AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Suzuki Swift 1.0 GL (1992)

autoreview

Suzuki Swift 1.0 GL (1992)

Signalement

UitvoeringSwift 1.0 GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf37.000 km
KM-stand laatst196.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 196.000 km

Een zeer fijne, maar kleine auto die me door de jaren (11 om precies te zijn) maar een keer (lekke radiateur) in de steek heeft gelaten.

Het grootste probleem is dat er met ongeveer 120.000 km een versnellingsbakrevisie (vervangen 2e versnelling en synchro-mesh) nodig is geweest, verder niet echt bijzonder veel onderhoudskosten. De auto rijdt en schakelt goed, op de teller rijdt hij nog wel tegen de 170 (zal wel minder zijn in het echt) en er rammelt, kraakt wel eens wat en er weigert wel eens een schakelaartje.

Inmiddels is deze auto enigzins "afgeserveerd" nadat bleek dat de dorpels (bekend Swift-euvel) doorgeroest waren. Daarnaast is er voor een triangel/kogel versleten, bij de achterwielophanging een rubber, de uitlaatpot (Kwik-Fit "kwaliteit") is doorgerot en er moeten nieuwe blokken (en schijven ook bijna op) dus dat werd me een beetje teveel aan reparatiekosten.

Omdat het er nu wel in zit dat de Swift de komende APK niet meer probleemloos (zoals alle voorgaande keren) zal doorstaan was ik op zoek gegaan naar een alternatief en deze heb ik inmiddels gevonden in een Baleno Station (zie review) dus de Swift gebruik ik niet meer. Kan er moeilijk afstand van doen, dus hij staat nog voor de deur.......

Afgezet tegen de nieuwwaarde van nog geen 10.000 euro levert Suzuki een behoorlijk goede auto, met behoorlijke rijkwaliteiten en het model vindt ik nog steeds mooi. De Swift laat je (normaal gesproken) niet in de steek.

De auto is nu 18 jaar en zit bijna op de 200.000 maar motorisch (nb. er zit slechts een 3-cylinder 1 liter motor in!) en qua schakelen is er weinig aan de hand. Het is jammer dat er zoveel werk (en kosten) aan zitten om hem nu nog "op de weg" te houden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 364
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren