Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Style (2022)

autoreview

Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Style (2022)

Signalement

UitvoeringIgnis 1.2 Smart Hybrid Style
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst31.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 1000 km zitten erop

  • 1.000 km

SInds een maand nu de Suzuki Ignis style CVT in bezit. De vorige auto was een Hyundia Getz van 14 jaar, wat een verschil, wat is de Ignis dan een leuke auto. Hij is verrassend ruim van binnen. Ik kan makkelijk personen van 1,80m kwijt op de achterbank. Als je in de auto zit, heb je niet het gevoel dat het zo'n kleine auto is. Kofferbak is groot genoeg, er kunnen 4 grote boodschappen tassen in en voor extra ruimte kun je de achterbanken nog 15 cm naar voren schuiven. De voorstoelen zitten comfortabel en zacht. Het dashboard is overzichtelijk en duidelijk afleesbaar. Maar waar ik het meest door verrast ben, is het licht op deze auto.

De Ignis rijdt lekker soepel met de CVT automaat. Het is gasgeven en sturen, heerlijk voor een auto in de Randstad met de nodige files. Hij is snel genoeg om lekker mee te komen op de snelweg, bij het van baan wisselen en invoegen. Alle comfort is aanwezig in deze auto, stoelverwarming, climate control, rijbaan assistentie (die gaat wel snel aan), cruise control, keyless starten, alles zit erop, wat het rijden nog leuker maakt. De auto piept overigens ook overal voor bij het uitstappen als de pook niet in zijn P staat bij het uitzetten, het licht nog brand enz. Erg handig maar soms ook vervelend.

De navigatie vind ik niet zo goed, ik gebruik daarvoor nog steeds altijd Waze. Het multimediascherm met touchscreen is duidelijk en simpel. Applecarplay werkt perfect en snel.

Verbruik viel de eerste kilometers tegen, het begon op 8l/100km (1:12,5) maar nu na 1000 kilometer is dat 5l/100km (1:20).

Zijn er dan geen minpunten? Tot nog toe heb ik er 1 ontdekt, de dode hoek is slecht zichtbaar in deze auto.

In de zomer ga ik op vakantie met deze auto en zal dan in korte tijd 3000 km afleggen. Daarna zal ik een update plaatsen van de ervaringen en het verbruik.

De 10,000 kilometer voorbij

  • 10.200 km

Na 10.000 km tijd voor de volgende update.

De auto rijdt nog steeds prima en ik rijd nog steeds probleemloos. Inmiddels ben ik met de auto op vakantie geweest en heb 3000 kilometer op de heen en terugreis gereden. Waarbij de heenreis in twee dagen is gedaan (900/500) is de terugreis in 1x gereden. In Frankrijk was het wel aanpoten voor de Ignis om 130 te rijden. Ik had de tellers gereset voor vertrek. Het brandstofverbruik viel mij mee ondanks de "hoge" snelheid, 1 op 18,5. De meeste kilometers zijn op cruisecontrol gereden en de bandenspanning aangepast naar zwaarder beladen.

Wij zijn met drie personen geweest, waarvan er 2 tussen de 1.80 en 1.90 meter zijn. Zij hebben beide prima (ruim genoeg) kunnen zitten. Bagage (kleding/kleine etensvoorraad en spelletjes gingen ook prima mee. De kofferbak deksel ging net niet meer naar beneden dus die is thuis gebleven en bagage afgedekt met een kleed. Ik had nog vrij uitzicht naar achter. Maar met de climate-en cruisecontrol en de automaat was het heerlijk comfortabel rijden. Ook de stoelen zaten prima op zo'n lange rit, ik stapte nog redelijk fit uit.

Het is mij dus enorm meegevallen om met een "kleine" auto zo'n afstand te rijden. Ik zou het zo weer doen.

Na de vakantie heb ik de teller weer gereset van mijn Ignis. Waar het verbruik in Nederland altijd rond de 1 op 20 zat, kom ik nu niet verder dan 1 op 17,5. Dit vind ik wel teleurstellend.

Ik koester mijn klein wagentje, ik krijg ook ontzettend veel positieve en leuke reacties. Elke twee weken haal ik hem even door de wasstraat en zuig ik hem helemaal uit. Ik wil zolang mogelijk van de "nieuwe auto" experience genieten. Helaas is het nieuwe geurtje inmiddels wel verdwenen. Wat ik wel jammer vindt is dat de banden af-fabriek (wellicht door de zon) bruinige vlekken krijgen. Ik zal van de week eens kijken of ik bandenpoets kan kopen.

Inmiddels 2,5 jaar op weg

  • 31.000 km

Inmiddels is de Ignis 2,5 jaar oud en heeft nu 31000 kilometer op de teller. Ook is hij 3x op vakantie geweest, waarin ongeveer de helft van alle kilometers zijn gereden. Inmiddels heb ik ook een haaievin op het dak laten zetten omdat ik niet goed bij de antenne kon om deze eraf te draaien bij de wasstraat.

De Iginis doet het nog steeds probleemloos en nog steeds ben ik er erg blij mee. Met een automaat is het gewoon super relaxt rijden. Verbruik blijft tussen de 1 op 17/18 hangen maar dat heeft ook te maken, dat de 14 km woon/werk verkeer met file, eigenlijk net te kort is, om echt zuinig te kunnen rijden. Op vakantie rijden we 16 uur achter elkaar door, en ook met 130 km per uur. Dat rijdt gewoon niet zuinig.

Is dat er dan niets te klagen? Helaas wel. Een half jaar geleden vond ik ineens allemaal schuimrubber kruimels onder mijn stoel. Later werd dat al een heel brok. Ik dacht eerst dat het kwam door het in-/uitstappen. Maar eigenlijk was dat wel heel snel, na 22000 op de teller. Aangegeven bij de dealer, en toen bleek dat er serie zittingen waren die niet goed waren en dit probleem hadden. Mijn auto viel in die serie. Ik heb inmiddels een nieuwe zitting gekregen, alles werd keurig oplost door de dealer, onder garantie. En wat soms vervelend is dat mijn telefoon niet altijd lekker contact krijgt met de Apple Carplay. Dan moet ik de auto weer even helemaal aan/uit zetten om opnieuw op te starten. Het is niet onoverkomelijk, maar lastig.

Helaas zal dit de eerst en laatste Ignis zijn, voor mij, want ze worden niet meer gemaakt. Bij de zomercheck gaf de dealer aan dat hij mijn auto graag zou willen inruilen. Hij heeft toen zitten rekenen, om dezelfde nieuwe Ignis te kunnen kopen moest ik 10.000 euro(!!) bijbetalen met inruil van mijn huidige Ignis. Bij aankoop van mijn Ignis heeft hij mij gezegd dat ik er 20 jaar probleemloos mee zou kunnen rijden, dat ga ik dus maar doen :-)

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.