Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Suzuki
  • Wagon R+

Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)

autoreview

5
Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)
Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringWagon R+ 1.3 GLX Diesel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf36.500 km
KM-stand laatst131.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Klein? Welnee, GROOTS

  • 36.500 km
  • 30 november 2012

Nadat mijn Hyundai Matrix Diesel van 2002 zijn laatste adem had uitgeblazen (met 306.000 km op zijn teller zat dat er natuurlijk aan te komen) moest ik op zoek naar vervanging. Een diesel moest het sowieso weer worden, gezien de forse stukken die ik rijd. Hij mocht niet te duur zijn, maar verder had ik geen idee.

Nadat een andere 3-cylinder Matrix, een Dacia Logan sedan en nog wat andere opties mij door mijn vaste garage uit het hoofd waren gepraat werd de zoektocht er niet makkelijker op. Tot ik in een gesprek met de eigenaar opeens liet vallen dat ik ook wel eens met een scheef oog naar een Suzuki Wagon R+ had gekeken. Ik wachtte af tot hij me zou uitlachen en meewarig zou zeggen dat zoiets toch echt veel te klein voor mij was. Maar nee. Hij vond het nog helemaal geen gekke optie. 'Sterker nog, ik heb hier eentje staan, helaas wel een benzine, maar je kan er wel even in gaan zitten, dan weet je hoe het voelt'. Vijf minuten later was ik om. Wat een geinig karretje. Wat een ruimte, ik zit er gewoon net zo ruim in als in mijn Matrix. Dat hij voor de rest achterin veel minder ruimte biedt is voor mij niet van belang, ik heb vrijwel nooit meer dan één passagier bij me. Gelukkig was de keus voor het model dus nu gemaakt. Nu nog een leuke diesel zoeken...

Die zoektocht duurde niet lang. Al snel had ik een hele leuke Suuz op de korrel, wel 'helemaal' in Groningen, maar met een heel lage km-stand, en op de foto's te zien heel netjes. Zo trok ik met mijn garagist samen naar het noorden om te kijken. Twee uurtjes, ee kop koffie, een proefrit en een inspectie later waren we eruit, en werd de Wagon R op de aanhanger geladen om mee te gaan naar Zeewolde.

Bij mijn eigen garage kreeg de wagen een beurt, en werd er een set nieuwe winterbanden omgelegd, en een paar dagen later stond hij glimmend van trots op me te wachten. Een nieuw tijdperk van rijden kon beginnen.

Ik heb er nu zo'n 1500 km aan woon-werkritten opzitten en ik word alleen maar blijer. Het verbruik valt me alles mee. Ik haal zonder gek te doen tegen de 1 op 18. Zijn 1.3 liter vierpitter weet verdomd wel wat werken is, en vooral in zijn 2 is hij gewoon erg rap. Doortrekken naar kruissnelheid doen we in zijn 4, en dan naar 5 voor de rust. En bij al dat werken houdt de motor zich een heel stuk stiller dan de 1500 driepitter in mijn Matrix deed. Een hele vooruitgang.

Wat interieur betreft: de auto ziet er niet alleen heel netjes uit, maar ik ben ook erg te spreken over het meubilair op zich. Ik zit prima op de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, die (fijn!!!) ver genoeg naar achteren kan. De steun is prima, en je zit lekker hoog en tamelijk rechtop (ik vind dat heel prettig). Het zicht rondom is geweldig door de hoge ramen en ook al zie je het neusje niet, je weet dat het maar kort is dus inparkeren is geen probleem. Dat mijn Suzuki geen airco heeft besloot ik gezien de lage km-stand en het zo goed als nieuwe uiterlijk (buitenkans) voor lief te nemen. Het is nu winter, wie weet piep ik van de zomer even anders, maar dat moet dan maar. De ramen kunnen ook nog open.

De Wagon R is geen uitgesproken hardrijder. Natuurlijk kan je hem prima naar de 120-130 trappen maar dat merk je dan wel heel goed in het verbruik. Ik ben van nature een rustige rijder en beperk dus deze uitschieters, als het kan hou ik 'm net onder de 3000 toeren, ik heb gemerkt dat de motor dan lekker rustig en veel zuiniger loopt. En hij rijdt dan toch altijd nog een leuke 110 km/u.

Al met al een schot in de roos voor mij, deze grote kleine Japanner. Ik hoop er een fiks aantal jaartjes met plezier in te rijden!

UPDATE 2 maart 2013

Inmiddels ben ik 15.000 kilometer verder met mijn Wagon R. Nog even en er komt een beurt aan. Maar de auto heeft mij zonder een krimp te geven door de toch wel barre winter geloodst. Elke ochtend subiet starten, wat een onwijs prettig gevoel geeft dat. En winterbanden, ik kan het echt iedereen aanraden, het rijdt zo ontzettend veel rustiger! Je bent zeker niet onschendbaar, tegen ijzel is geen enkele band bestand, maar je kan wel veel beter uit de voeten op besneeuwde wegen. Ik heb me voor de kop geslagen dat ik het niet veel eerder heb gedaan.... Nu op naar de lente, zoals gezegd naar de eerste beurt en naar de wissel van winter- naar zomerbanden. Deze auto is echt mijn trouwe kameraadje geworden.

Afscheid

  • 131.500 km
  • 18 april 2015

Na een aantal flinke reparaties aan mijn Suzuki (onder meer EGR-klep, Luchtmassameter en nieuwe gloeibougies) reed de Wagon weer als vanouds en ik was dan ook van plan dat nog een hele tijd vol te houden. Het lot besliste anders: ik ben aangereden, en niet zuinig ook, de hele linkerzijkant in elkaar. Vol geraakt op de A-stijl en gezien zijn leeftijd is de auto total loss verklaard. Exit Suzuki dus. Met gelukkig niet echt veel pijn in het hart: de dagwaarde viel mee, mede dankzij inspanningen van mijn eigen garage, die de inspecteur de rekeningen van de laatste tijd kon laten zien.

Ik kan weer op zoek naar iets anders. Wat het wordt? Geen idee, ik vind de Wagon nog steeds heel leuk en fijn, maar dan moet ik wel weer tegen met zo'n buitenkans aan lopen. En anders? We zien het wel.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Suzuki Wagon R+? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Wagon R+
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Suzuki Wagon R+ 1.2 COMFORT Airco NL-auto 98.000km NAP #KLEINTJE

    Suzuki Wagon R+ 1.2 COMFORT Airco NL-auto 98.000km NAP #KLEINTJE

    • 2006
    • 98.038 km

    € 2.950

    Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX | Airco, Radio

    Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX | Airco, Radio

    • 2005
    • 95.523 km

    € 4.440

    Suzuki Wagon R+ 1.3 AUT*NWE APK*AUTOMAAT!*

    Suzuki Wagon R+ 1.3 AUT*NWE APK*AUTOMAAT!*

    • 2005
    • 100.913 km

    € 1.995

Meer Suzuki Wagon R+ occasions

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki Wagon R+ specificaties
  • Suzuki Wagon R+ occasions
  • Suzuki Wagon R+ video's
Advies en informatie
  • Suzuki Wagon R+ tests
  • Suzuki Wagon R+ gebruikersreviews
  • Suzuki Wagon R+ index
PREMIUM
Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Je zou denken dat in dit tijdperk van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet...

Lees meer
 

Suzuki Wagon R+ reviews

  • Gebruikersreview
    Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)

    Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)

    5
    • 30 november 2012
  • Gebruikersreview
    Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)

    Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)

    • 26 maart 2006
  • Gebruikersreview
    Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX (2005)

    Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX (2005)

    • 4 juli 2005
  • Gebruikersreview
    Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX (2004)

    Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX (2004)

    • 26 april 2005
  • Gebruikersreview
    Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)

    Suzuki Wagon R+ 1.3 GLX Diesel (2005)

    1
    • 10 maart 2005
  • Gebruikersreview
    Suzuki Wagon R+ 1.3 GA (2001)

    Suzuki Wagon R+ 1.3 GA (2001)

    • 3 april 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Wagon R (1998)

    Suzuki Wagon R (1998)

    7
    • 27 december 2020
meer reviews
Test: Suzuki S-Cross

Test: Suzuki S-Cross

73

De nieuwe Suzuki S-Cross vervangt een model dat in feite al uit 2013 stamt. De aflossing komt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Wat voor auto koop je nog voor 1.500 euro?

    Wat voor auto koop je nog voor 1.500 euro?

    69
    • 4 december 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Wagon R+ 1.3 GA (2001)

    Suzuki Wagon R+ 1.3 GA (2001)

    • 3 april 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Wagon R (1998)

    Suzuki Wagon R (1998)

    7
    • 27 december 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Wagon R+ 1.3 Special (2003)

    Suzuki Wagon R+ 1.3 Special (2003)

    5
    • 30 oktober 2019
  • Nieuws
    Suzuki Wagon R leeft voort als elektrische besteller

    Suzuki Wagon R leeft voort als elektrische...

    19
    • 1 oktober 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Suzuki Wagon R+ - Opel Agila

    De Tweeling: Suzuki Wagon R+ - Opel Agila

    11
    • 21 juli 2019
  • Nieuws
    AutoWeek Top 50: Suzuki Wagon R+

    AutoWeek Top 50: Suzuki Wagon R+

    72
    • 14 juni 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    35
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Allgrip Style (2021)

    Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid...

    4
    • 15 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Vitara 1.6 Exclusive (2015)

    Suzuki Vitara 1.6 Exclusive (2015)

    2
    • 8 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2022)

    Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid...

    4
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara Hybrid

    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara...

    36
    • 5 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden