Subaru Outback 2.5i Exclusive (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Outback 2.5i Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 136.000 km |
Eerste ervaringen
- 6.000 km
Mijn Outback (model 2010, het nieuwe model dus) is begin december 2009 afgeleverd. Omdat ik het interieur wat triest vond heb ik als dealer-optie het interieur in leer van eigen keuze laten wijzigen. Gekozen is voor klassiek lichtbruin leer.
Met alles erop en eraan kostte de OB ruim € 52.000,--. Een enorme berg geld, maar wel tienduizenden euro's goedkoper dan een vergelijkbare premium-merk-auto met dezelfde uitrusting.
De eerste ervaringen met de OB waren niet voor 100% juichend.
Uiterst comfortabel, stil, ruim, snel. De elektrische handrem werd echter als onprettig ervaren. Het navigatiesysteem is uitgebreid (ook spraakgestuurd), maar niet intuitief te bedienen.
De totale bediening komt als gecompliceerd over.
En toen kwam de sneeuw en ijzel. De OB bleek heer en meester op de weg. Hij ploegde zich door dikke pakken sneeuw. Beijzelde op- en afritten, hellingen, geen enkel probleem.
Ondertussen was gebleken dat het bezineverbruik veel lager was dan ik had verwacht en ik raakte meer gewend aan de bediening.
Er bleek in die periode één probleempje: op autowegen slaat de achterkant van de auto door opspattend water, zout etc. dicht, waardoor de achteruitrijcamera geen beeld meer toont. Bij 8 graden onder nul reinig je de lens daarvan niet zo meer even met een scheut water.
Bijna drie maanden en 6000 km verder kom ik tot het volgende:
De pro-forma-beurt bij de dealer leverde zoals ik verwachtte van een Subaru niets op.
Verbruik:
Rit van 600 km op snelweg in buitenland met 135 km/pu, (145 op teller), heuvels, zware tegenwind: 1:10 (windgeruis wat meer aanwezig dan verwacht).
Niet al te zwaar stadsverkeer 1:11.
Gemengd verkeer in Nederland 1:11,9.
Duidelijk is gebleken dat de combinatie cvt en cruise-control het veel beter doet dan mijn rechtervoet het ooit kan doen.
Anders dan wat autojournalisten denken geeft het wat rare verbruiksmetertje met een zwabberende naald NIET het actuele verbruik aan. Het geeft aan of je zuiniger of onzuiniger rijdt dan het gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer.
Het verbruik volgens de computer is exact gelijk aan het verbruik volgens de beproefde methode "het aantal gereden kilometers gedeeld door het aantal getankte liters benzine".
Alhoewel de cvt snelle sprintjes zeer wel toelaat, ga je je vanzelf een rustiger rijstijl aanwennen. De auto "ontstrest"!
De weinige keren dat ik wedstrijdje heb gedaan van 1-100 km blijkt dat er weinig automobilisten met snellere auto's de 11 seconden halen. Blijkbaar kan iedereen met een cvt tijden halen conform de fabrieksopgave, terwijl anderen met handbakken of klassieke automaten door bedieningsfouten vele seconden meer klokken. Dit zegt wat over veel zgn sportieve rijders.
De buitenspiegels zijn dusdanig goed dat het enigszins beperkte zicht rechtsachter (dikke C-spijl) geen enkel probleem oplevert.
(Waarom letten autojournalisten zo weinig op slecht zicht rondom door brakke spiegels?).
Het weggedrag van de OB komt wat log over. Ik heb getracht de grenzen op te zoeken met behulp van mijn ervaringen van een slipcursus op Santvoort. Lukte niet, ik haakte veel eerder af dan de auto. De ESP is nooit te hulp hoeven te schieten.
De vering vangt niet alle oneffenheden van de weg optimaal op. Kan soms wat stoterig overkomen. Mogelijk (ook) een kwestie van matige kwaliteit standaard banden?
