Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Baleno Wagon 1.6 GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 184.000 km |
- 184.000 km
Na een tijd met veel plezier in een Skoda Octavia combi leasewagen te hebben gereden veranderde ik in 2004 van baan. Afkoop van het leasecontract was te duur, dus heb ik de Octavia ingeleverd en ben op zoek gegaan naar vervanger, bij voorkeur weer een stationwagon, metalic lak en benzine. Bij een Ford garage zag ik een Suzuki Baleno staan met weinig kilometers op de teller, zo'n 7 jaar oud, metalic groen. Ik had van dit type nog nooit gehoord, maar de auto reed best wel goed tijdens de proefrit en zag er verder heel netjes uit. Op grond van de scherpe prijs en korting omdat ik geen inruil had heb ik meteen 'ja' gezegd. En ik heb geen spijt gehad van die beslissing.
Routine onderhoud:
In de regel heb ik de Baleno door de Suzukidealer laten onderhouden volgens het 'VOS' systeem. Hierbij gelden vaste prijzen voor de basisbeurt. Kleine beurten zijn redelijk geprijsd, grote beurten zijn gunstig geprijsd.
Reparaties:
Nadat ik de wagen had gekocht beleek de airo niet te werken. Was een kwestie van schoonmaken en bijvullen, en dit is door de Ford dealer onder garantie uitgevoerd.
Andere zaken:
- 97.000 km: licht krommende remschijven bijwerken en blokken vervangen. Distributieriem vernieuwd.
- 117.000 km: voorbanden vervangen
- 146.000 km: uitlaat vervangen
- 150.000 km: accu vervangen
- 160.000 km: achterbanden vervangen (nog voldoende profiel maar barstjes in rubber door veroudering)
Een maand geleden kon ik de contactsleutel bijna niet meer omdraaien. Reservesleutel vertoonde zelfde probleem. Ik dacht zelf aan gebruik van grafiet, maar de monteur van een autoshop heeft aangeraden om siliconenspray te gebruiken. Ik heb het slot hiermee doorgespoeld en er kwam nogal wat grijze troep uit: waarschijnlijk aangekoekt grafiet. Het slot doet het weer.
Ik had ook last van een typisch Baleno euvel: het raam van het bestuurdersportier sluit niet goed. Dit geeft een fluittoon tijdens het rijden. Ik zag dat de siliconenspray eigenlijk bedoeld was voor het behandelen van rubbers en heb dus alle rubbers ingespoten en met een doekje afgeveegd. Ik heb het idee dat het raam nu makkelijker op en neer gaat en ook beter sluit.
Verbruik:
De Baleno verbruikt in de winter gemiddeld 1 liter Euro 95 op 13,8 km, in de zomer 1 op 15,5.
Algemeen:
De Baleno is een zeer betrouwbaar werkpaard gebleken. Geen echte rijdersauto, maar hij rijdt best acceptabel en is practisch. Ik heb verschillende ritten van meer dan 1000 km gereden en dat is geen probleem. Alleen mis ik dan wel een cruise control.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren