Smart city-coupé smart & pure 45pk (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | city-coupé smart & pure 45pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 36.045 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Smart is een klein wagentje, maar fungeert als een grote. Tijdens de rit heb je niet door dat je in een kleine auto rijdt. Je moet alleen niet achterom kijken, want dan valt het tegen. Alhoewel je er nog heel wat in mee kunt nemen. Het is een leuk, grappig wagentje, en ondanks zijn (soms) negatieve publiciteit heeft wel iedereen er een mening over.
De Smart bevalt me na zo’n 11000 km nog steeds prima. Ik rijd er gemiddeld 1000 km per maand mee. Het gemiddeld verbruik is zo’n 1 op 20, wat echt helemaal super is. De wegenbelasting is ook erg laag, en bijna goedkoper kun je dus niet rijden. Toen ik de wagen kocht had ik meteen maar even een NS kortingskaart gekocht. Dit leek mij wel handig, vooral voor extreem lange reizen, maar ik moet zeggen dat ik er nog bijna geen gebruik van heb gemaakt. De auto heeft goede stoelen en fungeren perfect voor lange afstanden. Het is de enige auto waar ik nog geen enkele keer rugpijn heb gehad. Het motortje bromt enrthousiast met 120 km per uur en er is geen sprake van geluidsoverlast. Tuurlijk moet je bij weersomstandigheden het stuurtje goed vasthouden, maar dat heb je bij meerdere kleine auto’s. De auto ligt voor zijn formaten erg vast op de weg en je bent in de auto echt niet bang om vrolijk met het verkeer mee te gaan. Het dashboard ziet er speels uit, maar er hadden wel wat meer opbergsvakjes in gemogen. De ontzettend diepe zijvakken bij de deurportieren zijn wat onhandig. Ze zijn zo diep, dat je behoorlijk moet worstelen om iets uit de vakjes te krijgen.
Ik heb al meerdere verhalen gelezen en gehoord dat het motortje zorgvuldig behandeld moet worden, anders kan het hele motorblok of delen daarvan vervangen worden. Gelukkig heb ik nog geen last gehad, maar realiseer het mij natuurlijk wel. De dealer moet ik gelijk geven in het feit dat het aan jezelf ligt hoe je er mee omgaat, maar deels moet ik ook de klant gelijk geven. Je merkt, dat het motortje toch vermogen tekort heeft. Vooral als hij koud is, dan is die eigenlijk niet vooruit te branden. Het schakelen gaat schokkerig en je moet de motor echt met beleid behandelen. Als hij eenmaal op temperatuur is heeft ie er zin in. Toch ben ik van mening dat je voorzichtig met het motortje moet omgaan. Als eerste keihard bij een stoplicht wegtrekken is niet goed voor dat ding. Hij kan het wel, maar als je zuinig bent, rij je met beleid in het wagentje. Trouwens... je lacht uiteindelijk toch het hardst, want je rijd 1 op 20 en je buurman gemiddeld 1 op 10...)
AL met al een prima wagentje, en zeker als eerste auto! Ik hoop dat Smart nog lang mag voortbestaan, aangezien het een fris, modernieus concept is dat het voor de afwisseling erg goed doet op de Nederlandse wegen. Daarnaast ook nog eens uiterst milieubewust en ook lekker voor de portemonnee.
Kan iemand, msischien zelfs Autoweek mij uitleggen hoe ik op een review kan reageren, lijkt mij hartstikke leuk, alleen ik kan de mogelijkheid niet vinden.please stapgsgewijs uitleggen.
PROBLEMEN
De problemen met de Smart zijn er nog haast niet. Alleen een kapot voorlampje, mijn automatische tankdopslot heeft het begeven, kost bij Smart 90 euro en een losse dop elders 14,95 . Dus ik rij nu lekker met een dop met slot...! Verder zit er een barst in mijn voorruit, maar dat komt door een vrachtwagen die steenslag achterliet. vervolgens wilde ik dit bij de meest bekende autoruitspecialist repareren, maar die lieten er een barst op na. Heel leuk allemaal, vooral als ze aangeven dat dit kan gebeuren, maar bijna nooit voorkomt. tip; blijf lekker met dat kleine sterretje doorrijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.