Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 GL AWD (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legacy Touring Wagon 2.0 GL AWD |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 170.340 km |
overall review
- 170.340 km
we hebben de auto gekocht voor de airco die erin zat en de LPG installatie anders had ik waarschijnlijk nog gereden in de vorige subaru legacy die geen airco had. sinds we de eerste Soeb gekocht hadden (type legacy voor de legacy uit 1996) waren we meteen verkocht.
ik ben nooit merkentrouw geweest en heb nagenoeg elk merk gereden die te koop was in Nederland. Elke auto had zijn voordelen en zijn nadelen natuurlijk. De ergste auto(s) die we hadden waren de citroen AX en de Peugeot 205, voor ons geen franse auto's mee, maar dat terzijde. Terug naar de Soeb die voor ons alleen maar voordelen heeft. De ruimte, de motor, het comfort en de enorme betrouwbaarheid die dit merk heeft. Dit type auto is een erge slechte voor de garages. We rijden nu onze 5-de Soeb en met elke Soeb die we gehad hebben nagenoeg geen mankementen van enig aard op de normale vervanging na dan (dynamo, bandjes, remblokjes, uitlaat, enz). we zijn na de Soeb van 1996 overgegaan naar de automaat versie en ook hier zeer tevreden mee. We willen eigenlijk niets anders meer, de souplesse, het gemak en het comfort van de automaat heeft onze harten veroverd. nu bij 340k kilometers gedraaid te hebben komen de dingetjes wel tevoorschijn, lichte roestvorming bij de spatborden aan de achterkant en de stugheid is er nu een beetje uit vwb de vering (denk dat ze nu wel aan vervanging toe zijn). de motor presteert nog steeds voldoende, maar ik merk dat hij in de loop van de jaren wel hier en daar een paardje mist uit de stal. de automaat schakelt nog steeds soepel en lekker over en de "lock up" pakt nog steeds bij de 60 km/u op en zorgt dat rijden rustig en soepel wordt. De reactietijd op versnellingen in de automaat is wel wat later geworden, maar dat heeft te maken dat de bak ook al wat ouder is en ook 340k gedraaid heeft.
de transmissievloeistof is twee keer vervangen en nog steeds geen druppel lekkage of verlies.
pas bij 300k de kleppen laten stellen omdat de motor wat begon te haken en te stuiteren. bleek ook wel nodig te zijn want de uitlaat kleppen stonden snaarstrak en achteraf bleek dat deze motoren zo rond de 50K graag de kleppen opnieuw gesteld zag. Kosten twee stuivers en een drol dus daar hoef je het niet voor te laten. na het opnieuw stellen van de kleppen meteen merkbaar dat de motor dit toch wel fijn vind. een remindertje voor mij voor de volgende Soeb dat ik dit toch wel consequent ga volhouden. naast het feit dat deze Soeb ons 4 keer over de bulten met een caravan naar Italië en frankenland gebracht heeft en ook verscheidene ritjes door Duitsland heeft gemaakt is er niets aan de motor aan te merken. Totaal geen verlies van vloeistoffen en pakkingen die wat lekken of zweten. De motor is nog net zo droog als dat ik deze voor de eerste keer kon zien op de brug. de topsnelheid is nog steeds een 190 km/u op de Duitse autobahn gereden, omdat het daar mag en geen krimp in het stuur of andere trillingen of ongeregeldheden. Wel veel windgeruis, maar dat is te wijten aan de stijl-loze deuren die deze Soeb heeft. ik ben helemaal weg van de boxer die erin ligt. Een mooie roffel en laag zwaartepunt wat de rijeigenschappen bevorderd. betrouwbaar als eb en vloed en een fijn koppel bij lage toerentallen. Niet voor niets tractor genoemd bij caravanners. de volgend Soeb staat al weer klaar, maar daar later meer over. eerst deze Soeb de credits geven die hij verdient en waardig overdragen voor de andere Soeb.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.