uit de kast' gevallen. Mocht er alsnog iets verkeerd zitten dan nemen ze verantwoordelijkheid en zullen dit me coulance herstellen. Ze vertrouwen hun verkochte occasions als ex-merkdealer en ik verwacht ze niet binnenkort te vereren met een bezoek.

niet gepland onderhoud

bandenspanning monitor ik af en toe maar dat doet de Auris eveneens. Toen ik meermaals een waarschuwing van te lage bandenspanning op dashboard en bijvullen van lucht niet lang genoeg hielp, besloot ik een onderzoekje bij bandenboer in te stellen (optisch geen beschadigingen of obstakels zichtbaar ) Hieruit bleek dat er sprake was van een lek ventiel dat voor 30 euro hersteld is. Sindsdien probleemloos doorrrrr
Gemiddeld verbruik in warmer voorjaar onder 5 l/ 100 km. Wel bekruip mij idee dat hybride accupakket sneller leegloopt dan een jaar geleden: uitsluitend EV modus in parkeergarage is niet (meer) bruikbaar wegens onvoldoende capaciteit. Voor mij echter (nog) geen reden om dure vervanging te overwegen want kosten/baten rechtvaardigen het niet voor mij.