Subaru Outback 2.5i Premium (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outback 2.5i Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 600 km |
Subaru Outback 2.5i Premium
- 600 km
Waarom Outback?
Ik heb voor de Subaru Outback gekozen vanwege het onderscheidende niet alledaagse design van de auto in combinatie met eveneens niet alledaagse techniek van de 4wd techniek, de CVT transmissie en boxermoter. Wat mij betreft een heel geslaagde combinatie.
Exterieur
Ik heb gekozen voor Tungsten grijs. De kleur kent schakeringen die variëren van lichtgrijs tot licht-goudig. Ik heb nog getwijfeld over Ice-Silver en Crystal white. Het Ice-Silver vond ik iets te blauw en een beetje gewoontjes. Het wit durfde ik niet aan vanwege de besmettelijkheid. Ook denk ik dat de auto net te groot is om in het wit te bestellen. Op den duur leek het mij te vlak en te saai. De Tungsten kleur geeft de auto een voorname en chique uitstraling. Doordat het een Mica lak is, lijkt de auto vanuit elke hoek en onder verschillende lichtomstandigheden een andere kleur te hebben. Dan weer lichtgrijs, dan weer donkerder grijs, dan weer lichtgrijs goudig.
De auto smoelt heel erg lekker. Met name het Front. De hexagonale grill met de koplampunits voorzien van LED randen spreken mij aan.
Ik heb de auto aangekleed met spatbordverbreders rondom, spatlappen voor en achter en een skidplate voor. In combinatie met de Tungsten kleur en het Privacy glass geeft dit een stoer contrast. Het is een stoere dikke bak om te zien, zonder daarbij pretentieus (BMW, Volvo XC) of juist saai (Passat, Mondeo) te zijn. De auto heeft een mooie gestroomlijnde vorm doordat de voorruit relatief plat ligt in vergelijking met SUV’s en de achterruit ook relatief schuin staat in vergelijking met standaard stations. Doordat het een Premium uitvoering betreft is de auto ook voorzien van een open dak en en gepolijste 18 inch velgen.
Het is moeilijk om de Outback met een bepaalde categorie auto’s te vergelijken. Het is geen SUV als bijvoorbeeld een BMW X3 of X5, Mazda CX-5, Hyundai Tucson, of bijvoorbeeld Toyota RAV4. Het is ook geen stationwagon als een BMW 3- of 5-serie, VW Passat, Ford Mondeo of Mazda 6. Je kunt hem nog het beste vergelijken met een Audi A4, of A6 allroad of Volvo XC70 terwijl deze auto’s, mits gelijkwaardig uitgevoerd, veel duurder zijn. Sinds kort is er ook een Volvo V60 Cross Country leverbaar. In autoweek 38 2015 is terug te lezen dat de V60 met een T5 motor (245pk) zonder 4wd en voorzien van de nodige extra’s wordt aangeboden voor € 62.000. Dit is bijna € 20.000 meer dan de Outback kost, zonder 4wd welteverstaan.
Het gevoel dat de auto onderscheidend en uniek is wordt mede veroorzaakt dat je hem zelden ziet. Sinds ik het besluit heb genomen de auto aan te schaffen ben ik geen enkel exemplaar op de weg tegengekomen.
Interieur
Het interieur is van no-nonsense goede kwaliteit. De stoelen en polstering van bijvoorbeeld de armleuningen zijn heerlijk zacht en comfortabel. Minder hard dan in Duitse auto’s bijvoorbeeld. De zittingen zijn 8-voudig elektrisch verstelbaar waardoor je altijd een goede zitpositie kunt vinden. Het is de eerste auto waarin de lendesteun heel goed aansluit op mijn rug. Het elektrisch schuif-kanteldak werkt perfect. Wat opvalt is dat de wind niet “klappert” in het interieur bij bepaalde snelheden. Ook de lichtinval in het interieur is heel mooi hierdoor.
Eerlijk is eerlijk en de gemiddelde Audi, BMW of Mercedes of Volvo geeft een hogere kwaliteitsbeleving. Van de andere kant, wie wel eens in een 5 jaar oude Volvo heeft gezeten weet dat de coating daar ook van plastics loslaat met name bij de portiergrepen en het stuurwiel.
Subaru maakt gebruik van iets hardere plasticsoorten. Deze lijken op het eerste gezicht minder fraai, maar toch gemaakt voor de eeuwigheid. De toekomst zal het uitwijzen.
Het stuur ligt heel goed in de hand en doordat het niet te groot is lijkt het zelfs sportief. De bedieningsknoppen voor Cruise-control en infotainment zijn overzichtelijk aangebracht en intuitief te bedienen.
Het infotainmentsysteem is best fraai en werkt heel goed. De lay-out van de Navigatie is wel een beetje ouderwets vormgegeven. De geluidskwaliteit is van bovengemiddeld geode kwaliteit, ondanks het feit dat het 12 speakerige Harman Kardon systeem in de Benelux niet geleverd wordt. De bassen zijn lekker stevig en de doortekening van het geluid is goed. Misschien komt dat ook door de DAB tuner. Je moet het wel even goed instellen. De connectie met mijn Iphone is heel goed. De Itunes bibliotheek is heel eenvoudig te bedienen, ook vanaf het stuurwiel. Zelfs spotify werkt op deze wijze. Jammer genoeg werkt Mirrorlink nog niet met Iphone. De toegevoegde waarde van AHA (Harman Kardon software op het infotainment) heb ik nog niet ontdekt.
Achterin is er ook voldoende ruimte. Handig is dat de achterbank in een relaxstand gezet kan worden. De kofferruimte is ook meer dan groot genoeg en de elektrisch bedienbare achterklep is een leuke gadget, maar werkt wel een beetje traagjes.
Prestaties en weggedrag.
Nadat ik de auto besteld had, las ik in verschillende reviews dat het vermogen van de 2.5i te wensen overliet. Ik kan niet anders zeggen dan dat dat complete onzin is. Journalisten zijn gewoon een beetje te verwend met hun 6-cilinders zeg ik maar. En natuurlijk, die 3.6R uit Amerika met 256pk had ik ook liever gehad. Bij normaal gebruik en verkeer komt het toerental van de 2.5i niet boven de 3.000 toeren uit. Cruisen met 150? Geen enkel probleem. De CVT is gewoonweg heerlijk doordat deze de motor lekker op de achtergrond houdt bij normaal gebruik. Versnel je harder, dan voel je de 6 geprogrammeerde versnellingen waardoor er van continu geloei geen sprake is. Als je in een handgeschakelde auto versnelt loeit deze niet anders dan deze CVT. Ik durf te zeggen dat deze bak minstens net zo comfortabel of zelfs comfortabeler is dan een handbak en sommige dubbele koppelingsautomaten.
Door de CVT kun je heel makkelijk bij het verkeerslicht als eerste wegzijn.
Maar eerlijk is ook hier weer eerlijk, het is geen 245pk T5 van de Volvo die in 6,5 sec naar de 100 sprint. Maar dat mis je geen moment. De 175pk’s en 235NM koppel zijn ruim voldoende. En dan heb je nog dat heerlijk lekker boxerroffeltje op de achtergrond.
Opvallend is de snelheid waarmee de CVT schakelt als je deze met de stuurflippers bediend. Geen vertraging zoals bij een automaat of dubbele koppeling. Gewoon direct door naar de volgende versnelling. Supersnel. Samen met het boxermotortje waan je je in een veel snellere auto.
Subaru lijkt voor het Type auto een goede balans te hebben gevonden tussen comfort en sportiviteit. De auto lijkt heel erg koersvast te zijn en ligt als een rots op de weg.
Wat zou beter kunnen?
Zoals ik al eerder schreef is het materiaalgebruik in het interieur net niet van Europese kwaliteit. Ondanks dat de stoelen heerlijk zitten zou de zijdelingse steun ietsjes strakker mogen zijn waardoor je iets meer ingesloten zou kunnen zitten. De middenarmsteun is voldoende groot, maar is niet naar voren te schuiven.
De elektrisch bedienbare achterklep werkt iets te traag. Misschien dat het sluiten voor de veiligheid ook wat traagjes gaat, maar openen zou ook iets sneller mogen. Wat ik jammer vind is dat de mooie LED strips in de voorlampen niet gaan branden als de auto ontgrendeld wordt met de afstandsbediening. Dit is ook niet instelbaar. Toch jammer als je in een donkere parkeergarage naar de auto loopt. En al helemaal omdat je dan zelf die mooie LEDstrips nooit brandend ziet.
Het zijn slechts kleinigheden die op geen enkele manier afbreuk doen aan het plezier en de kwaliteitsbeleving die deze auto geeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Subaru Outback 2.5i Premium | Cruise | Leder | Camera
- 2016
- 99.897 km

Subaru Outback 2.5i Premium | Adaptieve Cruise Control | Harman/Kardon | Navigatie | Verwarmde Voorstoelen | Schuif/kantel dak | Afneembare Trekhaak |
- 2016
- 106.731 km

Subaru Outback 2.5I PREMIUM Automaat Afn Trekhaak Schuifdak
- 2017
- 90.205 km