Samenvattend tot dusverre:
Exclusief, ruim, comfortabel, redelijk snel, zuinig en vooral rustgevend. De OB voldoet ruimschoots aan mijn verwachtingen en overtreft die op een aantal punten.
Bijna 6 jaar verder
- 110.000 km
In feite is er na 6 jaar weinig nieuws te melden.
Een aantal ervaringen:
Het harde plastic van het dash en het interieur vertoont geen krassen, deuken, verkleuringen e.d.
Niks premium, maar alles ziet er wel nog als nieuw uit ondanks de altijd in de auto met ons aanwezige hond.
Een auto is volgens mij slechts een voorwerp waarvoor een heleboel geld wordt betaald (bij mij uit eigen zak) en mijn ego hangt niet af van mijn auto.
Die moet blijven rijden zoals ik wil met redelijk voorzienbare kosten.
Het leer van de stoelen blijkt van goede kwaliteit, maar de zittingen zijn een fractie ingezakt.
Blijven rijden:
Gemiddeld verbruik is gebleven 1:12, heel veel snelweg in buitenland met constant hoge snelheden.
Bij extreem hoge snelheden in Duitsland viel een miniem olieverbruik op. Een halve liter olie op 4000 km.
In Nederland behelpen mijn echtgenote en ik ons met een nieuwe Mitusbishi Space Star met alles erop en eraan, inclusief die - volgens de echte kenners - brakke cvt. Wel heel zuinig (1:20).
De banden waar nog ruim 4 mm op zat (!) heb ik bij 102000 km laten vervangen, vanwege een zeer lange rit volbeladen over de Autobahnen met hogere dan de gebruikelijke snelheden. Ik wilde geen risico lopen van een klapband wegens veroudering van de banden. Kosten via internet voor de 4 originele Yokohama's incl. plaatsen € 548,--. De helft van wat de Subaru-garage vroeg.
Omdat ik toch wel wat stoepjes had gepikt, een week later laten uitlijnen. Absoluut niet nodig volgens de uitlijnspecialist. Outbacks hebben een verzwaard onderstel, voor ontregeling daarvan moet je wel heel gek doen. Bij uitlijning stond alles - zoals voorspeld - nog op de fabrieksspecificaties.
De remschijven kunnen nog een aantal jaren mee. Binnenkort moet ik wel geloven aan de eerste wisseling van remblokken. Ik vrees voor én achter. Kassa!
Overige kosten:
Bij 60000 km de eerste "bijzondere" kosten: 2 aandrijfriemen vervangen wegens piepen, een generieke van € 15,-- en een van Subaru van € 75,--. Vreemd verschil.
Bij 105000 km is bij de jaarlijkse beurt de distributieriem inclusief rollen en spanners vervangen. Hiermee werd het de duurste beurt tot dusverre, even over de € 600,-- (vaste prijs overigens, waar de garage vanwege het arbeidsloon nauwelijks iets aan zal hebben verdiend).
Verder: geen enkel lampje kapot, na 6 jaar doen de originele ruitenwissers het nog perfect, niets, helemaal niets aan reparaties of vervangingen buiten de beurten.
Jawel, toch een kleine malheur: lichte lekkage in de achterbak. Een pietsie zwarte kit bij de raamaanhechting bracht soulaas.
Het rijden:
De auto kan heel veel meer aan dan ik aanvankelijk dacht. Je moet alleen wel durven met een Outback, die immers hoog staat en nog eens hoog uit de veren komt. Ik durf dat inmiddels, vermoedelijk zal ik minder lang doen met de banden...
Omdat ik ook met andere auto's rijd ervaar ik herhaaldelijk bij regenachtig weer en erger, zoals ijzel en sneeuw, de zegeningen van 4wd. Zouden degenen, die stellen dat 4wd normaliter niets toevoegt, ooit wel een echte 4wd hebben gereden anders dan bij stralende zon op een droge weg??
Met aanmerkingen over de wat stoterige vering van de Outback trek ik vrijwel geheel in na een rit van 800 km met een Citroen C5. Waarschijnlijk herinnerde ik me teveel mijn eerste auto, een Eend en mijn GSA's daarna.
Het comfort van de Outback blijft positief opvallen. Een zee van ruimte, ook bij hogere snelheden stil. Op de autowegen uitstekend geveerd. Besturing doodstil maar niet super communicatief.
Zicht rondom met dank aan de grote wat windgeruis veroorzakende spiegels uitstekend. Dode hoek rechtsachter miniem.
Het open dak blijft dicht: teveel lawaai. Zijruiten open tijdens het rijden, vergeet het maar, teveel lawaai. De airco werkt prima, maar de hond achterin laat merken dat de combinatie zwarte lak en niet-getinte ruiten achter niet optimaal is bij hogere temperaturen. Aandachtspuntje bij volgende auto.
Valt dan alles zo positief uit? Neen, soms vind ik dat de Outback vermogen tekort komt. Met hogere snelheden inhalen en cruisen, prima, maar wegspuiten bij 50 km/u naar 100 km/u geeft veel lawaai (ja, ja, die cvt......) en aanvankelijk minimale acceleratie. Help, waar zijn m'n 170 pk's??
Ik blijf ondanks de negatieve puntjes dagelijks genieten van deze auto en zal hem niet zoals ik met auto's gewend ben na 6 jaar vervangen.
Wat het over twee of drie jaar wordt?
Een XV: voldoet niet helemaal aan al mijn uitrustingseisen.
Een Forester: hogere zit, veel lichter interieur, korter, goed open dak. Niet snel en benzineverbruik wat hoog.
Een Levorg: perfect, betere combinatie motor/cvt, maar waarschijnlijk te laag voor mijn oudere onderstel.
Dus toch maar weer een Outback?
De allereerste "reparatie".
- 135.000 km
Bijna 7 jaar oud. De eerste keer dat mijn Outback me in de steek liet. Uiteindelijk bleek het probleem het te hoge stroomverbruik van de achteraf ingebouwde alarminstallatie klasse III. Daar was wat mee, wat???
Die is uitgeschakeld, probleem opgelost. De van fabriekswege ingebouwde beveiliging blijft gewoon werken. Bovendien, niemand jat in Nederland een Subaru......
De originele (Panasonic) accu bleek overigens ook niet al te best meer, dus vervangen.
Over 7 jaar en 135.000 km zijn vervangen:
de banden, de beide aandrijfriemen, de distributieriem en nu dus de accu. Verder helemaal niets, geen lampje, helemaal niets. O, ja, 1 keer de voorruitenwissers (€ 50,--)
De totale onderhouds- en vervangingskosten, dus inclusief de vier nieuwe banden, hebben in het totaal bedragen bijna € 4.000,-- De remblokken kunnen nog zo'n 5.000 km mee.
Het gemiddeld benzineverbruik is gebleven 8,4 km/100 TENZIJ IK EURO 95 TANK. Daar zit tegenwoordig 5% ethanol in. Het benzineverbruik stijgt dan tot meer dan 9 km/100. Eenvoudig verdiend door de oliemaatschappijen. Als je alles uit eigen zak betaalt ga je daarop letten!
Tip voor AW: besteed aan de verborgen diefstal via de benzine eens een item.
Terugkijkend op de laatste zeven jaar:
Rijden met een Outback blijft een rustgevend gebeuren, heel comfortabel en behoorlijk stil. De grote ramen (ook achter) dragen samen met de wat windgeruis veroorzakende grote spiegels in hoge mate bij aan de veiligheid.
Het ruimteaanbod in de auto is fenomenabel.
Bij zware regen en overstromingen over de weg blijkt de AWD de auto perfect op koers te houden, ook met hoge snelheden. Gezien alle deskundigen op deze site durf ik nauwelijks te zeggen dat AWD ook in Nederland heel zinvol is.
Gezien de complete uitvoering met alles erop en eraan is de auto vergeleken met andere auto's van deze omvang en van alle mogelijke opties voorzien goedkoop (wat heet??)
De kosten van periodiek onderhoud zijn zeker niet laag, maar er gaat niets kapot, superdegelijk.
Het benzineverbruik is bij een beetje fatsoenlijk rijgedrag en (nu) euro 98 tanken redelijk laag, gezien de grootte van de auto.
Contra:
De stoelen zitten niet optimaal.
Het acceleratievermogen 80 - 120 tegen hellingen op is heel matig, zeker bij tegenwind.
Rijden met open dak en/of open ramen is onprettig, te veel lawaai en windval.
Een Outback nodigt niet uit tot een partijtje lekker ruig sturen. Aan de andere kant is het wel zo dat ik op elke rotonde het gros van de zgn sportieve rijders ver achter me laat, mede dankzij de CVT.
Zeker gezien de prijsklasse wil ik bij een nieuwe aanschaf kunnen kiezen uit meer exterieurkleuren en leerbekledingen dan die welke Subaru Benelux in de aanbieding heeft.
Ik ben me dus echt aan het orienteren voor vervanging met uiteraard proefritten.
Duitse auto's komen niet im Frage,
Franzosen vanwege motorvermogen/kwaliteit stoelen/kleurgamma van gelijke omvang met hetzelfde ruimteaanbod bestaan echter niet of blijken met gelijksoortig uitrustingsniveau duurder (!) dan de Outback en zijn in elk geval fragiler gebouwd en onderhoudsgevoeliger.
Gelijksoortige Volvo beter motorvermogen, voelt meer premium, maar is aanzienlijk duurder en onderhoudsgevoeliger.
Zoals gezegd, het betreft mijn eigen geld, ik heb geen werkgever, die alle kosten voor mij betaalt.
Toyota's doen nog meer dan bij Subaru pijn aan mijn netvlies en de hybrides zijn voor vrijwel alleen snelweggebruik onzuiniger.
De Koreanen en Mazda bieden geen auto's van dezelfde omvang, constructiekwaliteit en comfortniveaus.
Kortom, gooi ik er nu € 50.000,-- tegenaan voor een Outback 2017 met alle denkbare opties kant en klaar op mijn oprit of teken ik met mijn huidige Outback er weer zeven jaar bij?
Luxeprobleem, moeilijk, moeilijk....
De beslissing is genomen.
- 136.000 km
In juli heb ik een proefrit gemaakt met een Outback 2016 premium.
Ik bleef echter aarzelen. Een hele hoop geld, het comfort en het stuurgedrag was wel iets beter dan van mijn huidige OB, maar dat kon te maken hebben met de wielen met zomerbanden in plaats van de vroeger gebruikte all seasonsbanden. Bovendien was ik niet gecharmeerd van de kwaliteit en (ontbreken van) kleuren van de leerbekleding. In de U.S.A. hebben ze meer keuze dan hier.
Mijn Outback moest nu een kleine beurt hebben (€ 251,--)
De garagist was slim: hij gaf me als leenauto de Outback mee, waarin ik al had gereden.
Anders dan bij de eerste proefrit heb ik nu een dag lang gebruik gemaakt van alle veiligheidssystemen. Het beviel meer dan super. Ook mijn eega was dolenthousiast.
Weer nadenken. Model 2017/2018 heeft misschien meer keuze kleuren leer, iets meer elektronica, maar zal vermoedelijk duurder worden vanwege de hoge Yen.
Verleden week dan toch maar de beslissing genomen tot inruil van mijn OB 2009/2010 voor een Outback 2016/2017, uitvoering premium, zilvergrijs met aftersales leerpakket in de kleur donkerrood/bruin, met 4 winterbanden erbij, waarvan er één gaat dienen als reserveband.
De aflevering zal plaatsvinden in de eerste week van januari 2017.
Ik vrees overigens dat Subaru wederom - anders dan Toyota - niet zal aanbieden drie jaar gratis updates voor de navigatie (die zoals gebruikelijk bij Subaru/Kenwood blijkens de beide proefritten sowieso al achterloopt).
Wordt vervolgd met foto's......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.