Suzuki SX4 S-Cross 1.0 boosterjet High Executive (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | SX4 S-Cross 1.0 boosterjet High Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 45.200 km |
Overtuigd door de Baleno overgestapt naar een S-Cr
- 380 km
Begin dit jaar had ik een nieuwe Baleno 1.2 High Executive SHVS aangeschaft. Met deze auto heel veel plezierige en bovenal zuinige kilometers afgelegd. De Baleno geeft absoluut waar voor zijn geld en is een rijkelijk uitgeruste auto tegen een zeer schappelijke prijs. "Waarom dan zo snel overgestapt naar een S-Cross?", hoor ik u zeggen. Welnu, omdat mijn dealer de promotie actie "Suzuki loves inruilen" volledig waar kon maken. Toen ik daar vorige week was en ik informatief vroeg, hoeveel mijn Baleno nu nog waard zou zijn, als ik zou overstappen op de S-Cross, kreeg ik een bijzonder interessant inruilvoorstel. 2000,- euro extra inruil op de autotelex inruilprijs en daar bovenop nog een bonus van 1250,- euro. Ehhh? Maar dan kreeg ik bijna de aanschafprijs van de Baleno er weer voor terug en zou ik voor nog geen 9 tientjes per maand een nieuwe auto hebben gereden. De keus was snel gemaakt. Doen en gedaan dus. En sinds afgelopen weekeinde de eigenaar van een nieuwe 1.0 boosterjet High Executive in de kleurstelling Galactic Grey.
Het eerste wat opvalt is natuurlijk de hogere en langere auto. Een prettigere instap, leren stoelen met een stevigere zit dan de Baleno. Een riant schuif-kanteldak en een pittige 1.0 turbomotor, maken dat de S-Cross goed van zijn plaats komt. Sturen, rijden en remmen is gewoon uitstekend. Het verbruik is natuurlijk iets hoger dan de Baleno, maar met een rustige rechtervoet is 1:19 te halen.
De komende weken ga ik wat meer ervaring opdoen met de auto en zal hierover dan weer berichten.
Bergervaring met deze S-Cross
- 4.450 km
De afgelopen weken zijn wij op vakantie geweest naar Zwitserland. Het rijden over de Duitse autobahnen gaat deze S-Cross zeer goed af. Een constante snelheid van rond de 130 a 140 km/u is geen enkel probleem. Deze Suzuki legt de kilometers probleemloos en comfortabel af. In de bergen divers passen gereden en de 1.0 boosterjet heeft geen enkele moeite om op snelheid te komen en te blijven in de bergen. De Simplonpas, de Sint Bernhardpas, ik heb ze met een grote glimlach bereden. Wat een fijne auto. Zakelijk rijd ik ook in een Opel Vectra, maar ik ben altijd weer blij als ik achter het stuur kruip van deze S-Cross. De zit is vele malen beter dan in de Opel. Verder doet de auto wat hij moet doen. Verbruik is alleszins redelijk. Gemiddeld verbruik ligt tussen de 1:17 en 1:18.
Zorgeloos 20,000 km verder
- 20.000 km
Mijn S-Cross is inmiddels bijna 9 maanden oud en de 20.000 km ben ik gepasseerd. Bij 15.000 km is de eerste standaard VOS onderhoudsbeurt bij de dealer uitgevoerd. Totale kosten € 197,- euro. Incl radio software-update en onder garantie zijn de achterremblokken vervangen. Verder een probleemloze auto. Start en rijdt zoals het moet. De climate control doet perfect zijn werk. Bij mij staat de temperatuur altijd op 20 graden. Nooit te koud en nooit te warm. Half juni is de S-Cross weer meegegaan op vakantie en heb ik hem "omgetoverd" tot een minicamper....? Wij zijn in het bezit van een daktent en deze heb ik op de auto gemonteerd. We hebben een prachtige vakantie gehad in Luxemburg, Zwitserland, Italie, Oostenrijk en Duitsland. In de Alpen heb ik geen enkel moment tekort aan vermogen gehad. De Turbo geeft ruim voldoende extra kick bij het omhoog rijden. Op de autobahnen heerlijk cruisen. Kortom de Suzuki 1.0 S-Cross rijdt niet alleen heerlijk, we kamperen er ook prima mee.
Terug van vakantie
- 23.000 km
De afgelopen warme maanden met veel plezier gebruik gemaakt van de Suzuki. De S-cross heeft kennis gemaakt met de Dolomieten in Italië en met het vlakke land in Denemarken. Ik kan nu wel zeggen dat de auto ingereden is. Hij heeft ons probleemloos overal naartoe geleid. Geen enkele storing heeft zich geopenbaard. De auto doet waarvoor hij gemaakt is: Comfortabel zijn passagiers vervoeren.
Op de lange afstanden rijdt de auto zeer ontspannen. Zoals al eerder opgemerkt vind ik de adaptive cruisecontrol de "uitvinding van de eeuw" Natuurlijk moet je op blijven letten, maar je hoeft je niet meer zo te focussen op wat je voorganger doet. De auto reageert feilloos en gedoseerd op afremmende auto's voor je. Op de snelwegen rijdt het zo ontspannen en veel minder vermoeiend.
De zit achter het stuur is prima. Met mijn 1.89 zit ik uitstekend. De leren stoelen ondersteunen mij voldoende. Mede door de cruisecontrol kan je wel wat makkelijker vaker verzitten, zodat je niet zo lang in een verkrampte houding achter het stuur zit.
De climate controle heeft zijn functie bewezen. Wat was het op sommige dagen warm buiten, maar de binnentemperatuur bleef altijd heerlijk koel. Standaard staat deze bij mij op 21 graden. Nooit te heet en nooit te koud. Top.
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat deze S-Cross heel degelijk in elkaar steekt. Nergens een rammeltje of kraakje te horen. Volgende maand staat nog een trip naar de Ardennen in de agenda en in december is Zwitserland weer aan de beurt. Ik schat dat ik binnen een jaar 30.000 kilometer op de teller zal hebben gezet.
Het verbruik ligt rond de 1:16. Soms wat zuiniger, soms wat hoger. (zie mijn verbruiksmonitor hier op AW)
Mocht u nog vragen hebben over de praktijk met deze auto? Stel ze gerust. Ik reageer met plezier.
2e onderhoudsbeurt
- 32.000 km
Omdat de S-Cross weer aan zijn volgende onderhoudsbeurt toe was, is deze op mijn verzoek uitgevoerd. De auto heeft mij probleemloos naar de 32000 km geloodst. Geen klachten, geen mankementen. Gewoon een prima auto. Suzuki hanteert vaste onderhoudstarieven, dus je weet precies hoeveel je moet betalen.
Is Suzuki nu echt zo betrouwbaar,,,?
- 45.200 km
Om maar direct het antwoord te geven: Natuurlijki is de Suzuki zo betrouwbaar als wordt beweerd. Deze S-Cross uit het najaar van 2017 is bijna 2 jaar oud en ik kom dan uit op ca. 50.000 gereden klometers. En nee, ik "spaar" de auto niet, want ik gebruik de S-Cross, waarvoor hij is gemaakt: rijden en niet stilstaan.
Technisch is de auto zo betrouwbaar als wat. De 1.0 boosterjet levert voldoende power.
In juni 2019 met de motortrailer erachter en een daktent naar Oostenrijk op vakantie geweest. Je merkt wel dat je een windvanger op het dak hebt. Het verbruik steeg naar gemiddeld 1:11, maar dat was te verwachten.
In de bergen konden we goed meekomen met het overige verkeer en de diverse berpassen werden met gemak genomen. Op de Duitse autobahnen was het en comfort om met de adaptic cruisecontrol te rijden. Het rijdt zoveel meer ontspannen, omdat je weet, dat de auto direct reageert op je voorganger, als deze remt of van het gas gaat.
Na thuiskomst is de S-Cross nog een keer richting Middelandse zee gewwest, zodat er in anderhalve maand bijna 8000 km probleemloos mee gereden is.
Positief aan de auto:
* Stoelen en instelbaarheid. Ook na lange ritten geen last van rug- of nekklachten.
* De climate control. Ideaal als het warm wordt.
* Adaptive cruise control. Ik durf te stellen, ik wil nooit meer zonder.
* Verbruik. zonder zware belasting is 1:18 makkelijk te halen.
* Vermogen. De 1.0 perst voldoende kracht eruit, om vlot mee te kunnen komen in het verkeer.
* Interieurgeluid. Fijne reisauto.
Voor verbetering vatbaar:
Ehhh.... weinig, maar als ik iets moet benoemen dan zou het de
* audio-installatie zijn. De kwaliteit van de speakers is zo zo. Er is wel een betere speaker als optie beschikbaar, maar deze zou eigenlijk standaard moeten zijn.
* Ontbreken van DAB audio. In veel modellen van Suzuki is DAB+ audio beschikbaar, maar in deze (duurste) High-Executive uitvoering zit het niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki S-Cross
