Subaru Impreza Plus 1.6 GL AWD (1999)

autoreview

Subaru Impreza Plus 1.6 GL AWD (1999)

Signalement

UitvoeringImpreza Plus 1.6 GL AWD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf18.640 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 369.000 km

Auto was 1 jaar oud met 18.000 op de teller toen ik hem kocht. Zelf 350.000 km gereden in 11,5 jaar. Bij 35.000 een G3 LPG installatie laten inbouwen. Ik heb een wat grotere tank achterin en kan daardoor 500 KM ver komen op een tank. 50.000 met aanhanger gereden waardoor mijn trekhaak bijna versleten is. Auto heeft heel wat gezien. Van De Rode Zee in Jordanie tot en met de Noordkaap in Lapland! Maar de slechste wegen waren die wel in Roemenie. De auto was al voorzien van een elektrisch schuifdak. Dit is in combinatie met de elektrisch te openen ramen achterin erg plezierig. Eerste roestplekje achter achterwiel gevonden. Er zit zelf een gaatje in. Roest behandeld en gaatje afgeplakt met zilverkleurig ducktape. Dus ook weer opgelost. Heerlijk als je over de inruil waarde geen zorgen meer hoeft te maken. Voor de rest geen roest te bekennen. Af en toe moet ik een zweefvliegaanhanger trekken en als je dan in een weiland of akker komt is de 4 wiel aandrijving wel erg handig. Ook regelmatig anderen uit de sneeuw of modder getrokken.

Nadelen:
--------
Schokkerig file gedrag
Versnellingsbak niet erg soepel en is nu slechter geworden
Weinig trekkracht onderin. Mede door LPG
Mist dingen als ABS, Airbag en Airco
Weinig beenruimte achterin

Maar gelukkig zijn er ook voordelen:
------------------------------------
4 wiel aandrijving
Goede wegligging
Je kan snel en comfortabel over een verkeersdrempel
Algeheel comfort (vering, geluid enz.)
Motor draait erg plezierig bij hoge toerentaller en is dan wel snel

Zelf verholpen ong. 1025 euro:
-----------------------------
Diverse vloeistoffen en filters steeds zelf vervangen (700)
Diverse lampjes in dashbourd, stadslichten enz. (10)
Zwevende zekering voor LPG aan moeten drukken
Accupool vasgezet (eigen schuld?)
Zekering remlichten vervangen
Accu vervangen (57)
stekker koplamp gerepareerd
Remschoenen voor vervangen (71)
Bougiekabels vervangen (75)
Nieuwe radio/MP3 speler (70)
2e hands MAF sensor (35)

Onderhoud door garage ong. 3060 euro:
-------------------------------------
3 x distributie riem met soms spanrollen (1200)
4 x kleppen stellen, door LPG wat vaker (400)
2 x Gasverdeelhuis reinigen (100)
4 x banden vervangen (970 euro) (door verkeerd uitlijnen wat vaker)
4 x remvloeistof vervangen (165 euro)
9 x APK, meestal kwikfit aanbieding (225 euro)

Mankementen door garage verholpen ong. 3000 euro:
------------------------------------------------
020.000 KM Thermostaat (nog garantie)
108.000 KM Lekke band
140.000 KM Uitlijnen. (totaal 150 euro?) Dit Was bij 70.000 km niet gelukt
150.000 KM Uitlaat, achterste demper 240 euro
(uitlaat in Jordanie van 20 euro hield het maar een jaar uit)
158.000 KM Ashoes van de homokineet vervangen 148 euro
238.000 KM Gaslek reparatie en uitlaat pakking vervangen 170 euro
233.000 KM Radiator vervangen 370 euro
277.000 KM Vacuumslang LPG vervangen 10 euro
287.000 KM Lekke band
310.000 KM Ashoes van de homokineet vervangen 111 euro
320.000 KM AchterWiellagers (+2 naven en aandrijfassen 2e hands) 1250 euro
344.000 KM Wiellager LA 122 euro (coulance)
347.000 KM Uitlaat, achterste demper 240 euro
352.000 KM Wiellager LA 0,00 coulance
360.000 KM Midden pijp uitlaat 150,00

Huidige mankementen:
--------------------
- Check engine lampje werkt niet meer nadat hij 6 jaar gebrand heeft vanwege een kapotte MAF sensor.
- Raam linksachter kan alleen door bestuurder elektrisch omhoog gedaan worden.
- Orginele Koppeling doet af en toe vreemd maar gaat het laatste jaar weer goed op een paar bijgeluiden na.
- Door vervanging dashboardlampjes werkt de ventilatie verdeel klep niet goed meer.
- Ruitenwisser achter werkt niet meer.
- Rond de 100.000 viel het op dat bij een koude motor een soort diesel geluid hoorbaar wordt. De dealer dacht dat het ook de spanner van de distributie riem kon zijn maar het bleek een kantelende zuiger te zijn. Inspectie koste mij 100 euro. Achteraf hoorde ik dat dit ook met een stetescoop gechekt kon worden. Het is een bekend probleem van Subaru's met dit bouwjaar. Ze kunnen er heel oud mee worden, maar het wordt volgens mij wel erger.

Positieve zaken:
----------------
- Gelukkig nooit pech onderweg gehad of niet kunnen starten
- Nauwelijks olieverbruik
- Remblokken gaan ruim 300.000KM mee
- Banden gaan ruim 100.000KM mee
- Koplampen gaan ruim 100.000KM mee. Ik denk juist omdat ik ze altijd aan heb. Bij deze auto gaan ze dan al aan als je het kontakt aanzet. Dan draait de dynamo dus niet en is de spanning wat lager zodat de inschakelpiekstroom lager is.

Op benzine was het brandstofverbruik 1:12
Met gas nu bijna 1:10
Met rustig rijden 1:11 a 1:12
Record op LPG: 1:12,6 bij 100 km/u constant

Geschatte kosten in euro centen per KM over 350.000KM:
07,0 brandstof (0,7 euro per liter en 1:10)
03,1 afschrijving 12.700 -1000 Uitk.verz. -1000 restwaarde
02,8 belasting verzekering 850 euro per jaar
02,0 onderhoud en reparatie 7085 euro
00,6 aanschaf LPG 1.972 euro
----
15,5 eurocent/KM

Mijn autokosten worden voornamelijk bepaald door: brandstof, afschrijving, belasting en dan pas onderhoudkosten. Dus een keertje wat extra onderhoudskosten is niet erg. 2 jaar geleden had ik in een jaar 2500 euro aan onderhouds kosten. Veel was normaal onderhoud wat toevallig in die periode samen viel. Alleen die lagers hakten er hard in. Door te lang doorijden kostte dat zo'n 700 euro extra. De 2 jaren daarvoor was ik in totaal maar 250 euro kwijt over 60.000 km. Laatste anderhalf jaar was voor mijn doen weer normaal: 600 euro over 50.000 km

Als je de mankementen leest lijkt het heel wat. Maar als je bedenkt dat dit over 11,5 jaar en 350.000KM is, vind ik het meevallen en bevestigt dit dat Subaru's (ook op LPG) best betrouwbaar zijn.

Ik ben nu bezig met een kleine camper die ik ook voor dagelijks gebruik zou kunnen gebruiken. Maar dan realiseer je dat je het zonde vind om een auto die nog prima rijdt en waar ik op dit moment nog geen kosten voor verwacht, voor weinig weg te doen. Maar om voor mij zelf nu 2 auto's te houden, vind ik ook weer overdreven.

PROBLEMEN

Zie boven

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.