Suzuki Alto 1.1 GLS (2002) #2

autoreview

Suzuki Alto 1.1 GLS (2002)

Signalement

UitvoeringAlto 1.1 GLS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst215.000 km
Lezerswaardering: 54%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hallo Alto, bye bye Swift

(vorige Suzuki's: Swift GTi 1.3-16v twincam, Baleno 1.6 stationcar, Swift 1.3GLs sensation. Ben ook fan van de Japanse merken, en uiterst tevreden over Suzuki.

Deze Suzuki Alto, is tegen een Suzuki Swift uit 2000 ingeruildbij een handelaar. Deze Swift is vrij naar het gezegde "alle waar is naar zijn prijs" zeker niet zonder gebreken. Maar omdat deze Alto werd verkocht met nieuwe APK, dat en de kleine prijs in aanmerking genomen, ook gekocht.
Uiteraard bent u benieuwd wat ik van mijn Alto vindt:

Instappen: de instap is hoger dan van mijn Swift, die ik daarom weggedaan heb, mijn vrouw kon moeilijk in/uitstappen in de Swift.

Rijden: meteen vallen de iele, vlakke stoeltjes op. Met mijn 1.87m de stoel in de achterste stand, komt het stuur tussen mijn knie'en, bij het dichttrekken van de deur, moet ik opzij buigen om de deur niet tegen mijn schouder te laten klappen. De motor loopt stationair mooi en trilling-vrij, het motorgeluid is bij lage snelheden redelijk, maar wordt (door de goedkope uitlaat van mijn Alto) snel luider, om flink aan te zwellen op de snelweg (nogmaals: goedkope uitlaat) in andere reviews wordt gesproken over stillere Alto's.
Het veercomfort is matig en stuiterend door de korte wielbasis, en met de starre achteras is de Alto minder stabiel in bochten dan bij onafhankelijke wielophanging. De 1.1l Maruti motor trekt toch redelijk op voor zo een klein torretje. Vreemd is dat in de linker zonneklep een schuif zit met daarachter een make-up spiegeltje, rechts waar moeder de vrouw zit, is geen spiegeltje aanwezig. Om te tanken en in/uit te laden zitten er 2 handels naast de linkervoorstoel.

Wegens parkeerproblemen in mijn straat, de naderende pensionering, het in en uitstappen van mijn vouw, zocht ik dus een auto die klein, pittig, zuinig, en betrouwbaar is. Daar voldoet deze Alto aan, en we moeten het niet te beste comfort maar op de koop toenemen.

Mijn Alto GLS is uitgerust met de volgende extra's: ABS + ESP, 2 airbags, stuurbekr., start onderbreker, toerenteller, 2 el. ramen voor, deelbare achterbank, centrale vergrendeling.

Wat zijn de gebreken van de Alto

  • 220.000 km

Deze Alto was zééér goedkoop (€675,-), en dat zie ik toch wel terug in de ietwat verwaarloosde staat van mijn aankoop, dit mankeerd er allemaal aan mijn schraapmobiel: 1/ Slechte kwaliteit uitlaat (maakt kabaal in het interieur, geluid is alsof de wiellagers versleten zijn, maar gaat helemaal weg bij gas loslaten); 2/ slippende koppeling (ben terug gegaan naar de verkoper, verkoper monteerd een door mij aangeleverde koppeling); 3/ onbalans rond 60km/u in de wielen; 4/ lange scheur in voorraam , maar niet in het zichtveld (APK goedgekeurd); 5/ Motorkap deuk en chroom strip van de grille los(alsof er iemand op de kap gelegen heeft); 6/ stoelbekleding schade; 7/ handschoenkastje gaat niet open(wordt door verkoper opgelost); 8/ service beurt nodig (moet nog even narekenen of de distributie ook moet); 9/ achterwisser werkt niet(er licht iets los hoor ik bij openen en sluiten; 10/ hoedenplank ontbreekt, achterklep gasveren werken niet meer, klep valt niet lekker in het slot; 11/ bekleding aan de achterkant van de gedeelde achterbank zit los. 12/ binnenverlichting blijft constant aan.

Nadat de koppeling zal zijn vervangen, blijven er voornamelijk minpunten over die gerepareerd kunnen worden, of waarmee ik ga leren leven.

Update volgt....

Lach maar, hij is wel betaald

  • 120.000 km

Rijden (in deze Alto) reviews van andere Alto's kunnen afwijken van mijn ervaring:

