Suzuki Celerio 1.0 Comfort (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Celerio 1.0 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 19 km |
KM-stand laatst | 4.161 km |
Waarom een Celerio
- 200 km
Suzuki heeft een nieuwe Dual Jet motor ontwikkeld die liefst 20% meer energie uit de brandstof haalt. Voor wie wil weten hoe ze dit voor elkaar krijgen zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=kDKDIWhskT8
Als je niet meer dan 10.000 km per jaar rijdt en daarom een hybride of elektrische auto wel een erg dure aanschaf is dan is dit het alternatief dacht ik zo.
Hiervoor had ik een Ignis 1.3 (94 pk) Die auto was inmiddels 12 jaar oud en verbruikte 1:15,5.
De verbruiken van alle modellen in het huidige A-Segment liggen rond de 1:18 en sommige halen zelfs dat nog niet eens. De Suzuki Celerio steekt er met kop en schouders boven uit met een verbruik van 1:21. Bovendien is de CO2 uitstoot beduidend lager.
Ik verwachtte eigenlijk veel lagere verbruiken voor nieuwe auto's uit het A-segment met 3 cylinder 1.0 motoren die 25 pk minder power leveren en die ook nog eens 150 kg minder wegen maar helaas.
Het is ronduit schandalig dat autofabrikanten in die 12 jaar tijd niet de moeite hebben genomen om zuiniger en schonere motoren te ontwikkelen. (behalve Suzuki dan)
Fabrikanten steken liever geld in design en mooie knopjes want dat verkoopt. Erg veel Celerio's zie je namelijk niet op de weg.
De consument die tegenwoordig zo milieubewust heet te zijn heeft als het om auto's gaat blijkbaar geen oog voor verbruik cijfers en belasting van ons leefmilieu.
Zo niet deze consument en daarom heb ik er nu één.
Ik vond maar één test die dit punt naar voren brengt.
Bekijk het filmpje op: https://www.rac.co.uk/drive/car-reviews/suzuki/celerio/10766/
Voor als je haast hebt: vanaf minuut 21:02.
Ik heb hem nu een week en hij bevalt me uitstekend.
Ik heb nu 26 pk minder maar de Ignis draaide 3500 toeren bij 120 en deze Celerio maar 3000: ongelooflijk en heerlijk stil.
Ja, die 5e versnelling is een overdrive, (zoals bij alle A-segmenters) dus het vereist planning om op de snelweg even snel in te halen.
Als -ie wat toeren heeft dan wil hij best wel vooruit. Als de ruimtes klein zijn dan terug naar 4 of, als je echt geen gat wilt laten vallen, naar 3, (5-3-5) maar meestal heeft het dan ook weinig zin om in te halen. In de 3 heb je altijd genoeg toeren om je aan de snelheid aan te passen bij inhalen of invoegen. Ik schakel zelden terug. Als het vol is op de snelweg "cruise" ik liever ontspannen met een leuk muziekje aan.
De versnellingen zijn erg lang (tot 80 in 2, 120 in 3) en hebben een grote overlap, vandaar dat je niet per se alle versnellingen door hoeft.
Een heerlijk autootje: het geeft mij met dat gewillig optoerende motortje het gevoel van mijn allereerste auto terug: een Datsun Cherry 100A. Fun!
1:22 !
- 2.000 km
Nu 2000 km er op zitten en hij gaat steeds zuiniger rijden:
bij de laatste tankbeurt 1:22 Wow! (en het is nog winter)
Dat is PER LITER 6,5 km (zes-en-een-halve-kilometer!) verder dan de Ignis die ik had. Gelukkig hoefde ik die niet iedere keer te lopen....
Ik heb de gemiddelde verbruiken van gebruikers van de andere kleintjes op deze Autoweek site er nog eens op nagekeken. Modellen 2016 en 2017:
Renault Twingo 70 SCE 1:17,3 en 95 gr CO2/Km
Peugeot 108 1:19,6 en 88 gr CO2/Km
Hyundai I 10 1:18 en 93 gr CO2/Km
Opel Karl 1:17,2 en 94 gr CO2/Km
VW Up 1:18,5 en 96 gr CO2/Km
Kia Picanto 1:16,4 en 97 gr CO2/Km
Suzuki Celerio 1:21,4 en 84 gr CO2/Km
Met de zomer in aantocht zal er nog wel een half kilometertje bij die 1:22 bijkomen. "Choken" (wie kent deze term nog?) hoeft niet in de zomer en het start/stop systeem werkt nu niet altijd vanwege de kou.
Ik ben nog steeds erg tevreden met deze Celerio en dat is niet alleen vanwege het verbruik.
Vervelende drempels? Door de iets grotere bodemspeling hoef ik ze niet stapvoets over en heb ik een hogere "zit" en daarmee overzicht.
Ruimte? 4 volwassenen kunnen gemakkelijk mee. Ik ben zelf 1,83 m. Als ik achter mezelf ga zitten dan nog is er knie- en hoofdruimte te over.
Herrie? Het lijkt wel een rustig draaiend dieseltje dat op de achtergrond z'n werk doet. Bij een vaste snelheid hoor je alleen de banden.
1:25,4 !! het kan niet op
- 4.161 km
Eigenlijk was ik niet van plan mijn review aan te vullen maar met dit verbruik cijfer moest ik wel. Gewoon normaal gereden met de stroom mee, snel de hoogste versnelling opgezocht en "cruisen" maar. Wel moet ik er bij vertellen dat ik maar weinig snelweg heb gereden. Daarnaast was de buitentemperatuur prettig dus de motor snel op temperatuur en geen airco nodig. Gemiddeld over 4100 km met de zomer nog voor de boeg zit ik nu op 1: 22,2.
Met dit verbruik laat Suzuki zijn concurrenten straatlengtes (kilometers) achter zich. Ik begrijp niet dat Suzuki reclame maakt met inruilacties en kortingen op accessoires want ik denk dat er best veel consumenten zijn die met dit verbruik (milieu!) aangesproken worden.
Er speelt trouwens nog iets dat invloed heeft op het verbruik dat ik nog niet gemeld heb: afremmen op de motor werkt niet echt. Toen ik 'm net had merkte ik dat ik bij het naderen van een afslag aardig moest bij-remmen. Hij blijft maar doorrollen. Ergens heb ik ooit gelezen dat Suzuki de wrijvingsweerstanden in de Dual Jet motor met 40% of zo gereduceerd zou hebben. Ik vermoed dat dat het is en nu ik er aan gewend ben laat ik het gas veel eerder los en maak ik vele schone en vrijwel gratis kilometers. TOP!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.