Subaru Forester 2.0 X AWD (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Forester 2.0 X AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 53.000 km |
KM-stand laatst | 87.000 km |
Eerste indruk
- 62.000 km
Beste lezer,
Omdat de vrouw des huizes moeite had om de (in haar ogen) te grote Landcruiser te parkeren/manouvreren hebben we gekozen voor een kleinere gebruiksvriendelijkere gebruikte Subaru Forester 4WD.
Opmerkelijk was dat de tweedehands Foresters welke we bekeken hadden aan de onderzijde veelal wat roestig waren. Stoelbekleding was vuil/beschadigd en het motorblok was vaak vuil.
Dan maar opzoek (Autoscout) naar een Duits exemplaar, zijn vaak in betere conditie en goed onderhouden. Er was er al snel een gevonden, aangeschaft en geimporteerd.
Interieur van de Forester bevat veel zachte materialen, voelt je er al snel in thuis. Fijne brede stoelen met goede zijdelingse steun, armsteunen aan de voorstoelen zijn echter te dicht bij het lichaam geplaatst en worden daarom niet gebruikt.
Veel opbergvakjes, 3x 12V aansluitingen waarvan 1x in achterbak, stoelverwarming (toch best fijn), Isofix aansluiting kinderzitje, panorama schuifdak.
Boxermotor klinkt lekker en maakt niet veel geluid, geen olieverbruik en voldoende vermogen/koppel. Lage gearing is ideaal bij rijden in de bergen. Schakelen gaat goed en trefzeker.
Eenmaal in deze 4WD gereden te hebben zal ik niet snel meer overstappen naar 2WD. Wat een grip heeft de Forester in de sneeuw, ongelofelijk. December in de Alpen gereden op besneeuwde wegen, sneeuwkettingen niet nodig. Wielen blijven grip houden, zelfs optrekken vanuit stilstand op een besneeuwde stijle bergweg gaat zonder problemen (lage gearing ingeschakeld). Heb wel goede winterbanden laten monteren, Continental TS830P (215-60 R16).
Her en der langs de weg worden op de wielen van gestrande auto's de kettingen omgelegd, berijders van Foresters zullen geen koude handen krijgen.
Hill holder geeft een veilig gevoel, gevolg : berg-op wegrijden uit stilstand zonder (per ongeluk) een stukje achteruit te rijden.
Verder voelt de auto, ook bij langere autobahn afstanden, comfortabel en zeker aan. Door de winterbanden stuurt de auto echter wat wollig. Remmen zijn ok, en ook ABS werkt naar behoren.
Automatisch stabilisatiesysteem (alleen op achter veren) is ideaal, voorkomt dat de auto bij zwaardere belasting achterover hangt.
Auto heeft reeds zijn eerste standaard grote beurt bij Cito te Capelle aan den IJssel gehad, kosten ca. Euro 370,- dit terwijl dezelfde beurt bij Saab/Subaru Delfgauw Euro 650,- moest kosten.
Eerste ervaring met Cito is goed, service gericht.
Zoals u leest zijn we tevreden over de Forester.
Geen storingen / problemen gehad.
Update volgt tzt
Update
- 87.000 km
Bij mijn laatste review stond de km teller op 62.000 km, inmiddels heeft de Subaru 87.000 km gereden en kan ik wat meer vertellen over de betrouwbaarheid en de onderhoudskosten van de Forester.
Hieronder treft u een overzicht van de kosten die ik sinds de aanschaf in september 2010 (53.000 km) heb gemaakt.
Defecten
Vervangen bij de Subaru Dealer:
- Tussendemper (uitlaat) a € 240,-
- Koplampsproeier pomp a € 150,-
- Schokdemper / verenset achter a € 1.200,-
- Remvoeringen voor (verwerkt in tussenbeurt) a € 120,-
Onderhoud
Regulier onderhoud bij de Subaru Dealer uitgevoerd:
- 56.000 km – grote beurt a € 370,-
- 71.000 km – tussenbeurt a € 320,-
- 86.000 km – grote beurt a € 365,-
Schokdempers
De meeste Subaru Foresters hebben aan de achterzijde schokbrekers met niveauregeling, te herkennen aan (vanaf bouwjaar 2002) een extra cilinder welke parallel aan demper is gemonteerd. Niveauregeling zorgt ervoor dat de auto beladen en onbeladen dezelfde rijhoogte aanhoudt. Omdat de schokdempers tevens een dragende functie hebben en om het rijcomfort te behouden, zijn er aan de achterzijde zachtere spiraalveren toegepast.
Nadat ik merkte dat de auto aan de achterzijde nogal ‘bonkte’ als ik over een kuil reed, heb ik de schokdempers bij Subaru laten controleren. De schokbreker rechtsachter bleek lek (onherstelbaar) te zijn waardoor de demper en de niveauregeling van deze schokbreker niet meer werkte en de auto rechtsachter iets lager op zijn poot stond. De lekke schokbreker had geen dragende functie meer waardoor de (zachtere) spiraalveer extra belast werd. Ik kan me voorstellen dat een langdurige zwaardere belasting van de spiraalveer de veerkarakteristiek kan doen veranderen.
De Subaru dealer adviseerde alleen de defecte schokdemper te vervangen voor een nieuw type schokbreker a € 490,- p/stuk incl. montage (zoals gemonteerd op Subaru Forester bouwjaar 2006) of een vervangings schokdemper- / verenset zonder niveauregeling te laten monteren a € 700,- totaal. Mijns inziens dienen schokdempers echter als set (links en rechts) vervangen te worden. Ook vroeg ik mij af of de spiraalveer van de lekke schokdemper, gezien de zwaardere belasting, nog in goede staat zou zijn en wellicht ook vervangen zou moeten worden.
Lekke schokdempers met niveauregeling (Google: self leveling shocks/struts - SLS) blijken een Subaru Forester kwaal te zijn. Dit type schokdemper is kwetsbaar en heeft met regelmaat een korte levensduur. Het rijden (per ongeluk) over een verhoogde rijbaanscheiding op een turbo-rotonde of het rijden met een zwaar beladen auto kan de schokdemper(s) beschadigen. Op diverse Subaru internetfora wordt geadviseerd om, indien er slechts 1 schokdemper met niveauregeling lek is, de linker en rechter schokdempers als set door een erkende Subaru Dealer te laten vervangen, doe je dit niet dan komt de garantie (2 jaar) te vervallen.
Omdat ik de auto in originele staat wil houden en niet het risico wil lopen dat door het vervangen van alleen de defecte rechter schokdemper de linker schokdemper of de spiraalveren kapot gaan, heb ik ervoor gekozen de gehele schokdemper-/verenset te vervangen voor eenzelfde nieuwe (nieuw type) set. De nieuwe verenset rust, tegengesteld aan de oude, in een rubber zitting in de schokbrekerschotel.
Het resultaat mag er zijn, met de nieuwe demper-/verenset rijdt de auto stukken beter, verbeterd zijn;
- Rechtuitstabiliteit
- Stuurprecisie
- Comfort
- Rijgeluid
- Windgevoeligheid
Gezien bovenstaande verbeterde rijeigenschappen denk ik dat de schokdempers en veren door defect/slijtage al langere tijd niet meer in balans waren.
Winterbanden
Continental WinterContact TS 830P – 215/60 R16 99H XL
Goede rijeigenschappen, uitblinker in sneeuw, ietswat wollig bij + 10 graden C.
Stille en comfortabele band, slijtvast, wel duur.
Zomerbanden
Continental CrossContact AT – 215/65 R16 98T TL
Grof profiel band (offroad), goed op de weg en op onverharde wegen.
Weinig afrolgeluid voor een offroad band, goed comfort.
Benzine verbruik is toegenomen, ziet er stoer uit, niet duur.
Imperiaal
Yakima Loadwarrior cargo basket – extended version
Niet in NL te verkrijgen, geimporteerd vanuit USA.
Weinig windgeruis, extra bagage ruimte voor tijdens de vakantie en smoelt goed vind ik.
Dakdragers
Whispbar – Prorack roof bars S4 + K325 kit.
Niet in NL te verkrijgen, geimporteerd vanuit UK.
Zeer stille dakdragers, gemakkelijk te bevestigen, mooi design.
Wij zijn nog altijd erg tevreden over de Subaru Forester, het is een auto die goed presteert op veel vlakken. In winterse omstandigheden is deze auto geheel in zijn element. Door de onverwachte dure reparatie aan de schokbrekers en veren daalt de waardering voor ‘kosten’ echter naar 3 sterren.
Een volgende update volgt tzt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.