Het contactslot is versleten, waardoor je een beetje moet zoeken om de sleutel te kunnen draaien. Het inschakelen van zn 1 gaat probleemloos, maar omdat de koppeling versleten is, grijpt die helemaal boven in pas aan. Daardoor geef je automatisch wat meer gas bij het wegrijden. De Alto stuurt op lage snelheden lekker strak, en ook bij hogere snelheden blijft hij goed rechtuit rijden. Jammer genoeg is er tussen de 55km en 65km/u een behoorlijke trilling in het stuur, de lichtmetalen wielen moeten dus gebalanceerd worden. Ondanks dat er slijtage in de koppeling zit, trekt de alto tussen de 80 en 120km/u voor zo een klein autotje redelijk snel op. Vrachtwagens inhalen gaat zonder problemen op de snelweg. Omdat mijn vorige auto een Swift was, ben ik aan het kleine formaat gewend, en ben daarom niet onzeker door de Alto afmetingen. Natuurlijk moet je de prestaties niet vergelijken met 1.6 en groter gemotoriseerde auto's maar in vergelijking met andere weg-dwergen is deze Alto pittig. In de stad waar veel geschakeld moet worden, leg ik de versnellingen trefzeker in, er is niet te veel speling in de overbrengingen van de bak. Elk nadeel heeft zijn voordeel, door het smalle koetswerk glip je door skrappe wegsituaties waar grotere auto's moeten wachten, dat weer wel! Door mijn rijstijl, en omdat een groot deel van de ritten door de stad zijn, zal ik (qua ingeschat) verbruik, rond de 1/14-1/15l zijn, maar ik moet mijn 2e tankbeurt nog gaan doen, zodat ik dan wat meer weet! Ook dit wordt vervolgd!

Update

  • 204.000 km

Een tijd geen ervaringen meer geplaatst, maar nu komt er weer een: Ik heb deze auto destijds zonder garantie gekocht, maar er is door de verkoper wel een verse APK voor de aflevering op gezet. Er zat een sticker onder de motorkap dat de distributiesnaar bij 60.000km was vernieuwd, daarom een nieuwe laten monteren, de oude was trouwens nog in redelijk goede staat. Er zaten wat gebreken aan deze auto, zoals een gedeukte motorkap, afgebroken deurhandel en een dashboard kastje dat ik pas vandaag open heb kunnen maken, en vernieuwen. Die problemen zijn verholpen, nog te doen zijn een nieuw voorraam. Dat gaat me wel de helft van mijn eigen risico (€150) kosten, ik heb een WA plus OHRA verzekering waar ook een glasverzekering in zit. Inderdaad die doen niet aan paarse krokodillen. Ook is er een "klunk" geluid, als ik op lage snelheid aan het stuur draai. Alle kogels zijn gecontroleerd en goed, het geluid komt uit de bevestiging van de voor schokbreker. Nog andere veren/schokbrekers van de achterklep monteren, nu valt de klep vanzelf naar beneden. En oh ja: in deze periode is het benzine verbruik 1/18-1/19 (meeste zijn stadskilometers)

Goedkoop houden / audio opwaardering

  • 204.000 km

De Alto was goedkoop in aanschaf, en is goedkoop in wegenbelasting, verzekering en benzine verbruik (1;18l gemiddeld). Dus moet het vervolg goedkoop blijven! Omdat mijn oude radio/cd niet paste te lang is, en een stuk uit het midden console stak, heb ik voor €13 (incl. verzendkosten) een witte radio/mp3 4x60w. bij AliExpress besteld. En dat dingetje (zie foto) speelt redelijk. Alleen resoneerden de 2 originele speakertjes in het dashboard dat het een lieve lust was, maar een collega had nog een setje Pioneers 4-Ω liggen, en dat scheelt! Er is geen inbouw ruimte voor achter speakers, kom ik bij de kringloop een subwoofer 5-Ω en 2 sateliet huiskamer speakertjes 4-Ω tegen voor €3, en die heb ik met hoeksteuntjes in de bagageruimte gebouwd, geweldige sound met stevige bassen! Ik heb wel het idee dat de subwoofer iets minder krachtig is vanwege de afwijkende 5Ω

Luchtfilter

  • 204.000 km

Vreemd !! Nog niet eerder meegemaakt! Na het openen van het luchtfilterdeksel miste er iets....... het luchtfilterpatroon. Sapperloot al die tijd zo rond gereden. Nu heeft een gesloten luchtfilter 2 taken, lucht filteren om te voorkomen dat er rotzooi in de motor komt, en het dempen van het geluid uit de motor. Toen ik wegreed met de nieuwe bougies en het nieuwe luchtfilter was de Alto pittiger en ook stiller dan ervoor. En misschien ook nog wat zuiniger, de tijd zal het leren!

Bougies en luchtfilter

  • 204.000 km

Wat een guitig ontsteking-systeem ! De bougies zitten diep, en er is eigenlijk maar 1 lange bougiekabel. Er zijn 2 bobines op het blok geschroefd, de voorste bobine geeft spanning aan de (vanaf distributie zijde gezien) 1e, en de 4e bougie via de langste bougie kabel, de achterste bobine bedient bougie 2 en bougie 3 via korte bougie kabels. Bij mijn bougiesleutel is een rubber ring weg, zodat de bougie niet mee omhoog komt uit het gat. Wat nu? want de bougies zitten zo diep dat je er niet bij komt met vingers of tang. Gelukkig hoefde ik er niet te lang over na te denken, je kunt gewoon de bougie dop over de nu losse bougies drukken, en naar boven trekken. Wat niet zo leuk was: de oude bougies zaten muurvast (misschien bij warme motor gemonteerd geweest?) Maar als je een 26mm ringsleutel op het handvat van de (knik)bougiesleutel zet lukt het losdraaien wel. Ik verwissel bougies altijd bij koude motor omdat een warme motor altijd krimpt en daardoor de bougie later bijna niet los te draaien is.

Kosten tot nu toe 19-10-2019

  • 204.000 km

Tot nu aan deze auto gespendeerd:
Aanschaf €675 min €250(inruil auto) = €425
Motorkap + a klep veren €100
Spiegel pass. zijde €25
Distrib. snaar en olie wissel €150
koppeling set €75
Bougies + luchtfilter €27
Voor ruit (eigen risico Ohra) €75
Accu €53
--------
totaal €930
Voor die prijs rij ik al vanaf het voorjaar met APK erop in de rondte.
Dat met een maandtarief verzekering €35 en €9 weg bel. en een gemiddeld 1;18l/km benzine gebruik.

APK afgemeld

  • 208.242 km

Om te beginnen, ik werkte (jawel nu met pensioen) in de Stern organisatie, en ik had een vaste monteur waaraan ik de autosleutel afgaf, en hij regelde de rest ook mijn APK's. Maar nu ik daar niet meer werk, kwam ik erachter dat de voordelen er niet meer waren. Daarom mijn auto bij een bevriende buurtgarage (Auto-Rio aan de Meeuwenlaan) waar je zonder afspraak je auto kunt laten keuren. In een keer goedgekeurd? Nou nee dit mankeerde eraan: 1/ voor remblokken slijtage 2/ stuurkogel rechtsvoor vernieuwen 3/ achter rem verschil te groot (remcilinder r.a vernieuwd) kosten (niet originele onderdelen) €35- remblokken; €50 stuurkogel; €25 remcilinder en €110 montage kosten. Tevens was er een advies de 2 voorbanden te vervangen, dat gtaat gebeuren zodra ik redelijk betaalbare gebruikte banden vindt. Aldus gaat de Alto het 2e APK jaar in.

banden en zo

  • 209.000 km

Na een paar maanden terug gekochte banden te hebben opgeslagen, uiteindelijk laten monteren. 4 banden gekocht voor €50 en montage ook €50. Nog nooit is van mijn auto's een voorraam gescheurd tijdens gebruik door mij. Deze Alto kocht ik met een scheur in het raam, en heb het in dit voorjaar laten vernieuwen. Je kunt het wel begrijpen dat ik een paar keer vloekte toen ik kort geleden een luide tik hoorde, en een kaarsrechte scheur ontwaarde van onder tot boven nagenoeg in het midden van het raam. Ik vindt het wel best zo, ga daar niets meer aan doen. Zeker door corona, en de aanschaf van een bromscooter maak ik minder kilometers dan voorheen, alhoewel ik kortgeleden de rit Amsterdam-Spijkenisse, Spijkenisse-Oostkapelle en weer terug heb gedaan zonder problemen.

APK 2021

  • 209.210 km

Corona! Een gebrek aan eetlust, en slaperigheid, dat waren mijn symptomen van de zeer milde corona aanval in oktober 2021. Deze symptomen waren destijds niet voldoende om in aanmerking te komen voor een test. Helaas heb ik mijn vrouw die op de wachtlijst voor niertransplantatie staat ook besmet. Die lag binnen 4 uur na op de eerste hulp terecht te zijn gekomen, op de IC aan de beademing, en lag in totaal 2 maanden in het AMC , voordat ze naar een revalidatiecentrum ging waar ze een maande verbleef. Als ik niet stiekum op een geheime plek gratis parkeerde bij het AMC, en op mijn bromscooter naar het revalidatie centrum reed, heb ik uitgerekend dat het me €750 zou hebben gekost aan parkeergeld. Vandaag 1/3/'21 mijn APK laten doen; resultaat.... roest op de remleidingen, schuren en tectyleren dat is alles!! Dus rij ik sinds vandaag met een nieuwe apk in de rondte. Supertevreden over wat dit auto'tje mij kost, en wat hij er voor terug doet!

Goodbye Alto, welcome Civic

  • 215.000 km

Een financiële meevaller, genoeg om een andere auto aan te schaffen. Een verzameling van indrukken die de Alto achter laat.... ten eerste dit kleine autootje heeft me geen moment in de steek gelaten. Het comfort is voor zo een mini voldoende tot goed te noemen, zelf kon ik er met mijn 1.87m. goed in zitten, en langere afstanden afleggen zonder rugpijn oid. De Alto komt goed mee met het verkeer, en rijdt ook op hogere snelheid (130km/u) verrassend volwassen. De bochten neemt hij bij hoge snelheid en plakt aan het wegdek. Gebruikskosten zijn laag, en reparatie kosten heb ik nauwelijks gehad. De auto is bij Frans Wientjes ingeruild. De volgende eigenaar zal een instap/wegrijd auto eraan hebben! GOODBYE trouwe ALTO!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens