Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza Plus 1.6 TS AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 137.812 km |
KM-stand laatst | 135.900 km |
Lelijk eendje wordt een zwaantje
- 135.900 km
Mijn Impreza heb ik in eerste instantie gekocht vanwege de AWD en de goede betrouwbaarheid, niet om de looks of het vermogen. En ik ben niet teleurgesteld.
De betrouwbaarheid is ook wel gebleken. De enige euvels, wat ik op motorisch gebied heb gehad, zijn een kapotte accu en een kapotte bobine. Op 85000km geen slechte score.
Maar inmiddels is mijn wagen wel veranderd. De 1.6 motor heeft sinds kort plaats gemaakt voor een 2.0 motor (geen turbo). Dit heb ik gedaan, omdat de 1.6 vooral onderin het ontbreekt aan kracht en koppel. Daar is de 2.0 motor een heel stuk beter in. Meer vermogen is voor deze wagen niet echt nodig.
Wel is het nodig ook de remmen van de 2.0 over te nemen. Meer vermogen moet ook gestopt kunnen worden. Dat is geen hele grote ingreep, past allemaal zonder problemen. Daar is verder geen verdere aanpassing voor nodig.
Een klein nadeel heeft zo'n 2.0 motor wel, en dat is het verbruik. Die ligt namelijk rond de 10l/100km. Om die reden wordt er een LPG-installatie ingebouwd.
De standaard koplampen heb ik vervangen door originele Subaru Xenon-HID lampen. Dat ziet er niet alleen mooier uit, maar geven vooral in het donker veel beter licht. Voor zo'n set moet je wel even zoeken, want ze zijn vooral te krijgen voor RHD voertuigen (stuur rechts), die dus niet te gebruiken zijn op het Europese vaste land, waar LHD lampen (stuur links) nodig zijn.
En verder zijn er nog wel een paar kleine modificaties gedaan voor het comfort en ook voor het plezier.
Mijn wagen is dus nu van een lelijk eendje naar een zwaan gegaan (in mijn ogen). Het is zeker geen wagen, die je alle dagen ziet, biedt me alles, wat ik in een wagen zoek en heeft een goede wegligging, die in alle omstandigheden goed te noemen is. En je kunt er echt bijna alles zelf aan doen. Voor iemand, die sleutelen geen echt probleem vindt, is dat zeker een voordeel. Niet dat je er veel aan hoeft te doen, want Subaru heeft met deze wagen zeker hun reputatie stand gehouden. Maar het is wel leuk, dat je niet per sé een garage hoeft op te zoeken voor een reparatie. En dat maakt het dan weer wel aantrekkelijk om zo'n wagen te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren