Subaru Outback 2.5i Premium (2017)

autoreview

Subaru Outback 2.5i Premium (2017)
Subaru Outback 2.5i Premium (2017)Subaru Outback 2.5i Premium (2017)Subaru Outback 2.5i Premium (2017)Subaru Outback 2.5i Premium (2017)Subaru Outback 2.5i Premium (2017)Subaru Outback 2.5i Premium (2017)Subaru Outback 2.5i Premium (2017)

Signalement

UitvoeringOutback 2.5i Premium
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf9.250 km
KM-stand laatst44.000 km
Lezerswaardering: 69%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoektocht en aankoop

  • 9.250 km

Ten tijde van de aanschaf van de huidige/vorige Forester was de zoektocht er al naar een Outback.
Dit had vooral te maken met de wat lagere instap voor mijn echtgenote, zij is namelijk 158 cm groot en iets minder goed ter been.
De elektrisch in hoogte verstelbare bijrijdersstoel is hier één van de zoekcriteria voor geweest.
Na het bezoeken van diverse showrooms van Subaru dealers kwamen we niet tot het gewenste.
De ene had, ondanks de jonge leeftijd, van die beschadigingen welke je gaan irriteren en de ander was een kleur die niet geheel naar wens is.
Na wat zoeken op de occasionsite van Subaru kwamen we de gene tegen waar we erg blij van werden.
Ook de ontvangst, de foto's, kilometerstand en de uitleg was erg plezierig. Daarbij werd er door de verkoper van Van Der Boon in Alphen a/d Rijn erg goed meegedacht.
Na wat heen en weer gepraat en nadenken werd de koop gesloten.
Afneembare trekhaak, radio overzetten, spatlappen, achterbumper- en portierbescherming en een reservewiel behoren tot de deal.

Er is bij het geven van de sterren alleen maar gekeken van de kennis welke ik tot op heden met de Forester heb opgedaan, dus alleen maar positief.
Nu nog wachten tot we de Outback mogen gaan halen.
Dan worden de foto's en dergelijk ook aangepast.

Update: 24-12-2020

Eerste kilometers.
Wat een fijne auto de Outback, niks mis met de Forester hoor, wat een comfort.
Gisteren een stuk gereden en vooral snelweg.
De EyeSight gebied enige gewenning, als je het systeem dan snapt en het durft te gebruiken wat rijdt dat fijn.
Zorgt voor vooral ontspannen rijden.
De stoel is even zoeken voor de juiste stand, inmiddels nog steeds bezig om steeds een beetje te justeren.
Neemt niet weg dat de zetels geweldig zijn.
Voor wat betreft het verbruik geeft de boardcomputer aan 8 L per 100 km (= 1 op 12.5)
Na het tanken kwamen we uit op bijna 1 op 13.
Waar je vooral op moet letten is met bijvoorbeeld parkeren dat de Outback een stukje langer is dan de Forester.
Bij ons in de woonplaats past de Outback maar net op een parkeerplaats en op ander plekken is het even oppassen dat je binnen de lijntjes parkeert.

MultiChip:
Vandaag de Multichip geplaatst, wat gelijk opvalt is dat na het kalibreren het stationair toeren tal van bijna 950 tpm terug is gezakt naar 650 tpm. Heb een klein stukje gereden, kan er meer over zeggen na 200 km, dit is de tijd dat de Multichip nodig heeft om zich in te leren.

Goed merkbaar is het verbruik welke volgens de boardcomputer lager is
- gasrespons, is beter
- motortoerental ongeveer 100 toeren lager bij 100 km/u.
- acceleratie is beter.
Voordeel is ook dat het geen invloed heeft op de garantie, chip eruit en er is niks meer zichtbaar/laat geen sporen achter in de motorcomputer.

Dus in deze wordt vervolgt.....

Radio.
Wat komt er een mooi geluid uit de Harman/Kardon radio. het is werkelijk genieten. Jammer genoeg heeft deze geen Apple Carplay.
Ben aan het overwegen om alsnog de Pioneer radio in te laten bouwen.

Update: Na veel wikken en wegen, lees: telefoneren en zoeken op het web om informatie in te winnen, leerde mij dat het wel mogelijk is om een andere radio in de Outback te plaatsen, dan is het tegen welke prijs.
De Outback is voorzien van een Harman Kardon geluidsinstallatie welke een heel mooi geluid geeft, alleen zoals eerder gemeld heeft deze geen Apple Car Play, het is wel mogelijk om usb-stick af te spelen en daar blijft het dan ook bij.
Wat ook erg jammer is, is dat de navigatie welke in de Outback zit erg verouderd is.

Volwaardig reservewiel,
Bij de aankoop heb ik een reservewiel besteld. Dit is een stalen 17" velg met een iets kleinere band, doch wel voldoende draagvermogen.
Voordeel is dat je bij een lekke band de boel kan wisselen en doorrijden met aangepaste snelheid.
Immers de standaard bijgeleverde reparatie set werkt alleen maar bij kleine lekjes op het loopvlak en niet als onverhoopt je de band aan gort hebt geholpen/gereden.
Wat tegenvalt is dat er geen houder voor de krik en het boordgereedschap geleverd (kan) worden.

Update: Inmiddels is deze wel gevonden, de houder is en heeft het zelfde artikelnummer als die van de Forester.

Afneembare trekhaak,
We hebben gekozen voor een afneembare trekhaak. Ik had er nog nooit van gehoord, het merk is Steinhof.
Ziet er netjes uit en zoals altijd is het even prutsen om deze te plaatsen.
Wat opvalt is dat de trekhaak mooi strak in de houder zit, heb dat wel eens anders meegemaakt.
Tevens is er op mijn verzoek een lus gemaakt zodat ik de permanente- en de geschakelde stroomdraad kan af/los koppelen.
Uitleg waarom: rijd wel eens met vreemde aanhangers/caravans waarvan we niet weten of alle binnenverlichting/koelkast aanstaat en dan zijn die op deze manier uit te zetten.

Mattenset:
Bij de aflevering was/is de Outback voorzien van rubberen vloermatten.
Super handig als je van de gebaande paden of op de camping staat, maar een beetje kaal.
Hiervoor hebben we een mooie mattenset besteld bij Justcarpets inclusief een kofferbakmat. Deze zijn gemaakt van een mooie kwaliteit velours en de mat van de bestuurder is voorzien van een hakkenversterking.

Dus wordt vervolgt....

2500 km verder

  • 11.895 km

Update 25 jan. 21

Inmiddels een maand verder, wat een fijne auto de Outback.

Na de gewenning voor het Eyesight is het nu iets wat door mij al ingesteld wordt op de 30 km wegen.
Tja wat wil je nog meer de cruisecontrole binnen de stad, remt vanzelf en trekt bijna vanzelf op.
Op de snelweg is het ook heel erg fijn, de auto past de snelheid zelfstandig aan wanneer het langzamer gaat en zo snel je wilt inhalen past deze de snelheid weer aan zoals je deze hebt ingesteld.
Voor mij is het erg gemakkelijk, maar ook gemoedelijk, immers de auto doet veel zelf. Dit in tegenstelling tot de traditionele cruisecontrole.

Trekhaak, zoals gemeld één van het afneembare soort. Jammer dat toen ik de stekker wilde controleren deze niet goed, lees: te hoog, gemonteerd was waardoor de deze niet onder de bumper uit kwam, inmiddels is dit netjes door de garage opgelost.

Verlichting:
Grootlicht en mistlampen zijn inmiddels vervangen voor Philips White Vision.
Dit type lampen in de soort halogeen hebben een mooie helder witte lichtopbrengst waardoor het zicht nog beter is wanneer deze gebruikt wordt.
De standaard lampen zijn ook halogeen alleen dan wat geler.
Dimlicht is LED en heeft een mooie heldere lichtopbrengst. Samen met de White Vision zorgt het voor een mooi geheel.
Jammer dat de dagrijdverlichting niet zo gemakkelijk aan te passen is. Zowel niet in LED als in de halogeen. Het wit/gelige licht hiervan vind ik best wel ontsierend.
Wat wel erg fijn is, is de grootlichtassistent die erop zit, dat zorgt altijd voor voldoende zicht en schakelt vanzelf in en uit.

Vergrote spatlappen.
Toen we de Outback kochten hebben we de Subaru spatlappen/blokken mee besteld.
We hadden op de Forester de Mudflaps van Rally Armor e deze heb ik over/op de Subaruflaps gemonteerd. Voordeel buiten dat ik het mooier vind de auto ook minder vuil word.
Buiten dat, bij het van de gebaande paden gaan blijft de auto ook schoner.
Het monteren is erg gemakkelijk, zeker als je de type geboden kiest, al zijn ze wel erg kostbaar en omdat ze uit de USA komen zijn er best wat porto- en invoerkosten welke erbij komen.

Automaat/CVT
Bijzonder is dat deze schakelmomenten/voorgeprogrammeerde versnellingen heeft gekregen waardoor die zich gedraagt als een “schakelautomaat”. Zo snel het kan wordt het weer een CVT zoals deze bekend is bij de meesten.
Het is handig dat er ook middels flippers aan het stuur handmatig op- en teruggeschakeld kan worden. De “versnellingen” zijn in de eerste 4 standen lang en de 5 en 6 zijn echte overdrives.
Wat opvalt is dat hoe minder gas je geeft als de auto op gang komt hoe sneller deze accelereert. Dat zeker in combinatie met de 2.5 L boxer motor.
Jammer dat de CVT zo ondergewaardeerd is en blijft en voor de meeste autojournalisten een altijd een punt van kritiek.

2.5 L boxermotor
De 175 pk en 235 NM die deze motor produceert is ruim voldoende om de 1600 kg op gang te brengen en te houden en doet dat nog eens zuinig ook met de brandstof. Gebruik de E5 limonade en dat zorgt er mede voor dat deze een kleine 13 km uit een liter perst dit met ondersteuning door de Multichip.
De Multichip helpt mee, geeft een boost van 25 pk en 35 nm, wanneer bemerkt wordt dat het nodig is, bijvoorbeeld met accelereren, doch ook met het trekken van de caravan of aanhanger.
Zoals eerder gemeld zorgt de chip voor een betere gasrespons, beter acceleratie en een lager stationair toerental.
Nog een groot voordeel is dat de Multichip geen invloed heeft op de garantie, zowel die van de motor en ook de auto zelf.
Wanneer je de Multichip verwijderd blijven er geen “resten” achter in de boordcomputer van de auto.

Olie en brandstofverbruik,
Na 5 maal tanken is het gemiddelde brandstofverbruik 1 op 12.69
Laagst gemeten 1 op 11.7 en het hoogst gemeten 1 op 13.2
Olieverbruik is niet meetbaar, dus te verwaarlozen over de 2500 verreden kilometers.
O ja de ruitensproeier tank is wel bijna leeg geweest en daar gaat een kleine 5 liter in.

Wordt vervolgt…….

30,000 km onderhoud

  • 28.500 km

Heden na bijna 20.000 km de Outback naar Stern in Amersfoort gebracht voor onderhoud.
Gezien ik de Subaru in gebruik heb genomen met 9.500 km was het kiezen of met 25.000 km voor onderhoud brengen, of doorrijden tot 30.000 km wat ik zelf iets te veel vond, of zoals nu gekozen wegbrengen ergens tussen de twee kilometerstanden in. Voor het laatste gekozen en nu doorrijden tot 45.000 km wat de kilometerstand is voor het volgende onderhoud.

Zijn er bijzonderheden, eigenlijk niet.
Buiten het vervangen van de filters en de benodigde (motorische) levenssappen was/is er niks bijzonders.

Eerste keer rijden met de eigen caravan van 1700 km over een langere afstand, 215 km, was een feestje. Wat een gemak pruttelt de 2.5 L boxerpower er op los.
Ook de CVT heeft het bijzonder gemakkelijk. Werkelijk geen enkele keer het idee gehad dat deze naar handschakelen gezet moest worden. Het toerental liep iets op bij het oprijden van bijvoorbeeld de bruggen of het rijden over de glooiende weg , doch bleef de gekozen snelheid zakte niet terug.
Let wel de rit van van onze woonplaats omgeving Utrecht naar het Limburgse land.
Ook de weg van Maastricht naar Cadier en Keer, vals plat over wat langere afstand, werd zonder morren genomen. Ook toen ik tot stilstand kwam door een voordringende OV-bus.
Op de heenweg naar het Limburgse land de cruise-controle op 95 km gehad en toen was het verbruik 1 op 6.5/7.5 en op de terugweg de adaptieve cruise-controle iets meer tot zijn recht laten komen en iets meer de vrachtwagensnelheid aangehouden en het verbruik liep op tot 1 op 9.0/9.5.

Wijzigen van standaard radio naar aftersales.
Ondanks de Harman Kardon geluidsinstallatie in de Outback Premium vond ik het geluid nou niet echt geweldig.
Bij de aankoop van de Outback was er afgesproken dat de Pioneer uit de Forester zou worden overgebouwt. Het liet even op zich wacht, uiteindelijk is dat door de dealer waar ik de auto heb aangekocht alsnog gedaan.
Denk dat het geen klusje is wat ze daar nog een keertje zullen doen. Kan zeggen het reseltaat is geweldig, wat een mooi geluid en wat een genot om een keer het volume een keer harder te zetten.
Dus alsnog de complimenten voor de monteur van Van der Boon in Alphen, die dat gedaan heeft.

Banden,
Ten tijden van de aflevering van de Outback zaten de Bridgestone Geolanders, welke af fabriek worden geleverd nog gemonteerd.
Tijdens het rijden op droog weer was er geen klagen, bij regen werd het al snel anders.
Het gedrag van de Bridgestone was iet wat mij niet zo’n veilig gevoel gaf. Het werd helemaal anders toen het begon te sneeuwen.
Nu stonden de Michelin CrossClimate SUV 4 seizoensbanden van de Forester waarmee ik inmiddels een kleine 90.000 km had gereden op de nominatie om vervangen te worden.
Bij de bandenzaak waar ik de afspraak had gemaakt de banden voor de Forester (17”) afbesteld en de banden voor de Outback besteld (18”)
Na het monteren was het verschil in weggedrag tussen de Bridgestone en Michelins in het voordeel van de CrossClimate.
De bandenspanning is op advies verhoogd naar 2.7 bar voor en achter.

Brandstofverbruik,
De Outback gaat best wel zuinig met de brandstof over en zeker wanneer je de E5 gebruikt.
De boordcomputer geeft zo af en toe 6.1 L per 100 km aan. Dat is ruim 1 op 16.
Het gemiddelde verbruik is 1 op 12.3 volgens de verbruiksmonitor van Autoweek.
Wat mij opvalt is dat er weken zijn dat de tankbeurten boven de 1 op 13.5 zitten.

Olieverbruik
Dit was afgelopen periode niet meetbaar

Wordt vervolgt…..

45,000 km onderhoud

  • 44.000 km

Inmiddels is de Outback onze weekeindecruiser geworden waardoor het verreden aantal kilometers welke we per maand rijden best wel is afgenomen. Gezien de huidige brandstofprijzen is het bijna niet meer mogelijk qua brandstofkosten om alle kilometers te verrijden. Daarvoor heb ik alternatief vervoer gezocht in de vorm van een kleine auto.

Zijn er bijzonderheden?
Eigenlijk niet, stil going strong. Week stil gestaan of langer, starten lopen.
Wat er wel is gebeurt is dat we van garage gewisseld zijn.
Kan mij niet vinden in de manier waarop de regionale Subarudealer zijn klanten informeert, buiten dat heb er nog meer moeite mee wanneer er niet wordt gedaan bij onderhoud wat er moet gedaan worden.
De Outback had bij het voorlaatste onderhoud, 30.000 km of 4 jaar, moeten worden voorzien van verse transmissieolie en en dif-olie voor en achter. Tja 4wielaandrijving.
Maar goed daar kom je pas achter wanneer je een andere dealer laat kijken of het klopt wat er gedaan wordt. Echt heel erg jammer.

Wel nu, nieuwe/andere dealer nieuwe kansen. 45.000 km onderhoud.
Wat blijkt 3 software updates verder buiten het broodnodige vervangen van de levenssappen, filters en het bijvullen van de airco was er weinig bijzonders te melden.

Wat is er nog meer gebeurt in afgelopen periode?
Ook dat is saai, qua Subaru althans. Olieverbruik is te verwaarlozen.
Tank altijd E5/98, verbruik volgens Autoweek verbruiksmonitor ongeveer 1 op 12.5 zeker niet verkeerd voor deze grote/zware 4 wiel aangedreven auto.

Wel is de achteraf gemonteerde voorcamara vervangen. Dit omdat deze zodanig was gemonteerd door de dealer waar we de Subaru hebben aangekocht dat deze al snel werd genekt tijdens het reinigen in de wasstraat.
De voorcamara was zodanig gemonteerd dat deze voor de grill zat, hierdoor klapte deze om en werden de draadjes uit de camara getrokken. Na enige tijd zonder te hebben gereden wat best wel lastig is heb ik besloten om een nieuwe te plaatsen. Dit vooral omdat de Outback maar net in de plaatselijke parkeervakken past.
Gelukkig kon ik deze onder de nummerplaat monteren, mede door deze 1 cm hoger te plaatsen. Zicht geweldig en zodanig buiten de wasborstels geplaatst.

Michelin CrossClimate banden.
Met de Outback rijd ik inmiddels al een kleine 30.000 km. Deze 4 seizoenbanden zorgen, zoals al eerder beschreven, een zeer fijn weggedrag.
Dit zowel bij nat als droog weer, maar ook bij het rijden naast de gebaande paden. De bandenspanning waarmee ik rijd is 2.75 atm. De slijtage is te verwaarlozen. Dus op naar de 75.000 km.

Off road rijden.
Wanneer er naast de gebaande paden wordt gereden merk je goed dat de Outback wat zwaarder is dan de Forester. Is dat vervelend?, eigenlijk niet, want daar valt goed mee te leven. Het gedrag off-road is en blijft heel voorspelbaar.

Trekhaakperikelen.
Zoals eerder beschreven hebben we gekozen voor een afneembare trekhaak. Deze is van het merk Steinhof. Blijft een ramp om deze te monteren. Het is zeker niet mijn eerste keuze wanneer ik opnieuw een trekhaak zou laten monteren. We is het mooi dat je er niks van ziet wanneer je zonder rijdt.

Eyesight.
De adaptieve cruise controle van Subaru, werkt werkelijk geweldig. Het geeft tevens veel rust bij lange en korte afstanden, zowel solo als met een aanhanger. buiten dat de Eyesight zit in sommige gevallen meer dan je denkt en reageert daar ook als zodanig op. Wanneer je zonder rijd weet je pas wat je mist.

APK,
Dat is bij het afgelopen onderhoud ook gedaan, geen bijzonderheden. Kan blijven rijden tot juni 2024

Zijn er nog wensen?
Eigenlijk niet, de Outback is gepimpt zoals onze wensen zijn.
Zie hiervoor de eerdere berichten.

Update: 09-06-2022
Met de Outback terug geweest naar de Niestcar.
Wat is er gebeurt, een dag eerder had de Outback kuren. Sloeg eerst een keer af en een stuk verderop sloeg de motor af middels het "start/stop" en sloeg daarna moeizaam af.
Er wordt niks gevonden, er werden wel een aantal oude storingen gewist welke te maken hadden met de "start/stop" en een slechte/minder goede accu.
Wellicht was het tanken van minder goede E5 benzine hier ook debet aan.
Terug rijdend naar huis leek de motor meer bij de tijd en de "start/stop" leek ook actiever, zeker in combinatie met de ACC/eyesight.
We zullen zien, dus wellicht wordt vervolgt.
Binnenkort in Duitsland een keer 102 tanken. Dan brandt de boel een keer goed schoon. Zeker bij de wat hogere snelheden welke bij onze oorsterburen zijn toegestaan.


Wordt vervolgt bij bijzonderheden.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens