Subaru Impreza 1.6 LX (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza 1.6 LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 112.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De aanschaf van de ’gereviewde’ Subaru werd in gang gezet door een nieuwe werkgever, een langere reistijd en de keuze om LPG te gaan rijden. Voor het luttele bedrag van 2200 euro werd deze auto aangeschaft met 112.000 kilometers op de teller bij een niet al te frisse dealer. We wisten dat we een risico namen.
Direct na de aanschaf werd de auto nagekeken en is er nog voor 500 euro aan gesleuteld (distributieriem + trekhaak + nodige kleine zaken als bougies / olie e.d.). Al met al (2.700 euro) geen slechte prijs voor een mooie Subaru Impreza van die jaargang.
Nu een kleine 2 jaar en 40.000km later kan ik zeggen dat de Subaru me goed bevallen is. Naast de bijzonder fijne wegligging (ook al is dit een 2WD uitvoering) en voor een 1600 zeer acceptabele prestaties is het gewoon een betrouwbare auto gebleken en de problemen die zijn opgetreden zijn het gevolg van de LPG installatie.
Met de LPG tank in de kofferbak is er toch genoeg ruimte om spullen mee te nemen voor een weekend weg met twee kinderen (wel efficient inpakken).
Het verbruik schommelt constant tussen de 1:10-1:11 op LPG en 1:13 op benzine. Met de LPG tank kom je wel met een zeer korte actieradius uit (ca. 380km).
Qua prestaties vind ik deze auto lekker sportief rijden. De voorwielen spinnen wel snel maar tussen de 3.000 en 4.500 toeren is de motor behoorlijk sterk. In te snel genomen bochten word je gewaarschuwd doordat de auto in zijn geheel gaat schuiven hetgeen redelijk goed te controleren is.
Het grootste minpunt van de auto is het gedrag op LPG en de betrouwbaarheid van de LPG installatie. Wat mij betreft valt dit echter niet Subaru aan te rekenen.
De volgende auto is al bekend en wordt een Subaru Impreza 2.0GL AWD. Deze keuze is gemaakt op basis van het enorm fijne weggedrag, het model en de prestaties van het 2.0 model. Om heel eerlijk te zijn zou er wat mij betreft ooit ook wel een WRX mogen komen.
PROBLEMEN
- brandstofpomp vervangen (eigen schuld door droogrijden benzinetank, kosten €100 dankzij aanschaf slooponderdelen)
- slecht (of niet) lopen op LPG bij koude start
- uitvallen LPG installatie (ligt aan de installatie)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren