Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid Style (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ignis 1.2 Smart Hybrid Style |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 10.200 km |
Eerste 1000 km zitten erop
- 1.000 km
SInds een maand nu de Suzuki Ignis style CVT in bezit. De vorige auto was een Hyundia Getz van 14 jaar, wat een verschil, wat is de Ignis dan een leuke auto. Hij is verrassend ruim van binnen. Ik kan makkelijk personen van 1,80m kwijt op de achterbank. Als je in de auto zit, heb je niet het gevoel dat het zo'n kleine auto is. Kofferbak is groot genoeg, er kunnen 4 grote boodschappen tassen in en voor extra ruimte kun je de achterbanken nog 15 cm naar voren schuiven. De voorstoelen zitten comfortabel en zacht. Het dashboard is overzichtelijk en duidelijk afleesbaar. Maar waar ik het meest door verrast ben, is het licht op deze auto.
De Ignis rijdt lekker soepel met de CVT automaat. Het is gasgeven en sturen, heerlijk voor een auto in de Randstad met de nodige files. Hij is snel genoeg om lekker mee te komen op de snelweg, bij het van baan wisselen en invoegen. Alle comfort is aanwezig in deze auto, stoelverwarming, climate control, rijbaan assistentie (die gaat wel snel aan), cruise control, keyless starten, alles zit erop, wat het rijden nog leuker maakt. De auto piept overigens ook overal voor bij het uitstappen als de pook niet in zijn P staat bij het uitzetten, het licht nog brand enz. Erg handig maar soms ook vervelend.
De navigatie vind ik niet zo goed, ik gebruik daarvoor nog steeds altijd Waze. Het multimediascherm met touchscreen is duidelijk en simpel. Applecarplay werkt perfect en snel.
Verbruik viel de eerste kilometers tegen, het begon op 8l/100km (1:12,5) maar nu na 1000 kilometer is dat 5l/100km (1:20).
Zijn er dan geen minpunten? Tot nog toe heb ik er 1 ontdekt, de dode hoek is slecht zichtbaar in deze auto.
In de zomer ga ik op vakantie met deze auto en zal dan in korte tijd 3000 km afleggen. Daarna zal ik een update plaatsen van de ervaringen en het verbruik.
De 10,000 kilometer voorbij
- 10.200 km
Na 10.000 km tijd voor de volgende update.
De auto rijdt nog steeds prima en ik rijd nog steeds probleemloos. Inmiddels ben ik met de auto op vakantie geweest en heb 3000 kilometer op de heen en terugreis gereden. Waarbij de heenreis in twee dagen is gedaan (900/500) is de terugreis in 1x gereden. In Frankrijk was het wel aanpoten voor de Ignis om 130 te rijden. Ik had de tellers gereset voor vertrek. Het brandstofverbruik viel mij mee ondanks de "hoge" snelheid, 1 op 18,5. De meeste kilometers zijn op cruisecontrol gereden en de bandenspanning aangepast naar zwaarder beladen.
Wij zijn met drie personen geweest, waarvan er 2 tussen de 1.80 en 1.90 meter zijn. Zij hebben beide prima (ruim genoeg) kunnen zitten. Bagage (kleding/kleine etensvoorraad en spelletjes gingen ook prima mee. De kofferbak deksel ging net niet meer naar beneden dus die is thuis gebleven en bagage afgedekt met een kleed. Ik had nog vrij uitzicht naar achter. Maar met de climate-en cruisecontrol en de automaat was het heerlijk comfortabel rijden. Ook de stoelen zaten prima op zo'n lange rit, ik stapte nog redelijk fit uit.
Het is mij dus enorm meegevallen om met een "kleine" auto zo'n afstand te rijden. Ik zou het zo weer doen.
Na de vakantie heb ik de teller weer gereset van mijn Ignis. Waar het verbruik in Nederland altijd rond de 1 op 20 zat, kom ik nu niet verder dan 1 op 17,5. Dit vind ik wel teleurstellend.
Ik koester mijn klein wagentje, ik krijg ook ontzettend veel positieve en leuke reacties. Elke twee weken haal ik hem even door de wasstraat en zuig ik hem helemaal uit. Ik wil zolang mogelijk van de "nieuwe auto" experience genieten. Helaas is het nieuwe geurtje inmiddels wel verdwenen. Wat ik wel jammer vindt is dat de banden af-fabriek (wellicht door de zon) bruinige vlekken krijgen. Ik zal van de week eens kijken of ik bandenpoets kan kopen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Ignis
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Zo zuinig is de Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid in de praktijk

Toyota Aygo X vs. Suzuki Ignis - Vergelijkende Test

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Test

Dacia Sandero Stepway – Suzuki Ignis - Dubbeltest

Back to basics: Suzuki Ignis (2020)
