Subaru Forester 2.0 X AWD (2004)

autoreview

Subaru Forester 2.0 X AWD (2004)

Signalement

UitvoeringForester 2.0 X AWD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf147.000 km
KM-stand laatst181.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat te kiezen?

Na mijn vorige wagen, een alfa romeo 156 1.9JTD SW zou het de logische stap geweest zijn om over te stappen naar een recentere italiaan, maar dan liefst eentje met AWD (156 Crosswagon of 159 Q4). De voorbije 2 jaar had ik enorm genoten van de rijdynamiek die de 156 te bieden had. Echter waren de loopkosten niet om over naar huis te schrijven en zat het met de bouwkwaliteit en vooral de duurzaamheid van de materialen niet altijd even goed. Clichés over italiaanse wagens blijken soms toch enige bron van waarheid te bezitten, of was de mijne een gevalletje 'maandag-ochtend'. Wat het ook mocht zijn, ik was niet helemaal meer overtuigd dat mijn oorspronkelijke keuze.

Mijn zoektocht naar een alternatief was begonnen, maar bleek niet zo eenvoudig. Telkens kon ik wel iets aan een wagen/merk vinden waarvan ik het gevoel had: 'nee, dit is toch net niet...' . Veeleisend was ik nochtans niet: een ruime wagen, liefst een diesel, bij voorkeur AWD en vanaf bj '06 (of jonger). Een SUV of MPV liet ik liever aan mij voorbij gegaan. Wat ik dan wel weer wou, is geen alledaagse verschijning, geen 'Jan Modaal Model'.

Na wat omzwervingen kwam een wagen in het vizier die weliswaar wat zeldzamer is, maar die behalve aan het criteria 'ruim', nergens aan voldoet: de Subaru Forester. Een eigenwijze japanner, dat moest het gaan worden. Hier in België zie je ze zelden rondrijden, maar bij vakanties in Scandinavië en Zwitserland des te meer. Het robuuste, no-nonsense beeld dat ze uitstralen heeft denk ik de doorslag gegeven.
Spijtig genoeg viel een recente dieselvariant meteen af omwille van de hoge tweedehandsprijzen. Het zou dus een oudere versie worden met benzinemotor. Tijdens mijn zoektocht kwam ik bij Subaru-vakgarage Kleinwier in Zwijndrecht (NL) terecht. In hun voorraad stond een mooie blauw/grijze twotone '04 2.0X te blinken. Hoewel al wat ouder, was de wagen van alle opties voorzien die ik van een wagen kan verlangen (auto-airco, elektrische ramen, elektrisch schuifdak, cruise control en verwarmde halflederen voorzetels).

Na enkele telefoongesprekken, gevolgd door een uitgebreide testrit was de deal rond. De zwetende achterschokbrekers zouden voor aflevering worden vervangen).
Het uitvoeren vanuit NL naar B was geen enkel probleem, enkel de administratieve rompslomp in B duurt altijd wat langer...

Het interieur, dit voelt als thuiskomen.

  • 147.000 km

De eerste kilometers vanuit NL naar B met de Forester zijn intussen afgelegd en de eerste ervaringen zijn zeker positief.

Dashboard en knoppenwinkel hebben weinig poespas en hebben vooral een erg traditionele, misschien zelfs wat saaie lay-out. Het verplichte, ruime handschoenenkastje is uiteraard present, met nog een extra opbergruimte in het midden van het dashboard, ideaal om een gps in op te bergen. In de hemel zijn naast de bediening van leeslampjes en schuifdak, ook nog 2 brillenvakjes verwerkt, erg handig! Nog handig zijn de 4 bekerhouders, vooraan en achteraan zijn telkens 2 bekerhouders en ook de 3 aanwezige 12V stekkers in dashboard, middenconsole en kofferruimte zijn meer dan handig.

Het zitcomfort is prima. De hoge zit is prettig en er is zowel voor passagiers als bestuurder voldoende beenruimte. De volledig (manueel) verstelbare voorzetels geven voldoende ondersteuning en maken de reis des te aangenamer.

De kofferruimte is voldoende groot en door de vierkante vorm praktisch. Reserve-wiel, krik, EHBO koffer en ander klein materiaal kunnen netjes in de opbergvakken van de kofferbodem worden weggeborgen. De rugsteunen van de passagierzetels kunnen eenvoudig naar voren worden geklapt waardoor een geheel vlakke laadvloet onstaat (zonder dat de zittingen ook moete worden opgeklapt).

Zijn er dan geen minpunten? Ja, toch wel, maar geen onoverkomelijke:
- De opbergvakjes in de portieren zijn dan weer heel wat minder fraai, simpele netjes voldoen volgens subaru, in zekere zin is dat ook zo, maar daar stopt het ook. Een kleine misser dus.
- De airco doet het prima, maar de luchtstroom van de middenconsole kan niet worden afgesloten, in mijn ogen een grotere misser.

AWD, hoe voelt dat nu?

  • 147.000 km

Een wagen met permanente AWD, ze zijn eerder schaars, zeker in deze klasse. In tegenstelling tot veel moderne SUVs waarbij een computer zelf de krachtoverbrenging bepaalt, kiest Subaru voor een permante 50% verdeling op voor-en achteras. Bij normaal rijden merk je hier weinig van, maar bij het nemen van bochten voel je wel dat je hier merkbaar sneller doorrijdt dan met een traditionele aandrijving. De keerzijde van de medaille is dan wel dat je de aandrijflijn hoort in de wagen, echter is dit niet storend.

De 4 cilinder boxermotor met 125 pk en 184 Nm is naar hedendaagse normen een beetje underpowered, maar voldoet ruimschoots op onze wegen. Bovendien zou het laag-getunede blok een lange levensduur beschoren zijn. Op de snelweg netjes 120 km/u rijden en eventueel een wagen inhalen zonder terugschakelen vormen geen enkel probleem. De boxermotor heeft bij stationair een erg stille loop, terwijl er bij hogere snelheden en bij optrekken een geheel eigen roffel uitkomt.

In sommige reviews wordt de versnellingsbak als onnauwkeurig, zelfs iet of wat rommelig omschreven, dit is niet helemaal correct. Het kopt dat de bak niet super direct is en dat er in elke versnelling wat speling op de pook lijkt te zitten, maar er zijn heel wat wagens waarbij dit ook voorkomt, zelfs in grotere mate.

Nog een hebbeding op de Subaru is de high en low gear, iets waar ik persoonlijk weinig gebruik van zal maken. Ik kan me echter wel inbeelden dat het voor eigenaars van een zware aanhanger of caravan erg prettig kan zijn.

Het verbruik is tot op heden niet gekend, maar zou zich rond de 1/10 - 1/12 moeten situeren. De toekomst zal het uitwijzen.

In mei staat een trip naar Denemarken op de planning, dan zal blijken hoe de Subaru zich op een lange rit handhaaft.

On-Off

  • 150.000 km

Intussen staan er 6000 extra kilometers op de teller van de Forester en de wagen heeft geen krimp verkeerd gegeven. Als we niet gaan vergelijken met de huidige generatie motoren, valt ook het benzineverbruik niet tegen met 9,4l/100km (1 op 10,6).

Ernstige pannes zijn er intussen niet geweest, enkel een versleten accu (originele) en een stuurslot dat dienst weigert (wordt naar gekeken) zorgden voor extra onkosten.

Iets vervelender is het on-off gedrag van de injectie. Deze reageert namelijk nogal hevig op het indrukken/lossen van het gaspedaal. Helemaal zeker of dit aan de injectie ligt weet ik niet, uitsluitsel hierover volgt.

Als ik dan toch op zoek ben naar nadelen: de wagen produceert binnenin meer windgeruis dan mijn Alfa 156, maar storend wordt het nooit.

Actieradius

  • 163.000 km

Nog steeds rijd ik naar volle tevredenheid met de Forester. Behalve een onderhoudsbeurt en een gebroken klem net voor de katalysator zijn er geen extra onkosten.

