Subaru Outback 2.5i Executive (2010)

autoreview

Subaru Outback 2.5i Executive (2010)

Signalement

UitvoeringOutback 2.5i Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst14.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Subaru outback 2010 2.5 executive

  • 4.800 km

Mede dankzij mijn werk mocht ik in tientallen auto’s rijden van 14 merken. Wat vind ik nu van mijn Subaru Outback 2010 in de 2.5i executive uitvoering? (Aanschafprijs ca. €51.000,-)

(-- slecht. - minder dan gemiddeld. -+ gemiddeld. + beter dan gemiddeld. ++ uitstekend)

-- Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: De demping en vering is voor een auto in deze klasse onder de maat. Vooral kleine, opeenvolgende hobbels worden slecht verwerkt en voelen kort en stoterig aan. Op de achteras zit een automatische niveauregeling die er voor zorgt dat de auto ongeacht de lading op de juiste hoogte blijft. Handig!

- Navigatie. Er is één langzame en gebrekkig sprekende Nederlandse stem. De Engelse stem vind ik prettiger. Aan de afwijkende kaartkleuren moest ik wennen maar het scherm is lekker groot en duidelijk.

- Als je uitstapt dan is er geen waarschuwing dat je het dak open hebt laten staan. Ramen en dak zijn niet op afstand te sluiten.

- Exterieur. Voor een Subaru best mooi maar de meeste mensen zijn er niet van onder de indruk. De auto mag dan exclusief zijn maar is tegelijkertijd onopvallend.

- De achteruitkijk camera is handig bij het achteruit parkeren maar met zonlicht is het schermpje slecht te zien en soms wordt de cameralens vies door opspattend water. Zelf geef ik de voorkeur aan sensoren maar zo’n achteruitkijk schermpje is wel apart.

-+ De wegligging, o.a. rechtuit stabiliteit, zijwindgevoeligheid en bochtgedrag zijn gemiddeld. Er zijn dus auto’s die het op dit punt beter doen maar ook slechter.

-+ Instrumentarium en bediening. De start-stop toets vergt gewenning. Bij het uitstappen gebeurt het regelmatig dat het contact nog aan staat. De richtingaanwijzer blijft na aanraking niet drie keer knipperen en alleen het bestuurdersraam gaat met één druk op de knop naar beneden. De elektrische handrem zit links van de bestuurder. Voor de rest is alles logisch en makkelijk te bedienen en de klokken zijn duidelijk leesbaar. De snelheidsmeter wijkt ongeveer 10 km/h af van de werkelijke snelheid (130=120).

-+ De prestaties van de 2.5i motor zijn prima en in combinatie met de CVT automaat is het gemakkelijk accelereren. Wil je meer power kies dan voor de 6 cilinder 3.6 motor maar dan wordt je wel gestraft met de (aanschaf)belasting en als je aan de pomp staat.

-+ Kosten. De auto moet elke 15.000 km in de beurt. Dat is vaak want veel nieuwe auto’s hebben een service interval van 30.000 km. Daar staat tegenover dat de aanschafprijs t.o.v. bijvoorbeeld een Volvo XC70 of Audi A4 Allroad ongeveer €15.000 minder is. Subaru kennende zal de auto niet snel kapot gaan. Pas wel op bij het verzekeren want veel verzekeraars zien de auto als een SUV en berekenen daarvoor een hele hoge premie. Zelf ben ik bij verzeker-je-auto.nl.

+- Besturing. Het stuur is wat hard en dun en het leer voelt wat stoffig aan. Bij hogere snelheden is de bekrachtiging net iets te sterk en het contact met de weg is in de middenstand een tikkeltje vaag. De auto voelt ondanks zijn 1600 kg niet log of zwaar maar rijdt juist opmerkelijk licht en gemakkelijk.

+- De bediening van de bluetooth audio/telefoon installatie is zeer gecompliceerd en de voorgeprogrammeerde instellingen van de toonregeling vind ik slecht. Nu de boel (na veel moeite) goed is ingesteld is het geluid net iets beter dan gemiddeld.

+ De Continu Variabele Transmissie was voor mij even wennen want de automaat schakelt niet. Het voelt wat indirect maar nu ik er aan gewend ben vind ik de automaat bijzonder comfortabel. Het is de beste automaat die ik ken.

+ Het interieur is mooi. Alles zit degelijk en netjes in elkaar. De kwaliteit van het crème kleurige leer is prachtig. Passagiers zijn er van onder de indruk.

+ De voorstoelen hebben een wat vlakke rugleuning en ik mis wat steun voor de schouders. De hoofdsteun zit nogal dicht tegen het hoofd en de passagierstoel is niet in hoogte verstelbaar. Toch zitten de stoelen mij beter dan gemiddeld. De zitpositie en het uitzicht naar buiten zijn erg goed. Daar dragen de grote buitenspiegels aan bij. Ook achterin zijn de stoelen comfortabel en de leuningen zijn onafhankelijk van elkaar verstelbaar.

+ De auto heeft een D label. Toch is het benzine verbruik voor een verhoogde auto met boxermotor en permanente vierwielaandrijving bijzonder gunstig. Let je nergens op reken dan 1:11. Zelf rijd ik er gemiddeld 1:13 mee. Als je echt voor de zuinigheid gaat dan is zelfs 1:15 haalbaar(bij gebruik van BP Ultimate benzine). De extra verbruiksmeter geeft niet aan of je wel of niet zuinig rijdt maar wel of je zuiniger rijdt dan wat je gemiddeld doet. De meter kan je dus helpen je zuinigheidsrecord te verbeteren of te behouden.

+ In de testen komt de Outback als zeer veilig uit de bus. Daarbij heeft alleen Subaru de “symmetrical all wheel drive” waardoor de auto in slechte weersomstandigheden veiliger is dan de rest.

+ De afwerking en kwaliteit staan op een hoog niveau. Alles voelt degelijk aan, tot nu toe geen kraakje of rammeltje. In het interieur wordt wel veel (krasgevoelig) hard plastic gebruikt. Dat kan je alleen voelen en gelukkig niet zien.

++ De ruimte is bijna overweldigend. Voorin zit je als een vorst en achterin als een directeur. Zeer ruim voor vier personen. Een vijfde persoon zit midden achterin minder comfortabel. Dat komt door de dikke bobbel op de vloer, nodig voor de vierwiel aandrijving. Ook de kofferbak is ruim en vlak. Het bagage afdekscherm is handig op te bergen onder de laadvloer.

++ Rijgeluiden zijn nagenoeg afwezig. Boven de 130 km/h wat windgeruis. Al bij een klein beetje gas geven brengt de CVT de motor op hoge toeren. Dat geeft een sportief boxermotor geluid. Ik vind dat wel prettig maar een ander kan dat als lawaaiig ervaren. Eenmaal op snelheid keert de rust weer terug.

++ Subaru vertelt dat de auto in eerste instantie ontworpen is voor de verharde weg. Dat kan dan wel wezen maar ook op de onverharde weg vind ik de auto erg goed. Ik heb gereden in een dik pak sneeuw, op (strand)zand en op bos en bergpaadjes. Sindsdien hoop ik op strenge winters en weinig asfalt! De banden zijn voor alle seizoenen. Wisselen tussen zomer en winterbanden is daarom niet direct noodzakelijk.

Ik zocht een ruime stationwagen met de voordelen van een SUV. Ik maakte een vergelijk tussen de Volvo XC70, deAudi A4 Allroad, de Skoda Octavia Scout en de Subaru Outback en koos voor de Subaru. Voor mij is het een geweldige wagen want de auto is stoer, degelijk, betrouwbaar, ruim, veilig, luxe, zuinig, praktisch en stil. Daarbij zitten de stoelen goed, is de automaat geweldig, rijdt de auto licht en gemakkelijk, is het overzicht naar buiten erg goed en komt de auto op plekken waar anderen allang zijn afgehaakt. Maar… als u nog een goede tip heeft waardoor ik de vering kan (laten) verbeteren, dan verneem ik dat graag van u.

LET OP: Vanaf 2013 is er de vernieuwde Outback. Deze heeft o.a. een sterk verbeterde cvt automaat. Zie ook de test bij Autoweek.

Ingeruild

  • 14.000 km

Net voor de eerste beurt mocht ik deze auto inruilen voor een... Subaru Forester 2.0 diesel premium. Ook hier heb ik een verslag van geschreven. Klik op het item rechts op deze pagina.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.