Subaru Impreza Plus 1.6 GL AWD (2000)

autoreview

Subaru Impreza Plus

Signalement

UitvoeringImpreza Plus 1.6 GL AWD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst202.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goede koop!?

  • 145.000 km

Nadat mijn vorige auto in de prak was gereden zocht ik een betrouwbare auto met niet te veel kilometers voor een goede prijs. (Wie niet?)
Uiteindelijk kwam ik terecht bij een Suzuki dealer in Geldrop. Hij had deze Sub al ruim een jaar in de voorraad, er waren geen klanten voor. Deed m dan ook weg voor E2000,=. Een aantrekkelijk bod voor een auto met airco, trekhaak en (nog maar) 143000 op de teller. Distributieriem was onlangs vernieuwd en auto reed perfect.
Bij het aankopen bleek er ineens een bedrag van E450,= aan afleveringskosten bij te komen. Volgens dealer vanwege garantie en apk.

Nadat ik de auto enige weken had gereden begon er een krakend geluid bij het koppelen de kop op te steken; de drukgroep was dus door. Een reparatie van E600,= helaas.
Bovaggarantie bleek ineens niet meer van toepassing. Dus alsnog een vrij dure prijs betaald.

De auto bij de Subarudealer ook een beurt laten geven, auto was verder helemaal ok.

Tevreden maar wel wat aandachtspuntjes

  • 149.000 km

Ik rijd nu al enige tijd rond en moet zeggen na een gewenningsperiode begin ik echt van mijn Sub te houden.

De 4wheeldrive en low gearing zijn soms echt een uitkomst. Als je bijvoorbeeld ergens langs de kant van de weg, half in de modder geparkeerd staat en andere automobilisten staan alvast wat leedvermaak te kweken. Jammer heren, de Sub trekt m zo weg.
De auto ligt daarnaast als een blok op de autoweg.

Onlangs teruggekeerd van een vakantie in Italie. Voor mij dé gebruikerstest.

Met drie personen en een koffer met bagage kon de Sub prima meekomen, ook op de autobahn. Met een flinke snelheid toch nog een beperkte hoeveelheid lawaai binnen, viel ontzettend mee. De teller overdrijft wel behoorlijk. Ik zou de 190 gepasseerd zijn, daar waar Tomtom zo'n 175 km/u meet. Ook netjes overigens, want volgens fabrieksopgave zou de 1.6 175 als maximumsnelheid moeten hebben. Dat haalt ie dus.

De 1.6 is wat mij betreft wel iets onderbemeten voor het grotere werk. Eenmaal op snelheid merk je echt als de airco aanslaat.
Nog een nadeel vind ik dat hij pas echt begint te "werken" vanaf zo'n 4000 toeren. Onder de 3000 toeren heeft hij weinig koppel.

Toch al met al, rijdt het prima, ook in de bergen, ook op de autobahn.

Dubbel gevoel

  • 157.000 km

Inmiddels al weer bijna een jaar verder en ik begin een beetje dubbel gevoel te krijgen bij mijn Sub.
De lak van de motorkap begin los te laten. Dit schijnt naar ik mij heb laten vertellen een meer voorkomend verschijnsel te zijn bij Subaru's vanwege de ligging van de motor en de warmteontwikkeling. Voorlopig gaat het nog wel maar wordt het groter dan moet er toch een spuiter aan te pas komen.

Daarnaast begint mijn auto tegenwoordig te zingen als ik er mee rijdt. De achterwiellagers zijn door. Een kostenpost van zo'n E400,= heb ik begrepen. Komt niet zo lekker uit vlak voor de vakantie, maar daarnaast baal ik er nu even van dat het een 4wd is. Want daardoor dus duurder in het vervangen.

Het verbruik is ook aan de maat. Meestal rond de 1:9 en zeker als de benzine richting E1,80 gaat niet prettig.

Maar naast al deze twijfels en euvels blijft het een fijne auto, zeker afgelopen winter met winterbanden er onder kon het niet stuk.

Als ik nu de keus nog een keer zou moeten maken zou ik ondanks het verbruik toch een twee liter versie nemen, omdat ik merk dat ik hem flink op toeren moet jagen om vooruit te komen (zit wel in de karakteristieken van de Sub maar onderin zit wel erg weinig puf. Dat merk ik zeker als de airco aangaat.

We gaan gewoon door

  • 178.000 km

Inmiddels is de Sub al weer een aantal km verder en ik word toch weer een stukje blijer. De auto blijft namelijk doorgaan.

Deze zomer heb ik een x aantal aanhangers vol met stenen versleept (zo'n 1200 kg per bak schat ik) en het trekt als een lier. Natuurlijk voel je heel goed dat er een last achter hangt maar vergeleken met mijn vorige auto is invoegen en snelweg rijden weinig problematisch. Enig nadeel is dat je de motor flink wat toeren moet laten maken omdat de koppel onderin matig is. Zo rond de 3500-4000 toeren krijg je dan ineens een duw in de rug.

Inmiddels staat er ook een kleine caravan in de tuin waarmee we nu al wat aan het toeren zijn geweest. Volgend jaar gaat hij mee over de alpen, ik ben heel benieuwd hoe de Sub zich dan houdt.

Mankementen verder niet meer gehad. Af en toe brandt het motormanagementslampje bij starten; vooral als de motor nog warm is na een tussenstop. Het blijkt dat de pingelsensor niet goed werkt, het was niet iets om je zorgen over te maken volgens de dealer dus dat gaat bij de volgende grote beurt.

Hij blijft gaan

  • 202.000 km

Na een lange stilte (goed teken, dan is er dus geen klacht) een kleine update.

Inmiddels is de sub over de 2 ton heen en de verhalen om mij heen horend kan daar makkelijk nog 1 bij.

Ben inmiddels 2 keer met een caravan de alpen over getrokken. De 1.6 houdt het verkeer goed bij, ook bij de wat stijlere hellingen. Wel is het continu in de 4e en heel soms in de 3e rijden wat eea wat lawaaiig maakt. Een 2 liter zou wat dat betreft beter passend zijn geweest.

Afgelopen zomer vanaf de overnachtingscamping heeft de tomtom ons een beetje genept. We kwamen onderweg naar de Autobahn op een vrij smalle weg terecht (geen denken aan te kunnen keren) en toen kwamen we bij een flinke 15% helling. Het zweet op mijn voorhoofd was voor niets.... de sub trok de hele handel zonder centje pijn naar boven!

Het lampje motormanagement uit de vorige review heb ik alleen teruggezien in de bergen waar hij flink werk moest leveren.
Maar dat schijnt volgens de garage niets bijzonders / verontrustends te zijn.

Nieuwe distributieriem en waterpomp waren de enige buitensporige kosten, voor de rest gewoon de grote beurten gehad.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens