Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Suzuki Alto

Het nieuwe gezicht van Suzuki

Suzuki Alto
  • Arno Böckling
  • Eerste rijtest
1 mei 2002 om 09:39
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 week 16
AutoWeek 2002 week 16

Je leest het in AutoWeek 2002 week 16

Vanaf vijftig meter afstand moet je een Suzuki meteen kunnen herkennen, heeft de leiding van het Japanse merk bepaald. Daarvoor heb je een familiegezicht nodig. Hoe dat gezicht er uit ziet? Kijk naar de nieuwe Alto.

Voor de Nederlandse Suzuki-importeur is de Alto een heel belangrijk model. Ongeveer de helft van alle Suzuki's die in ons land rondrijdt, is een Alto. We hebben het dan wel over Alto's van verschillende generaties, dus niet alleen het model – de 1.0 - dat nu afgelost wordt. Logisch dat er van het wagentje dat nu in de prijslijst staat als 'New Alto' veel wordt verwacht. De 1.0 was een hele sprong vooruit vergeleken met z'n voorganger, die nog het uiterst bescheiden formaat had van een typisch Japans stadsautootje. Toch bleef de Alto ondanks z'n groeispurt bij de kleintjes horen. Daarin komt met de introductie van de nieuwe versie geen verandering; de afmetingen van de 'New Alto' en de 1.0 verschillen heel weinig. Wel heeft het nieuwe wagentje een duidelijk ander ontwerp. Was de 1.0 een aaibaar autootje met afgeronde vormen; de nieuwe versie doet volwassener aan en z'n styling is helemaal van deze tijd. Het koetswerk vertoont moderne MPV-trekjes: het is tamelijk hoekig en ook wat hoger dan dat van de vorige generatie. De koplampen met daartussen een flinke grille kijken je zelfbewust aan. En de forse bumper/spoiler met daarin een grote luchtinlaat draagt ook bij aan het volwassen gezicht, dat lijkt te zeggen dat de New Alto niet voor de poes is. Met die gelaatsuitdrukking en z'n eigentijdse carrosserie doet het kleinste model van Suzuki sterk denken aan de grotere Ignis. Zo heel veel groter is die Ignis trouwens niet. En dat is ook weer niet zo vreemd, want de twee modellen hebben dezelfde wielbasis.

Volwassen dashboard
Dat de New Alto en de Ignis veel van elkaar weg hebben, is geen toeval. In tegendeel. 'Van een afstand van vijftig meter moet direct te zien zijn dat het om een Suzuki gaat', zegt Hirotaka Ono, director en senior general manager van het kort geleden opgerichte Suzuki International Europe in Frankfurt. Die Europese vestiging is er niet voor niks gekomen. Het gaat om 'voeling' met de Europese markt. Want net als andere Aziatische fabrikanten heeft ook Suzuki ontdekt dat een wagen die bij de Europese automobilist in de smaak valt ook in de rest van de wereld goed te verkopen is. De invloed van de vestiging in Frankfurt zal pas zichtbaar zijn bij modellen die we over een paar jaar kunnen verwachten. Maar met modellen als de New Alto en de Ignis is Suzuki in ieder geval al op de goede weg. Dat geldt ook voor het interieur van de Alto. Daar zien we nog steeds de nu niet bepaald inspirerende gladde grijze kunststof, die we ook bij het vorige model tegen kwamen. Maar er zijn toch ook verbeteringen. Het dashboard werd volwassener. Kon in één moeite door, want het moest toch een nieuwe vorm krijgen om rechts een airbag voor de bijrijder een plaats te kunnen geven. Inderdaad; de New Alto krijgt standaard airbags voor de bestuurder en de passagier naast hem mee. Het nieuwe dashboard kreeg ook een echte middenconsole. In de vorige versie van de Alto deed de console een beetje speelgoedachtig aan, en hield ver boven de vloer op. De nieuwe console – in een donkere tint – loopt veel verder naar beneden door. Dat de console optisch verbonden is met het instrumentenpaneel zorgt ook voor een serieuzere indruk. En natuurlijk draagt het airbagstuur een steentje aan die indruk bij. Andere verbeteringen in het interieur? De voorportieren zijn nu voorzien van kaartenvakken en het wagentje krijgt ook nog eens bekerhouders mee. Het vorige model was leverbaar met drie of vijf portieren. Die nieuwe Alto is er alleen als vijfdeurs. Helemaal geen verkeerd idee, want twee zijportieren achter zijn best handig. Niet alleen als er volwassen mensen mee gaan, maar ook als kinderen achterin in hun zitjes moeten worden gezet. Maar is het dan geen nadeel dat het jonge spul achterin de deuren kan openen? Nee, als papa en mama de kindersloten inschakelen, is er niets aan de hand. Bij de modelwisseling is het binnen iets ruimer geworden: de hogere daklijn zorgt voor wat meer hoofdruimte en de langere wielbasis levert een beetje meer beenruimte op. Veel moeten we ons daar niet van voorstellen; de Alto blijft een kleintje, met zitmeubilair met bescheiden afmetingen. Bescheiden afmetingen heeft ook de bagageruimte. Maar een in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning maakt uitbreiding mogelijk.

Ons bin zunig
De New Alto kreeg ook een nieuwe motor; een 1,1 liter zestienkleps viercilinder. Die machine zit wat ruimer in z'n cc's dan de oude en kan daardoor wat meer presteren. Zo levert hij 46 kW/63 pk in plaats van 43 kW/58 pk en 85 newtonmeter koppel in plaats van 78 Nm. Het machientje klinkt pittig als je stevig gas geeft, maar over het prestatievermogen van de nieuwe Alto moeten we ons natuurlijk geen illusies maken. De fabriek geeft niet op hoe snel het wagentje van nul naar honderd zou moeten kunnen optrekken. Maar we mogen aannemen dat het niet veel sneller zal zijn dan het oude model, dat voor dit sprintje zo'n vijftien tellen nodig heeft. Bij het oude gebleven zijn in ieder geval de rij-eigenschappen van de Alto. De besturing is knap vaag en werkt, als hij niet bekrachtigd is zoals bij de GL, ook nogal zwaar. In bochten laat de op comfort afgestemde vering en demping de koets nogal overhellen en als je de vaart er een beetje in hebt krijg je al gauw te maken met onderstuur. Schakelen? Niet dat je nu gauw een versnelling zult missen, maar de pook gaat bepaald niet strak door het schakelpatroon. Maar goed, wie verwacht er van een Alto nu ook sportiviteit? Zuinigheid is z'n sterke punt. Bij 'gecombineerd verbruik' scoort hij 4,9 l/100 km en daarvoor wordt hij – of beter gezegd z'n koper – in 2002 door de Nederlandse overheid beloond met een stimuleringspremie van € 1.000. Dat scheelt een slok op een borrel als we naar de prijzen kijken. De zuinig uitgeruste 1.1 GL – hij heeft zelfs geen stuurbekrachtiging, geen wieldoppen en geen kindersloten achter! - komt op € 7.999. Voor de 1.1 GLS betaal je € 8.999. Inbegrepen zijn dan extra's als stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare ramen voor, centrale deurvergrendeling, een toerenteller, een klokje, een grille met chromen omlijsting, met stof beklede portieren en bumpers in carrosseriekleur. ABS is een optie die de GLS € 499 duurder maakt. Geen stimuleringspremie helaas voor de 1.1 GLS automaat – prijs € 10.299 – die niet zo zuinig met de brandstof omspringt.

  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Alto
Suzuki Suzuki Alto

Uitgelicht aanbod

    Suzuki Alto 1.0 68pk OPMERKING LEZEN

    Suzuki Alto 1.0 68pk OPMERKING LEZEN

    • 2010
    • 78.973 km

    € 3.250

    Suzuki Alto 1.0 Silver-line Airco/LM-Velgen/Radio/CD

    Suzuki Alto 1.0 Silver-line Airco/LM-Velgen/Radio/CD

    • 2011
    • 108.570 km

    € 3.945

    Suzuki Alto 1.1 GLS(st-bekr,5drs,elektr-pakket,bj03,1699,-)

    Suzuki Alto 1.1 GLS(st-bekr,5drs,elektr-pakket,bj03,1699,-)

    • 2003
    • 139.725 km

    € 1.699

Meer Suzuki Alto occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki Alto specificaties
  • Suzuki Alto occasions
  • Suzuki Alto video's
Advies en informatie
  • Suzuki Alto tests
  • Suzuki Alto gebruikersreviews
  • Suzuki Alto index
PREMIUM
Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Je zou denken dat in dit tijdperk van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLS (2004)

    Suzuki Alto 1.1 GLS (2004)

    3
    • 27 maart 2021
  • Suzuki Alto (2011)

    1
    • 26 december 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2012)

    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2012)

    1
    • 22 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLX (2004)

    Suzuki Alto 1.1 GLX (2004)

    5
    • 21 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto GL (1988)

    Suzuki Alto GL (1988)

    7
    • 16 november 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.1 GLX (2005)

    Suzuki Alto 1.1 GLX (2005)

    • 1 september 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2014)

    Suzuki Alto 1.0 Comfort (2014)

    • 1 juli 2020
meer reviews
Test: Suzuki S-Cross

Test: Suzuki S-Cross

73

De nieuwe Suzuki S-Cross vervangt een model dat in feite al uit 2013 stamt. De aflossing komt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    35
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto (1989) – In het Wild

    Suzuki Alto (1989) – In het Wild

    35
    • 25 april 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto - Occasiontest - Uit de Oude Doos

    Suzuki Alto - Occasiontest - Uit de Oude...

    21
    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    Dit is Mazda's nieuwste goedkoopste personenauto

    Dit is Mazda's nieuwste goedkoopste personenauto

    22
    • 30 december 2021
  • Nieuws
    Dit is de nieuwe Suzuki Alto

    Dit is de nieuwe Suzuki Alto

    36
    • 25 november 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Suzuki Alto II

    Facelift Friday: Suzuki Alto II

    46
    • 15 mei 2020
  • Nieuws
    Terugblik: ‘Topversie Suzuki Alto onder de €10.000’

    Terugblik: ‘Topversie Suzuki Alto onder...

    27
    • 3 april 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    35
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara Hybrid

    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara...

    36
    • 5 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en motorfiets in één

    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en...

    21
    • 26 mei 2022
  • PREMIUM
    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Duitse justitie doet inval bij Suzuki wegens sjoemeldiesels

    Duitse justitie doet inval bij Suzuki wegens...

    88
    • 28 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden