Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 67.800 km |
Toyota auris TS
- 67.500 km
De wagen heb ik bijna 3 jaar in leasing wegens fiscale redenen in België.
Eigenlijk was ik van plan een Skoda octavia 1.4 benzine te leasen maar de dealer was voor mij te ver verwijderd van mijn woonplaats waardoor deze afviel.
De toyota heb ik proefgereden en de stilte aan boord beviel me enorm alsook het verbruik dat zeer laag was en de kwaliteitsvolle afwerking.
De wachttijd na bestelling was 3 maand met als condities: 5 jaar gratis onderhoud, bijstand en garantie + gratis vervangwagen zo nodig + gratis rubberen matten en trunkliner
Mijn uitvoering:
Dynamic waarop standaard heel wat zaken opzitten zoals:
Keyless entry/start
Airco automatisch
Automatisch dimmende binnenspiegel
DAB+ Radio
Airbags rondom
Achteruitrijcamera
Bluetooth connectie voor telefoon
Bandenspanning meetsysteem
Navigatie
Rolnet om kofferruimte te vergroten
Haaienvinantenne
Verwarmde en electrisch inklapbare spiegels
Cruise controle
Automatische grootlichten
Regen en lichtsensor
Opties:
Black pack met getinte ramen + machine faced velgen 17'' met 225/45 banden
Cognac kleurig full lederen interieur met witte stiksels
Verwarmde voorzetels
Pearl white lak
Afneembare trekhaak
Pluspunten:
De stilte aan boord
Zuinigheid
Kofferruimte met vlakke laadruimte
Kwaliteit materialen
Lage total cost of ownership
Minpunten:
Krappe beenruimte achteraan
Volledig electrisch rijden enkel met ei onder de voet en zeer beperkt in afstand
Stijging verbruik bij koud weer, dus bij temperaturen lager dan 10 graden.
Geluid in wielkasten bij rijden over steenslag
Geen reservewiel
Problemen:
Loszittende bout passagierszetel + omlijsting achterbankgrendel. Dit werd onmiddellijk verholpen maar was direct aanwezig bij aflevering . Shame on you Toyota
Afslaan cruise controle bij rijden over oneffenheden. Dit probleem is opgedoken na ongeveer anderhalf jaar en heeft een jaar aangesleept . Mijn wagen is reeds 5 maal onderzocht en uiteindelijk is het probleem opgelost. De remsensor was te gevoelig ingesteld waardoor de cc regelmatig afsloeg. Ik heb toyota belgie hiervoor aangeschreven maar die stuurden me gewoon terug naar de dealer en namen de klacht niet ernstig. Gelukkig heeft de dealer wel het nodige gedaan.
Het rijden:
De wagen is zeer stil en comfortabel , enkel de vering is stug en het rijden over dwarsnaden voel je zeer goed. De zetels zitten perfect en bieden voldoende steun. Je voelt geen pijn in de rug na vele uren in de wagen. De cvt automaat doet zijn werk goed, enkel bij snel optrekken hoor je deze wel goed maar dat hindert me niet, ik ben toch een rustige rijder en de wagen is daar ook niet voor gemaakt. Ik rij steeds in eco stand en dat bevalt me het meest. Ik rij de wagen zakelijk en doe veel kilometers voornamelijk op secundaire wegen en in de stad maar wel met veel stoppen en korte afstandjes tussendoor waardoor ik veel met koude motor rij. Desondanks haal ik toch een laag verbruik van gemiddeld 5l/100km in de zomer en 6l in de winter. Zelfs op de snelweg haal ik een verbruik onder de 5l bij snelheden van 110 km/u met cc ingeschakeld. De benzinetank is met 45 liter wel wat krap maar bij temperaturen boven de 15 graden haal ik met gemak 850 kilometer op 1 tank. Bij temperaturen vanaf 25 wordt hij superzuinig en heb zelfs eens bijna 1000 km gehaald op 1 tank
Als je de eco stand uitschakelt is het gaspedaal wel gevoeliger en bij de power stand zelfs nerveus. Mijn wagen heeft 136 PK en dan kan je zelfs flink optrekken maar dat kan eigenlijk bij elke stand, op voorwaarde dat je het gas dieper intrapt.
Besluit
Tot hiertoe ben ik een tevreden aurisrijder en de wagen kan perfect dienst doen als reiswagen omdat de koffer 1 van de ruimste in zijn klasse is. Je kan de koffer zelfs dieper maken.
Alle problemen werden onder waarborg opgelost en binnenkort worden de achterste schokdempers onder waarborg vervangen (staan vettig).
Het enige wat ik nog mis zijn:
Geventileerde zetels
Adaptieve cruise controle
Betere vering/demping
Meer beenruimte achteraan want dit is echt op Japanse leest geschoeid
Toyota auris TS
- 67.800 km
Navigatie
In mijn vorige review heb ik de navigatie niet besproken . Hier een aanvulling
De navigatie start traag op, en de kaarten dateren van 2015. Dit vind ik echt een minpunt aangezien de auto in 2016 nieuw werd aangeschaft en geleased. Een update kost me 170 euro en ga ik dan ook niet doen aangezien ik toch enkel in de ons omringende landen rij voor mijn vakanties en dit te duur vind.
Bij een routeberekening zijn er 3 niveaus: snel, economisch en kort. Meestal kies ik snel en eens onderweg geeft hij ruim op voorhand eventuele files en wegwerkzaamheden aan . Je kan dan zowel automatisch of handmatig een alternatieve route kiezen en dit heeft me al veel fileleed bespaard. De routeaanduiding op de kaart vind ik wel goed.
Het in en uitzoomen is ietwat omslachtig en als je een punt wil aanduiden op de kaart moet je er ook je vinger blijven ophouden. Dit vind ik wel verouderd, hopelijk is het in de nieuwe corolla beter op punt.
De instellingen via de touchscreen zijn ook niet allemaal logisch en vergen soms wat zoekwerk maar eens je het weet vind je snel je weg door de menu's.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.