en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.2T Trend |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
KM-stand laatst | 48.944 km |
De auto heeft bij de de dealer een Standaard onderhoudsbeurt ondergaan. Het was de eerste keer sinds die in ons bezit is. Eigenlijk zoals verwacht geen problemen.
Wel fijn is dat de navigatie een gratis kaartupdate heeft gehad.
We hebben deze Auris tweedehands gekocht bij de Toyota-dealer. De vorige was een Corolla die ons na 380.000 km nooit in de steek heeft gelaten en waarmee we vele tochten naar het buitenland hebben gemaakt. De keuze voor weer een Toyota lag hiermee voor de hand.
Deze Auris heeft alle moderne voorzieningen die je mag verwachten, zoals een lane departure waarschuwing, achteruitrijcamera, pre crash systeem, verkeersbordherkenning. En het panoramadak is een echte eyecatcher voor passagiers.
We hadden een beetje twijfels over de relatief kleine 1.2 liter turbomotor, maar die werkt stil en krachtig. Hij komt prima mee in het verkeer. Door de turbo hoeft de motor minder toeren te draaien dan zonder turbo, wat volgens ons goed kan uitpakken voor de levensduur. Bij 130 km/u draait de motor 2600 toeren, bij 100 km/u rond de 2000 en bij 80 km/u 1500.
Buiten de stad of snelweg hoor je de motor nauwelijks. Ook bij een keer testen bij 170 km/u draait de motor geruisloos en het onderstel soepel. Echt indrukwekkend. Het is wel zo dat de motor bij lagere snelheden iets minder trekkracht heeft dan de good old ongeblazen 1.3l Corolla omdat de turbo dan niets bijdraagt.
Minder tevreden zijn we over het verbruik in vergelijking wat Toyota aangeeft, gecombineerd 1 op 20,8. We rijden meestal langere stukken 130 km/u op de snelweg en dan komen we uit op ca. 1 op 14,5.
Wij rijden meestal met zijn tweeën en dan is de Auris ruim genoeg. Maar met twee extra volwassen passagiers wordt toch krapper. Toyota had bij het ontwerp beter wat meer ruimte voor de passagiers kunnen houden ten koste van wat bagageruimte.
De ingebouwde navigatie werkt op zich fijn als je adressen gebruikt. Maar als je zelf een locatie op de kaart wilt prikken, dan werkt met name het zoomen zeer onhandig. Je kunt namelijk niet met twee vingers 'knijpen', maar moet een zoomknop gebruiken. Het opbouwen van het kaartbeeld kan soms even duren waardoor de zoomknop verdwijnt en je die opnieuw moet activeren.
Een ander nadeeltje is als het heeft geregend en je de voordeur opent, er druppels op de stoel kunnen vallen die aan de carrosserierand blijven hangen. Dit geeft kringen in de bekleding.
Een ander nadeel is dat door de vrij hoge neus slecht is in te schatten hoe dichtbij een muur is.
De carrosserie voelt degelijk aan. Geen dun plaatwerk en de deuren sluiten als een kluis. We verwachten er nog lang rijplezier aan te beleven.
De auto rijdt nog steeds als een tierelier. Een groot verschil in brandstofverbruik is wel opgetreden sinds de 100 km/h maatregel. Het verbruik is hierna gedaald naar 1 op 16,6 gemiddeld. Bij 100 km/h geeft de verbruiksmeter ca. 1 op 20/21 aan. Met wat tegenwind 1 op 17/18.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.