Subaru Impreza Plus 2.0 GL AWD (2000)

autoreview

Subaru Impreza Plus 2.0 GL AWD (2000)

Signalement

UitvoeringImpreza Plus 2.0 GL AWD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf208.200 km
KM-stand laatst218.372 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een stuk lichter...

  • 209.600 km

Na 45.000km gereden te hebben in een Subaru Legacy op LPG uit 2002, rij ik nu in een Impreza Plus omdat ik veel minder kilometers afleg.

De auto is uit 2000 en dus al redelijk op leeftijd. Desondanks heeft het voldoende acessoires en pit om met het hedendaagse verkeer mee te komen. Airco, airbags, ABS en natuurlijk AWD. De auto is met een gewicht van 1160kg een stuk lichter dan mijn vorige Subaru en dat merk je aan de wendbaarheid. Het is veel duidelijke een auto die ook als 'rijdersauto' goed kan voldoen. Dan merk je ook weer in de sneeuw hoe leuk en veilig AWD is.

Daarnaast is de auto enorm praktisch. De achterbank klapt mooi vlak en de kofferruimte is groot genoeg voor mij en mijn gezin.

Het verbruik ligt ongeveer op 1/11. Ik weet (nog) niet wat de factor winter en winterbanden voor rol spelen. Maar voor een 2liter met AWD kan het er mee door.

Bij aflevering in januari is de auto voorzien van nieuwe distributieriem en motorolie. Komend voorjaar zijn remvloeistof, koelvloeistof en olie voor diff en versnellingsbak aan de beurt.

Tot op heden rij ik met veel plezier in de auto.

5000km achter de rug

  • 213.450 km

Alweer ruim 5000km na de aanschaf in Januari. Door uitblijven van de lente heeft de auto nog aardig wat kilometers gemaakt op de winterbanden. Af en toe in de sneeuw goed kunnen voelen hou de auto in het grensgebied reageert qua wegligging. En dat is een stuk levendiger dan de Legacy, maar wel lekker neutraal (lees voorspelbaar).

De auto heeft 2 jaar bij een dealer gestaan en het was dus een beetje afwachten of er nog probleempjes naar boven zouden komen.

Olielekkage versnellingsbak bij de aandrijfas. Netjes gerepareerd door dealer.
Dashboardklokje deed het niet. Ineens ging het weer werken.
Bij het repareren van de olielekkage van de versnellingsbak is gelijk de olie van de versnellingsbak en het achter differentieel vervangen.

Op dit moment rij ik per week ongeveer 400km en met de zomerbanden zit het verbruik met gemak 1:11,6. Met een beetje mazzel haal ik de 1:12 .

De auto doet het verder goed. Alles functioneert goed (airco, koplampsproeiers, hoogtestelling koplampen..). Voor een auto van 13jaar merk je wel dat ‘ie op leeftijd is, maar hij doet het nog goed. Komende maanden zijn remvloeistof, koelvloeistof aan de beurt. Laat de volgende km’s maar komen.

10000 en een half jaar

  • 218.372 km

De auto is nu een half jaar mijn eigendom en ik heb er nu ruim 10000km mee gereden. Tijd voor een evaluatie.

Eerst maar eens de kosten van het afgelopen half jaar:
Versnellingsbak/diff olie vervangen
Olielekkage versnellingsbak/aandrijfas rechtsvoor
Reactiearmrubbers vervangen
Remvloeistof vervangen
Roest dorpel linksachter
Linker koplampje.

De auto had voor mijn aanschaf 2 jaar stilgestaan en dan is het altijd even afwachten wat er voor gebreken nog naar bovenkomen. Afgezien van de lekkage bij de aandrijfas en de roest van de dorpel alleen standaard slijtage dingetjes. Op dit moment moet er nog een keer de koelvloeistof vervangen worden en de airco bijgevuld worden.

In de afgelopen maand heb ik even getwijfeld of ik niet een nieuwere versie van de Impreza Plus zou aanschaffen. Mijn voorkeur gaat eigenlijk meer uit naar een Plus uit 2002-2005. Maar aangezien ik niet een geschikte versie vond, heb ik besloten deze te houden. En nog een jaar of drie mee te rijden.

Verder rijdt de auto ook gewoon goed. Ik heb recentelijk wel de stabilisator stangen vervangen voor dikkere. Nu zit er minder ‘bodyroll’ in de auto. Zonder verlies van comfort. Ik vind het prettig wanneer de auto wat strakker stuurt.

De bandenslijtage is rondom erg gelijkmatig. Ik was van plan om zo nu en dan de wielen te wisselen van voor naar achter en andersom. Maar dat lijkt nu niet nodig. Profielen van alle banden zijn nagenoeg gelijk.

Tijdens een paar lange ritten merkte ik dat de zitting van de stoelen niet geweldig meer waren. Daarom ben ik opzoek gegaan naar een set uit een GT turbo Plus. Ik heb een set gevonden uit een RHD Impreza. Dus kan ik de berijdersstoel niet in hoogte verstellen. Maar dat maakt niet uit. Ik pas er met mijn 1.87 nog goed in. En de stoelen zitten super.

De twee aanpassing maken dat de auto heel solide aanvoelt. En dat geeft enorm vertrouwen over het rijgedrag van de auto. Ik rij met de auto af en toe slalomwedstrijdjes. Gewoon voor de lol en om gevoel met de auto te krijgen. Zeker om te weten wat een auto op de limiet doet. Dus ik vraag wel wat meer van de auto dan gemiddeld. Maar de auto voldoet enorm goed.

Er zitten al weer wat slijtage dingetjes aan te komen. Maar dat hou je natuurlijk wanneer je een auto gebruikt.
De remblokken voor zullen misschien dit jaar nog vervangen moeten worden.
De nocksensor geeft heel af en toe een melding en gaat dan weer uit. Dit is al eens nagekeken bij de dealer en misschien laat ik deze vervangen door een nieuwe.

Verder het gewone onderhoud. Ik denk dat ik het zo ga plannen dat ik de winter in ga met een compleet nagekeken auto.
Olie, filters, bougies, koelvloeistof, remblokken.
En dan weer vrolijk verder.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.