Wat ik wel jammer vind is de - in mijn ogen - beperkte actieradius van de auto. Gemiddeld sta je toch elke 550km aan de pomp en dat vind ik te snel. Mijn vorige wagens waren diesels en daar was 900km makkelijk haalbaar.

Met het verbruik leer je leven (dat weet je immers bij aanschaf), maar de tank had gerust 20l groter mogen zijn. Op die manier was 800 km makkelijk te garanderen.

Bij een rustige snelwegrit (113km/u op GPS) is een verbuik van 7,7l/100 haalbaar.

Wat bedenkingen

  • 165.000 km

Ik heb even wat algemene beoordelingscriteria aangepast. Betrouwbaarheid zou ik na ruim 20 000km als goed beschouwen. De wagen doet geen gekke dingen, start altijd en het rijden gebeurt dan ook zonder zorgen. Hierdoor heb ik de kosten ook wat gunstiger ingesteld, immers, behalve de hoge brandstofkost is de wagen zuinig per kilometer.

De prestaties hebben een puntje minder gekregen. De 125 pk voldoen, maar soms zou het ook wat meer mogen zijn. Voornaamste reden om hier een puntje af te snoepen zijn de remmen. Toegegeven, de wagen stopt, maar daarvoor mag je serieus hard het pedaal indrukken...

Vette bougies, inhouden en kapot wiellager

  • 170.000 km

Afgelopen maanden 2 ongelukjes gehad waarbij ik gelukkig telkens door de verzekering werd vergoed. Er was enkel wat spuitwerk nodig, alsook een rechter buitenspiegel.

Vandaag ook de bougies vervangen. Op veel fora lees je dat dit een vervelende klus is vanwege de boxer-layout van het blok, maar daar heb ik weinig van gemerkt. Met het juiste gereedschap valt het goed mee eens luchtfilter, batterij en ruitenwisservloeistofreservoir uit de weg zijn.

Wat wel opviel was de aanwezigheid van olie in de bougiebuizen. Dit komt door lekkende O-ringen van het kleppendeksel en zullen dus worden vervangen.

Bovendien was er al een tijdje een gezoen/gebrom dat was te horen. Het vermoeden van een versleten wiellager, werd door de dealer bevestigd. Wordt deze week vervangen.

Kleine update:

De kleppendekselpakkingen zijn vervangen waardoor de bougies droog blijven.
Verder wel één ding waar ik me al een hele tijd aan erger. Bij warme motor durft de motor al eens kort in te houden wanneer je terug op het gas gaat. De pingelsensor heb ik verplaatst (na wat lezen op fora) en ook de bougiekabels zijn vervangen. Hopelijk is de euvel nu van de baan.
Volgens sommigen zou dit ook invloed hebben - in positieve - zin op het benzineverbruik. Ik ben beniewd...

Verder heeft de Forester een onderhoudsbeurt gekregen waarbij het volgende is vervangen:
- olie en filter
- luchtfilter
- pollenfilter
- brandstoffilter
- alternator- en aircoriem

Terug in gebruik

  • 181.500 km

Sinds een week heb ik de Forester terug in gebruik genomen als derde wagen. Mijn vriendin rijdt dagelijks met de Peugeot 207, terwijl ik van de Outback geniet.

Waarom dan toch de Forester? Simpel, voor de korte afstanden woon-werk, de ritjes rond de kerk en (vis-)vakanties is de Forester lekker praktisch. Op die manier blijft de Outback ook netjes. Het feit dat de Forester 20% zuiniger is dan de Outback is mooi meegenomen, maar zeker geen reden om de wissel te maken.

Binnenkort is de Forester toe aan een onderhoudsbeurtje, olie en filter staan al klaar. Verder heb ik besloten om de 4 seizoensbanden te wisselen voor zomerbanden, en ik moet toegeven dat de Forester nu nog lekkerder rijdt. Tijdens de wissel is jammer genoeg opgevallen dat de twee voorste schokbrekers beginnen lekken en dat de achterste schokbrekers (SLS) nu echt aan vervanging toe zijn. Benieuwd wat de dealer hiervoor zal aanrekenen...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.